In this study, the appropriateness of the works of "Küçük Ressam" and "Elimi Bırakma Anne" which are considered as sample of Hamdullah Köseoğlu, one of the authors of contemporary children's literature, in terms of children's literature has been examined. The study is a descriptive study and was based on the document review method of the scanning models. The internal and external structures of the works have been examined in terms of their suitability for children's literature. As books external structure properties; the dimensions of the book, the paper, the page layout, the picture, the cover and the skin; As the characteristics of the internal structure, the theme, topic, heroes, language and narration were examined. It has been found that the author uses a unique language in his works, and idioms and dilemmas are processed intensively. In this context, it came to the conclusion that the works have a rich content in terms of children's language development. The works are suitable works for children's literature in terms of their internal and external structure and they are the result of being among the resources that should be utilized in terms of children's literature.
Bu çalışmada, günümüz çocuk edebiyatı yazarlarından biri olan
Hamdullah Köseoğlu’nun örneklem olarak ele alınan “Küçük Ressam” ve “Elimi
Bırakma Anne” adlı eserlerinin çocuk edebiyatı açısından uygunluğu
incelenmiştir. Çalışma, betimsel nitelikte bir araştırma olup, tarama
modellerinden doküman incelemesi yöntemi esas alınarak yapılmıştır. Eserlerin iç
ve dış yapı özellikleri çocuk edebiyatına uygunluk açısından incelenmiştir. Kitaplar
dış yapı özellikleri olarak; kitabın boyutları, kâğıt, sayfa düzeni, resim,
kapak ve cilt açısından; içyapı özellikleri olarak ise tema, konu, kahramanlar,
dil ve anlatım açısından incelenmiştir. Yazarın eserlerde özgün bir dil
kullandığı, deyim ve ikilemeleri yoğun bir şekilde işlendiği tespit edilmiştir.
Bu bağlamda eserlerin çocukların dil gelişimine katkısı bakımından zengin bir
içeriğe sahip olduğu sonucuna varılmıştır. Eserler, iç ve dış yapı özellikleri bakımından
da çocuk edebiyatına uygun eserler olup, çocuk edebiyatı açısından
yararlanılması gereken kaynaklar arasında olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2018 |
Acceptance Date | July 10, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 5 Issue: 2 |
Adnan Menderes University Institute of Social Sciences Journal’s main purpose is to contribute to the social sciences at national and international level, to create a respected academic ground where scientists working in dis field can share the unique and remarkable works.