Bu çalışma, Türkiye'de 2000-2005 yılları arasında uygulanmış olan DGD sistemi ile 2006-2015 yılları arasında uygulanmakta olan diğer destekleme yöntemlerinin finansman kaynakları açısından karşılaştırılması amacıyla yapılmıştır. DGD döneminde yapılmış olan anket çalışması ile de DGD' nin üreticilerin toplam aile geliri ve tarımsal gelirleri üzerine etkisi ortaya konularak, DGD sisteminin diğer desteklemelere bu açıdan alternatif olup olamayacağı irdelenmeye çalışılmıştır. DGD alan 128 adet işletme ve DGD almayan 36 adet işletme olmak üzere toplam 164 adet işletme ile anket yapılmıştır. Anket sonuçlarına göre DGD alan işletmelerde tarım dışı gelirin toplam aile geliri içerisindeki payı %11.80 oranındadır. DGD'den yararlanmayan işletmelerde bu oran daha yüksek (%27.81) tir. İncelenen üreticilerin tarımsal gelirinin toplam aile geliri içerisindeki payı, DGD'den yararlanan ve yararlanmayan işletmelere göre farklılık göstermektedir. DGD'den yararlananlarda bu pay, % 71.71, yararlanmayanlarda % 72.19 düzeyindedir. İkincil verilerin karşılaştırmaları ise DGD öncesi ve DGD sonrası dönem olarak yapılmış; her iki dönem için desteklerin genel bütçe, vergi gelirleri, iç borç ve dış borç içindeki payı ve değişimleri incelenmiştir. Buna göre, DGD'nin2004-2005 döneminde vergi mükelleflerinden transferler, toplam transferler içerisinde % 32.07 oranında yer alırken, DGD sonrası yıllarda bu oran giderek artmış ve %54.12'ye yükselmiştir. DGD' nin 2000-2001 döneminde tüketicilerden yapılan transferler % 37.17 iken, DGD sonrasında 2006-2008 yıllarında % 60.80, 2012-2014 yıllarında ise % 46.32 olmuştur. Bütçeden yapılan transferlerin oranı ise DGD döneminde %1.68 iken, DGD sonrasında 2009-2011 döneminde % 4.98'e kadar çıkmış, 2012-2014 yıllarında ise yine %0.44'lere düşürülmüştür. Bu sonuçlar, son yıllarda tarımsal desteklerin yükünün vergi mükellefleri üzerine kaydığını göstermektedir.
This study is conducted to compare the financial resources point of view of DIS system in Turkey which was
applied between 2000-2005 and other the methods that were implemented in 2006-20015. With the survey, which
was made in the active time of DIS, the impact of DIS on family income of producers and their agricultural
earnings have been clarified also it was questioned that whether the DIS is an alternative to other support
methods. The survey has been conducted with 128 enterprises with DIS, and 36 enterprises without DIS. Which
makes total of 164 enterprises. According to survey results, in DIS supported enterprises, non-agricultural
earnings constitute 11.8% of the total income. However farmers without DIS support have higher ratio which is
27.81%. DIS benefiter farmers have 71.71% ratio for their agricultural earnings to their total income, None DIS
benefiter farmers have 72.19 % for the same aspect. The comparison of macro data has been done by separating
timeline as pre and post DIS phase. Tax revenues, general budgets, domestic-foreign debts and changes on it were
examined for both phases. According to findings, in DIS's 2004-2005 period, rate of transfer from taxpayers to
total transfers is32.07%. This rate has increased after the usage of DIS and reached54.12%. In 2000-2001
transfers from customers have 37.17% percentage. After DIS support this percentage raised to 60.80 % in 2006-
2008 and fell to 46.32 % in 2012-2014. Transfers from the budget have 1.68% in DIS implemented time. That
percentage first raised to 46.32 % in 2006-2008 then reduced to .44% in 2012-2014. These results show that
weight of the agricultural supports has shifted towards the taxpayers.
Konular | Ziraat Mühendisliği |
---|---|
Diğer ID | JA22GA48EK |
Bölüm | Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 |