Bu
çalışmanın ana amacı, Aydın İli’nde yaşayan tüketicilerin, Adnan Menderes Üniversitesi
(ADÜ) Ziraat Fakültesi markasını taşıyan gıda ürünlerinden beklentilerinin
ortaya konulmasıdır. Ayrıca tüketicilerin yerel bir marka olarak, ADÜ Ziraat
Fakültesi markalı gıda ürünlerine diğer ürünlere kıyasla ödeme istekliliğinin
belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışma kapsamında, Aydın ili Efeler İlçesi’nde
market alışverişi yapan 133 tüketici ile yüz yüze anket çalışması gerçekleştirilmiştir.
Bu tüketiciler, gıda ürünü satın alma davranışlarındaki öncelik tutumlarına bağlı
olarak sınıflandırılmıştır. Bu sınıflandırma için faktör analizinden, tüketicilerin
hangi sınıflamada yer aldığını belirlemek için ise k-ortalama kümeleme
analizinden yararlanılmıştır. Söz konusu tüketicilerin ürünlere fazladan ödeme
isteği, koşullu değerlendirme yöntemiyle, ödeme istekliliğine etki eden faktörler
ise lojistik regresyon yönetimiyle belirlenmiştir. Bulgulara göre ankete katılan
tüketiciler “sağlık tüketicisi”; “bütçe tüketicisi” ve “marka tüketicisi” olmak
üzere üç grup altında sınıflandırılmıştır. Tüketiciler bu ürünlere piyasadaki
diğer ürünlere kıyasla %11.62 oranında daha fazla ücret ödemeye isteklidir. Bu
tutuma mağaza özellikleri, ürün sunumu, yerel ürün imajı, bireyin geliri ve
yaşı etkili olabilir.
tüketici analizi tüketici sınıflandırması tüketici tercihleri
The main aim of this study is to reveal the consumers’ who live in Aydın
Province expectations about food products carry Adnan Menderes University (ADU)
Agricultural Faculty brand. In addition to this, it is aimed to determine the
willingness to pay an extra fee to the food products of the ADU Agricultural
Faculty as a local brand compared to other products. Within the scope of the
study, face-to-face surveys were conducted with 133 consumers doing market
shopping in Efeler district in Aydın Province. Consumers were classified based
on their preference for food product purchasing behaviors. The factor analysis
for this classification was used, and the k-means clustering analysis was used
to determine to which class the consumers belonged. Willingness to pay extra
for these products were determined by the conditional evaluation method and the
factors affecting the willingness to pay were determined by logistic
regression. According to findings, consumers who participated in the survey
were classified as "health consumer"; "budget consumer" and
"brand consumer". Consumers are willing to pay more fees by 11.62%
compared to other products on the market for these products. This attitude can
be influenced by store features, product presentation, local product image,
individual's income and age.
consumer analysis consumer classification consumer preferences
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Ziraat Mühendisliği |
Bölüm | Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 15 Sayı: 1 |