The aim of this study is to address the organizational identification of vocational and culture course teachers working in vocational high schools and to determine the degree to which they fit with organizational identification models. The research was designed in phenomenology design. The research group consisted of 6 culture course and 6 vocational course teachers working in a public vocational high school in Giresun Province. The participants were selected from the school where the researcher worked on the basis of volunteerism by using the convenience sampling method. In this study, two separate focus group interviews were conducted to determine teachers' views on organizational identification, and the collected data were analyzed in the MAXQDA data analysis program, and the results were interpreted. As a result, it was determined that all teachers were identified with their schools in general, but vocational course teachers were more likely to identify with the institution for which they worked than were culture course teachers. While it was common among the cultural course teachers that they could object to assigned tasks, if necessary, all the vocational course teachers indicated that they could participate in assigned tasks voluntarily and showed that they identified more with their organizations.
Organizational Identification Vocational high school Vocational course teacher Culture course teacher
Bu çalışmanın amacı, meslek liselerinde görev yapan meslek ve kültür dersi öğretmenlerinin örgütsel özdeşleşmelerini ele almak ve örgütsel özdeşleşme modellerine ne derece uyduklarını belirlemektir. Araştırma olgu bilim deseninde tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Giresun ilinde bir devlet meslek lisesinde görev yapan 6 kültür dersi ve 6 meslek dersi öğretmeni oluşturmaktadır. Katılımcılar araştırmacının görev yaptığı okuldan gönüllülük esasına göre kolay örnekleme yöntemi kullanılarak seçilmiştir. Araştırmada öğretmenlerin örgütsel özdeşleşmeye ilişkin görüşlerini belirlemek amacıyla iki ayrı odak grup görüşmesi yapılmış ve sonucunda elde edilen bulgular MAXQDA veri analizi programında analiz edilerek sonuçlar yorumlanmıştır. Araştırma sonucunda genel olarak tüm öğretmenlerin okullarıyla özdeşleştikleri, ancak meslek dersi öğretmenlerinin kültür dersi öğretmenlerine göre çalıştıkları kurumla daha fazla özdeşleştikleri tespit edilmiştir. Kültür dersi öğretmenleri arasında gerektiğinde verilen görevlere itiraz edebilecekleri görüşü yaygınken, meslek dersi öğretmenlerinin tamamı verilen görevlere gönüllü olarak katılabileceklerini belirtmiş ve kurumlarıyla daha fazla özdeşleştiklerini göstermişlerdir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Education Management, Teacher Education and Professional Development of Educators |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | April 6, 2024 |
Acceptance Date | June 5, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |