This study was carried out to examine the perceptions of the candidate
Social Studies teachers for digital citizenship and its sub-dimensions.
Participants of the study constituted of 682 teacher candidates studying in
Fırat, Dicle, Siirt and Adıyaman University Social Studies Teacher Education
Departments in the first, second, third and fourth grades in the academic year
of 2015-2016. 321 of the participants were male and 361 were male and their
ages range between 17 and 24. In the study, the digital citizenship scale
prepared by Kocadağ (2012) for measuring the digital citizenship levels of
teacher candidates and the seven variables related to gender, age, monthly
average income, family computer, social network membership, has been
implemented. The applied digital citizenship scale was 63 items and the result
of 5 weeks observation and observations made by the researcher for teaching
practice lesson was obtained. Quantitative data were analyzed by descriptive
statistical technique. In the analysis of the qualitative data obtained,
descriptive analysis technique was used. It is seen that there is a
statistically significant difference when the social studies teacher
candidates' attitudes towards digital citizenship are examined in terms of the
change of stay on the internet. It has been determined that attitudes are more
positive as the duration of online stay increases. [F (4,324) = P> .05] In
addition, participants are digital citizens; they describe innovative
technologies that can fit the computer and the internet in a very good way. If
the information society required by the digital age is to be cultivated, it is
especially important to teach the rights and freedoms of social studies
teachers. Digital citizenship universities should have a large place in the
curriculum of the Department of Social Studies and be integrated into the
Social Studies course, especially in the primary and secondary school
curriculum.
Bu çalışma dijital
vatandaşlık ve onun alt boyutlarına yönelik Sosyal Bilgiler öğretmen
adaylarının algılarını incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın katılımcıları 2015-2016
eğitim-öğretim yılında Fırat, Dicle, Siirt ve Adıyaman üniversitelerinin Sosyal
Bilgiler öğretmenliği bölümü 1,2,3 ve 4. sınıflarında okuyan 682 öğretmen adayı
oluşturmuştur. Katılımcıların 321’i kadın 361’i erkek olup yaş aralıkları 17-24
yaş arasında değişmektedir.
Araştırmada veriler Kocadağ (2012) tarafından öğretmen adaylarının
dijital vatandaşlık düzeylerinin ölçülmesi amacıyla hazırlanan dijital
vatandaşlık ölçeği ve cinsiyet, yaş, ailenin aylık ortalama geliri, kendine ait
bilgisayar, sosyal ağ üyeliği, sosyal bilgilerin kaçıncı sınıf öğrencisi oldukları
ve internette kalma süreleri ile ilgili yedi değişken üzerinde uygulama
yapılmıştır. Uygulanan dijital vatandaşlık ölçeği 63 maddeli olup araştırmacı
tarafından öğretmenlik uygulaması dersi için yapılan 5 haftalık gözlemler ve
gözlemler sonucu yapılan görüşme sonucu elde edilmiştir. Nicel veriler
betimleyici istatistik tekniği ile analiz edilmiştir. Elde edilen nitel
verilerin analizinde ise betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Sosyal
Bilgiler öğretmen adaylarının dijital vatandaşlığa yönelik tutumlarının
internette kalma süresi değişkeni açısından incelendiğinde istatistiksel olarak
anlamlı bir farklılığın olduğu görülmektedir. İnternette çevrimiçi kalma süresi
arttıkça tutumların daha da olumlu olduğu belirlenmiştir [F(4,324)=P>.05]. Ayrıca
katılımcıların dijital vatandaşı; bilgisayarı ve interneti çok iyi kullanmasını
bilen teknolojiye ayak uydurabilen yenilikçi bireyler olarak
tanımlamaktadırlar. Dijital çağın gerektirdiği bilgi toplumu yetiştirilmek
isteniyorsa özellikle Sosyal Bilgiler öğretmenlerine hak ve özgürlüklerin
öğretilmesi noktasında büyük roller düşmektedir. Dijital vatandaşlık
üniversitelerin Sosyal Bilgiler öğretmenliği bölümü müfredatında geniş yer
edinmeli ve ilk ve orta dereceli okul müfredatında özellikle Sosyal Bilgiler
dersine entegre edilmelidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2018 |
Acceptance Date | June 28, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |