The purpose of this
study is to identify undergraduates’ perceptions towards concept of function
by identifying their concept images about functions. To do this, an open ended
questionnaire linked to the function concept was applied to 77 first year
students at a university during the fall semester of the 2013-2014 academic
year. In this paper, only results of the analysis of students’ answers to one
question is presented. Answers of students are analyzed with content analysis.
According to the answers given by the students, the images they have formed in
their minds about the concept of function are collected under 10 different
categories. The results of this study revealed that students have some
erroneous perceptions about concept of function. In addition, it was seen that
students used different metaphors about concept of function such as a machine,
a mechanism of operation, a set of rules, a relationship, a matching, an
equation etc. Moreover, they gave
several examples from everyday life about this concept. Finally, the
conclusions reached in this study were in concordance with the findings of the
existing literature.
Bu çalışmanın amacı, lisans öğrencilerinin fonksiyon
kavramına yönelik kavram imajlarını belirleyip bu kavrama ilişkin algılarını
tespit etmektir. Bunu yapabilmek için, 2013-2014 eğitim-öğretim yılının güz
döneminde bir üniversitenin 1. sınıfında öğrenim gören 77 öğrenciye açık uçlu
sorulardan oluşan bir yazılı anket uygulanmıştır. Bu makale çerçevesinde konu
ile doğrudan ilişkili olan 1 soruya öğrencilerin verdikleri cevapların
analizine yer verilmiştir. Öğrenci cevapları içerik analiziyle çözümlenmiştir.
Öğrencilerin verdikleri cevaplar doğrultusunda fonksiyon kavramına yönelik
zihinlerinde oluşturdukları imajlar 10 farklı kategori altında toplanmıştır. Araştırmanın
bulgularına göre, öğrencilerin fonksiyon kavramına yönelik bazı yanlış
algılamalarının olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca öğrencilerin fonksiyon
kavramı için makine, işlem mekanizması, kurallar bütünü, bağıntı, eşleştirme,
orantı vs. gibi farklı benzetmeler kullandıkları ve bu kavrama yönelik günlük
hayattan çeşitli örnekler verebildikleri görülmüştür.
Journal Section | Research Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 30, 2016 |
Acceptance Date | December 14, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 |