The purpose of
this study is to determine the problem posing abilities of 4th grade students on
fractions using computer animations. This work was conducted with twenty seven
fourth grade students in a state school in Bingöl. As the data collection
method problem posing data scale, semi-structured interview forms and some worksheets
have been used. The study shows that computer animations help positively
posing problems of students related to rational numbers. The students, who can
not pose problems in “Right” category, make use of unit fraction and equal
fractions and face the problems in the stage of create a problem. Also,
students have diffucilty correlating between inputs and results. Students, who
can pose problems in the “Right” category, can pose more complex and original
rational problems and better understanding by using in rational operation such
as addition, subtraction and modelling. Besides that, students expressed that
they are willing to work with computers, especially in abstract subjects and
computer animations help to improve the ability of problem solving.
Bu
çalışmanın amacı, ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin kesirler konusunda
bilgisayar animasyonları yardımıyla problem kurma becerilerini belirlemektir. Çalışmanın
örneklemini, Bingöl ilindeki bir devlet okulunun 4. sınıfında öğrenim gören 27
öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak; problem kurma
veri ölçeği, yarı yapılandırılmış görüşme formu ve çalışma kâğıtları
kullanılmıştır. Çalışmanın sonuçlarına göre; “doğru” kategorisinde problem kuramayan
öğrencilerin birim kesir ve eşit kesir sayılarından daha fazla
yararlandıkları, problem kurma basamağında verilenle istenilen arasındaki
bağlantıyı tam olarak ilişkilendiremedikleri, “doğru” kategorisinde problem
kuran öğrencilerin daha orijinal ve karmaşık kesir problemleri kurabildikleri
görülmektedir. Öğrencilerin, animasyonlarla ders işlemeye istekli oldukları,
özellikle soyut derslerde animasyonlarla ders işlemenin faydalı olduğunu,
animasyonların problem kurma becerilerini geliştirdiğini ifade ettikleri
ortaya çıkmaktadır.
Journal Section | Research Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 29, 2017 |
Acceptance Date | December 24, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |