The aim of this research is to determine the opinions of teachers of
social studies who are interested in bringing the critical thinking skills of
activities in the field of "Global Connections" learning into
effect. A total of 20 social studies teachers who are working in the schools
in Trabzon have participated in the research. An open-ended questionnaire was
used in the survey. The obtained data were analyzed using the Nvivo0.9
program. Codes were generated from the data obtained from the analysis.
Generated codes were presented to the reader in the form of models. As a
result of the research, it has been revealed that teachers use more methods
such as discussion, performance and project making, case study method, theater
and drama application, brain storming in their activities in order to gain
critical thinking skills by providing students with a global perspective. It
has been seen that the teachers about social studies lessons for global events
and developments have been dealing with skills such as "awareness,
sensitivity, critical thinking, interpreting, different perspectives". In
this context, it can be said that the field of Global Connections learning has
improved the students' awareness of their own cultures and other cultures
around the world.
Bu araştırmanın amacı, “Küresel Bağlantılar” öğrenme alanındaki
etkinliklerin eleştirel düşünme becerisinin kazandırılmasına etkilerini ortaya
koymaya yönelik sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşlerini belirlemektir. Araştırmaya
Trabzon’daki okullarda görev yapmakta olan toplam 20 sosyal bilgiler öğretmeni
katılmıştır. Araştırmada yarı yapılandırılmış görüşme tekniklerinden açık uçlu
anket kullanılmıştır. Elde edilen veriler Nvivo0.9 programı kullanılarak
analiz edilmiştir. Analizden elde edilen verilerden kodlar oluşturulmuştur.
Oluşturulan kodlar modeller halinde bulgular kısmında okuyucuya sunulmuştur.
Araştırma sonucunda, öğretmenlerin öğrencilere küresel bakış açısı sağlayarak
eleştirel düşünme becerilerini kazandırmak amacıyla derslerinde daha çok
tartışma, performans ve proje yaptırma, örnek olay yöntemi, tiyatro ve drama
uygulama, beyin fırtınası gibi yöntemleri etkinliklerinde kullandıkları ortaya
çıkmıştır. Sosyal bilgiler dersinin küresel olay ve gelişmelere yönelik
kazandırdıklarına ilişkin öğretmenlerin “farkındalık, duyarlılık, eleştirel
düşünme, yorumlama, farklı bakış açıları” gibi becerileri ele aldıkları
görülmüştür. Bu çerçevede Küresel Bağlantılar öğrenme alanının öğrencilerin
kendi kültürleri ile dünyadaki diğer kültürlere yönelik farkındalığını
geliştirdiği söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2018 |
Acceptance Date | June 27, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |