BibTex RIS Cite

Primary School Students’ Views about Use of Science Journal in Science and Technology Course

Year 2012, Volume: 2 Issue: 1, 34 - 48, 01.02.2012

Abstract

This research aimed to determine the primary sixth grades of students’ views about use of science journal in science and technology lesson . Qualitative research design is used in this research .The sample of the research is formed by three students (1 female, 2 males) attending a primary school in the second semester of 2011-2012 academic year in Adıyaman. The participating students in this research is wanted to keep science journal daily throughout three months. In this study, semi-structured interviews and participant observation techniques are used for data collection tool. As a result of research, it was found that the science journals are helped to repeat course by students as well as increasing success in science and technology lessons and made some contributions about developing positive attitudes toward science and technology lesson and teacher of this lesson.

References

  • MEB, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, İlköğretim Fen Ve Teknoloji Dersi Öğretim Programı, Ankara, 2005.
  • H. Bembenutty, Predicting homework completion and academic achievement: the role of motivational beliefs and self-regulatiory processes, New York University, 2005.
  • L. Corno & J. Xu, Homework as a job of childhood, Theory In To Practice, 2004, 43(3), 227-233.
  • U. Trautwein, O.Köller, B. Schmitz, & J. Baumert, Do homework assingnments enhance achievement? A multilevel analysis in 7th grade mathematics. Contemporary Educational Psychology, 2002, 27, 26-50.
  • B. J. Zimmerman, & A. Kitsantas, Homework practices and akademic achievement: The mediating role of self-efficacy and perceived responsibilty beliefs. Contemporary Educational Psychology, 2005, 30, 397-417.
  • B. Schmitz, & B.S. Wiese, New perspectives for the evalution of training sessions ın selfregulated learning: Time-series analyses of diary data. Contemporary Educational Psychology, 2006, 31, 64-96.
  • D. Avcı, Using students’ diary on science and technology education, Eurasian Journal Of Educational Research,2008, 30, 17-32.
  • H. Güvenç, Çalışma günlüklerinin 6. sınıf öğrencilerinin öz düzenlemeleri öğrenmeleri üzerindeki etkileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2011, 41, 206-218.
  • J.L. Myers, Self evaluations of the “stream of thought” in journal writing. System, 2001 29, 481-488
  • K. D. Chirema, The use of reflective journals in the promoting reflection and learning in post-registration nursing students, Nurse Education Today, 2007, 27,192-202.
  • L. Orlang-Barak & H. Yinon, when theory meets practice: What student teachers learn from quided reflection on their own classroom discourse, Teaching And Teacher Education, 2007, 23, 957-969.
  • A. Yıldırım, & H. Şimşek, Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (8. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık, 2011.
  • K. D. Bailey, Methods of social research (2. Baskı). New York: The Free Pres, 1982.
  • S. Çepni, Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. (Genişletilmiş 3. Baskı). Trabzon: Celepler Matbaacılık, 2007.
  • B. M. Miles, & A. M. Huberman, Qualitative Data Analysis: An Expanded Source Book. (2nd Ed) California, Usa: Sage Publications, 1994, P:27.

İlköğretim Öğrencilerinin Fen ve Teknoloji Dersinde Fen Günlüğü Kullanımına İlişkin Görüşleri

Year 2012, Volume: 2 Issue: 1, 34 - 48, 01.02.2012

Abstract

Bu araştırma, altıncı sınıf öğrencilerinin fen ve teknoloji dersinde, fen günlükleri kullanımına ilişkin görüşlerinin belirlenmesini amaçlamaktadır. Araştırmada nitel araştırma deseni kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını 2011-2012 eğitim-öğretim yılının ikinci yarıyılında Adıyaman il merkezindeki bir ilköğretim okulunun altıncı sınıfında öğrenim gören 3 öğrenci (1 kız, 2 erkek) oluşturmaktadır. Araştırmaya katılan öğrencilerin üç ay boyunca günlük tutmaları istenmiştir. Çalışmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme ve katılımcı gözlem tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, fen günlüklerinin öğrencilerin ders tekrarı yapmalarında, fen ve teknoloji dersindeki başarılarının artmasında, fen ve teknoloji dersine ve ders öğretmenine olumlu tutum geliştirmelerinde olumlu etkisi olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • MEB, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, İlköğretim Fen Ve Teknoloji Dersi Öğretim Programı, Ankara, 2005.
  • H. Bembenutty, Predicting homework completion and academic achievement: the role of motivational beliefs and self-regulatiory processes, New York University, 2005.
  • L. Corno & J. Xu, Homework as a job of childhood, Theory In To Practice, 2004, 43(3), 227-233.
  • U. Trautwein, O.Köller, B. Schmitz, & J. Baumert, Do homework assingnments enhance achievement? A multilevel analysis in 7th grade mathematics. Contemporary Educational Psychology, 2002, 27, 26-50.
  • B. J. Zimmerman, & A. Kitsantas, Homework practices and akademic achievement: The mediating role of self-efficacy and perceived responsibilty beliefs. Contemporary Educational Psychology, 2005, 30, 397-417.
  • B. Schmitz, & B.S. Wiese, New perspectives for the evalution of training sessions ın selfregulated learning: Time-series analyses of diary data. Contemporary Educational Psychology, 2006, 31, 64-96.
  • D. Avcı, Using students’ diary on science and technology education, Eurasian Journal Of Educational Research,2008, 30, 17-32.
  • H. Güvenç, Çalışma günlüklerinin 6. sınıf öğrencilerinin öz düzenlemeleri öğrenmeleri üzerindeki etkileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2011, 41, 206-218.
  • J.L. Myers, Self evaluations of the “stream of thought” in journal writing. System, 2001 29, 481-488
  • K. D. Chirema, The use of reflective journals in the promoting reflection and learning in post-registration nursing students, Nurse Education Today, 2007, 27,192-202.
  • L. Orlang-Barak & H. Yinon, when theory meets practice: What student teachers learn from quided reflection on their own classroom discourse, Teaching And Teacher Education, 2007, 23, 957-969.
  • A. Yıldırım, & H. Şimşek, Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (8. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık, 2011.
  • K. D. Bailey, Methods of social research (2. Baskı). New York: The Free Pres, 1982.
  • S. Çepni, Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. (Genişletilmiş 3. Baskı). Trabzon: Celepler Matbaacılık, 2007.
  • B. M. Miles, & A. M. Huberman, Qualitative Data Analysis: An Expanded Source Book. (2nd Ed) California, Usa: Sage Publications, 1994, P:27.
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Emine Çavuş

Mustafa Özden This is me

Publication Date February 1, 2012
Published in Issue Year 2012 Volume: 2 Issue: 1

Cite

APA Çavuş, E., & Özden, M. (2012). İlköğretim Öğrencilerinin Fen ve Teknoloji Dersinde Fen Günlüğü Kullanımına İlişkin Görüşleri. Adıyaman University Journal of Educational Sciences, 2(1), 34-48.
AMA Çavuş E, Özden M. İlköğretim Öğrencilerinin Fen ve Teknoloji Dersinde Fen Günlüğü Kullanımına İlişkin Görüşleri. AUJES. February 2012;2(1):34-48.
Chicago Çavuş, Emine, and Mustafa Özden. “İlköğretim Öğrencilerinin Fen Ve Teknoloji Dersinde Fen Günlüğü Kullanımına İlişkin Görüşleri”. Adıyaman University Journal of Educational Sciences 2, no. 1 (February 2012): 34-48.
EndNote Çavuş E, Özden M (February 1, 2012) İlköğretim Öğrencilerinin Fen ve Teknoloji Dersinde Fen Günlüğü Kullanımına İlişkin Görüşleri. Adıyaman University Journal of Educational Sciences 2 1 34–48.
IEEE E. Çavuş and M. Özden, “İlköğretim Öğrencilerinin Fen ve Teknoloji Dersinde Fen Günlüğü Kullanımına İlişkin Görüşleri”, AUJES, vol. 2, no. 1, pp. 34–48, 2012.
ISNAD Çavuş, Emine - Özden, Mustafa. “İlköğretim Öğrencilerinin Fen Ve Teknoloji Dersinde Fen Günlüğü Kullanımına İlişkin Görüşleri”. Adıyaman University Journal of Educational Sciences 2/1 (February 2012), 34-48.
JAMA Çavuş E, Özden M. İlköğretim Öğrencilerinin Fen ve Teknoloji Dersinde Fen Günlüğü Kullanımına İlişkin Görüşleri. AUJES. 2012;2:34–48.
MLA Çavuş, Emine and Mustafa Özden. “İlköğretim Öğrencilerinin Fen Ve Teknoloji Dersinde Fen Günlüğü Kullanımına İlişkin Görüşleri”. Adıyaman University Journal of Educational Sciences, vol. 2, no. 1, 2012, pp. 34-48.
Vancouver Çavuş E, Özden M. İlköğretim Öğrencilerinin Fen ve Teknoloji Dersinde Fen Günlüğü Kullanımına İlişkin Görüşleri. AUJES. 2012;2(1):34-48.

 Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License