The purpose of this study was to investigate the effect of enriched 5Es model on grade 7 students’ conceptual change levels about ‘electric current’ subject. Within the enriched 5Es model, animation, simulation, refutational text and worksheet were employed. The sample of the study comprised of 68 grade 7 students from three cohorts in a primary school in Çarşıbaşı in the city of Trabzon. These cohorts were randomly assigned as an experimental (N=23), control-1 (N=23) and control-2 (N=22) groups. Within a quasi-experimental research method, data were collected via a two tier conceptual questionnaire with 12 items. The results indicate that the experimental group outperformed in conceptual understanding as compared to the control groups. Given the results of the enriched 5Es model in remedying the related alternative conceptions, it should be deployed to teach the other science subjects.
Bu çalışma, zenginleştirilmiş 5E modelinin yedinci sınıf öğrencilerinin “elektrik akımı” konusundaki kavramsal değişimine olan etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Zenginleştirilmiş 5E modeli kapsamında, animasyon, simülasyon, çürütücü metin ve çalışma yaprakları kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini, Trabzon ili Çarşıbaşı ilçe merkezindeki bir ortaokuldan seçilen toplam 68 yedinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Üç şubeden oluşan örneklem grubu rastgele olarak deney (N=23), kontrol-1 (N=23) ve kontrol-2 (N=22) olarak atanmıştır. Yarı deneysel yöntemin kullanıldığı bu çalışmanın verileri 12 sorudan oluşan iki aşamalı kavram testinden elde edilmiştir. Araştırmanın sonucunda deney grubunun kavramsal değişim düzeyinin kontrol gruplarına göre daha başarılı olduğu görülmüştür. Zenginleştirilmiş 5E modelinin alternatif kavramları gidermede etkili sonuçlar verdiği dikkate alındığında, diğer fen konularının öğretiminde de uygulanması önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | May 11, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 5 Issue: 1 |