BibTex RIS Cite

Ortaöğretim Dokuzuncu Sınıf Öğrencilerinin Biyoloji Bilimine ve Dersine Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi

Year 2015, Volume: 5 Issue: 2, 211 - 244, 31.12.2015
https://doi.org/10.17984/adyuebd.91698

Abstract

Bu çalışmanın amacı ortaöğretim dokuzuncu sınıf öğrencilerinin Biyoloji bilimine ve dersine yönelik tutumları belirlemek ve çeşitli değişkenlerle karşılaştırmaktır (cinsiyet, okul türü, akademik başarı vb.). Araştırma 2013/2014 öğretim yılında uygulanmıştır ve çalışma grubunu 532 dokuzuncu sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. “Biyoloji Bilimine ve Dersine Yönelik Tutum Ölçeği (BBDYTÖ)” veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. İlk olarak tek örneklem Kolmogorov-Smirnov testi verilerin normal dağılım gösterip göstermediğini belirlemek amacıyla kullanılmıştır. Bu araştırmada ölçeğin Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı .80 olarak hesaplanmıştır. Verilerin analizinde, ikili grupların karşılaştırılmasında bağımsız gruplar t-testi (Independent Sampels t-Test) ve grup sayısının ikiden fazla olduğu karşılaştırmalarda tek yönlü varyans analizi (One-Way Anova) testi ve Scheffe veya Tamhane’s testleri kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre öğrencilerin cinsiyetleri ile Biyoloji bilimine ve dersine yönelik tutum puanları arasında anlamlı bir farklılık bulunmamaktadır. Biyoloji öğretmeninin cinsiyeti, okul türü ve Biyoloji ders başarısı ile öğrencilerin Biyoloji bilimine ve dersine yönelik tutum puanları arasında anlamlı farklılık bulunmuştur. Genel olarak hem kızların hem de erkeklerin Biyoloji bilimine ve dersine yönelik tutumları pozitiftir.

References

  • American Association for the Advancement of Science (1990). Science for all Americans. http://www.project2061.org/publications/sfaa/online/sfaatoc.htm.
  • Aktaş, M. (2013). 5E Öğrenme Modeli ve İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Biyoloji Dersi Tutumuna Etkisi. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 33(1). 109-128.
  • Avrupa Komisyonu. Eğitim, İşitsel-Görsel Medya ve Kültür Yürütme Ajansı. (2010). Eğitim çıktılarında cinsiyet farklılıkları: Avrupa’da alınan tedbirler ve mevcut durum. 14 Mayıs 2015 tarihinde http://bookshop.europa.eu/en/gender-differences-in-educational-outcomes-pbEC3209196/?CatalogCategoryID sayfasından erişilmiştir.
  • Bloom, B. (1976). Human Characteristics and School Learning. McGraw-Hill Book Company. New York.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı: İstatistik, Araştırma Deseni SPSS Uygulamaları ve Yorum. 14. Baskı. PagemA Yayınları. Ankara.
  • Cramer, D. (1998). Fundamental statistics for social research: step-by-stepcalculations and computer techniques using spss for windows. London: Psychology.
  • Dawson, C. (2000). Upper primary boys’ and girls’ interests in science: have they changed since 1980? International Journal of Science Education. 22(6). 557-570.
  • Efe, H. A., Oral, B., Efe, R. ve Sünkür, M. Ö. (2010). The effeects of teaching photosynthesis unit with computer simulation supported co-operative learning on retention and student attitude to biology. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education. 5(1). 313-329.
  • Erden, M. (1998). Eğitimde Program Değerlendirme (3. Baskı). Anı Yayıncılık. Ankara.
  • Ergün, M. (1995). Bilimsel Araştırmalarda Bilgisayarla İstatistik Uygulamaları SPSS For Windows. Ocak Yayınları. Ankara.
  • George, A. ve Kaplan, D. (1998). A strucrural model of parent and teacher influences on science attitudes of eighth graders: Evidence from NELS:88. Science Education. 82(1). 93-109.
  • Gül, Ş. ve Yeşilyurt, S. (2010). Ortaöğretim Öğrencilerinin Biyoloji ve Biyoloji Dersine Yönelik Tutumları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 20. 28-47.
  • İnceoğlu, M. (2010). Tutum, Algı, İletişim. Beykent Üniversitesi Yayınevi. İstanbul.
  • Jones, G., Howe, A. ve Rua, M. (2000). Gender differences in students’ experiences, interests and attitudes towards science and scientists. Science Education. 84. 18-192.
  • Köklü, N. (1995). Tutumların Ölçülmesi ve Likert Tipi Ölçeklerde Kullanılan Seçenekler. A.Ü. Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 28(2). 81-93.
  • Kubiatko, M. (2012). The investigation of Czech Lower Secondary School pupils toward science subjects. Journal of Educational and Social Research. 2(8). 11-17.
  • MEB (2013). Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. Ortaöğretim Biyoloji Dersi (9, 10, 11 ve 12. Sınıflar) Öğretim Programı.
  • Mutlu, M. (2006). The Relation between the learning styles of te students in Anatolian High Schools, Anatolian Teachers’ High Schools Science High Schools and their atttudes towards biology course. International Journak of Enviromental and Science Education. 1(2). 148-162.
  • Nasr, A. R. (2011). Attitude towards Biology and its effects on student’s achievement. International Journal of Biology. 3(4). 100-104.
  • OECD. (2007). PISA 2006: Science competencies for tomorrow’s world. Vol: 1, analysis. Vol: 2, data. Paris: OECD. 18 Mayıs 2015 tarihinde http://www.oecd.org/pisa/pisaproducts/39725224.pdf. sayfasından erişilmiştir.
  • Orhunbilge, N. (2000). Örnekleme Yöntemleri ve Hipotez Testleri. Avcıol Basım Yayın. İstanbul.
  • Özdamar, K. (2013). SPSS ile Biyoistatistik. Pelikan Tıp ve Teknik Kitapçılık Tic. LTD. ŞTİ. Ankara.
  • Pehlivan, H. ve Köseoğlu, P. (2010). Ankara Fen Lisesi Öğrencilerinin Biyoloji Dersine Yönelik Tutumları ile Akademik Benlik Tasarımları. Hacettepe Üniveristesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 38. 225-235.
  • Prokop, P, Prokop, M and Tunnicliffe, S.D. (2007). Is Biology Boring? Student Attitudes Toward Biology. Journal of Biological Education. 42 (1) 36-39.
  • Prokop, P, Tuncer, G. ve Chuda, J. (2007). Slovakian Students’ Attitudes Toward Biology. Eurasia Journal of Mathematics. Science and Technology Education. 3(4) 387-295
  • Simpson, R. ve Oliver, J. (1990). A summary of majör influences on attitude toward and achievement in science among adolescent students. Science Education. 74. 1-18.
  • Sipahi, B., Yurtkoru, E.S. ve Çinko, M. (2006). Sosyal Bilimlerde SPSS’le Veri Analizi. Beta Yayınevi. İstanbul.
  • Sorgo, A. ve Spernjak, A. (2009). Secondary School Students’ Perspectives on And Attitudes Towards Laboratory Work in Biology. Problems of Education In The 21st Century. 14. 123-134.
  • Suzuki, A. (2007). Attitudes of Japanese Students in Relation to School Biology. Centre for Science Education, Educational Studies, Faculty of Education, University of Glasgow, Scotland. The Degree of Master of Science Thesis.
  • Tekin, H. (1996). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Yargı Yayınları. Ankara.
  • Tosun, D. Z. (2011). Biyoloji Dersine Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirilmesi. G.Ü. Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi A.B.D. Biyoloji Öğretmenliği B.D. Doktora Tezi.
  • Trumper, R. (2006). Factors affecting Junior High School students’ interest in Biology. Biology Science Education International. 17(1). 31-48.
  • Uitto, A. (2014). Interest, Attitudes and Self-Efficacy Beliefs Explaining Upper-Secondary School Students’ Orientation Towards Biology-Related Careers. International Journal of Science and Mathematics Education.
  • Usak, M. , Prokop, P., Ozden, M. , Ozel, M. , Bilen, K. ve Erdoğan, M. (2009). Turkish University Students’ Attitudes Toward Biology: The Effects of Gender and Enrolment in Biology Classes. Journal of Baltic Science Education. Vol:8 No:2 21-31
  • Zeidan, A. (2010). The relationship between grade 11 Palestinian attitudes toward biology and thier perceptions of the biology learning environment. International Journal of Science and Mathematics Education. 8(5). 783-800.
Year 2015, Volume: 5 Issue: 2, 211 - 244, 31.12.2015
https://doi.org/10.17984/adyuebd.91698

Abstract

References

  • American Association for the Advancement of Science (1990). Science for all Americans. http://www.project2061.org/publications/sfaa/online/sfaatoc.htm.
  • Aktaş, M. (2013). 5E Öğrenme Modeli ve İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Biyoloji Dersi Tutumuna Etkisi. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 33(1). 109-128.
  • Avrupa Komisyonu. Eğitim, İşitsel-Görsel Medya ve Kültür Yürütme Ajansı. (2010). Eğitim çıktılarında cinsiyet farklılıkları: Avrupa’da alınan tedbirler ve mevcut durum. 14 Mayıs 2015 tarihinde http://bookshop.europa.eu/en/gender-differences-in-educational-outcomes-pbEC3209196/?CatalogCategoryID sayfasından erişilmiştir.
  • Bloom, B. (1976). Human Characteristics and School Learning. McGraw-Hill Book Company. New York.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı: İstatistik, Araştırma Deseni SPSS Uygulamaları ve Yorum. 14. Baskı. PagemA Yayınları. Ankara.
  • Cramer, D. (1998). Fundamental statistics for social research: step-by-stepcalculations and computer techniques using spss for windows. London: Psychology.
  • Dawson, C. (2000). Upper primary boys’ and girls’ interests in science: have they changed since 1980? International Journal of Science Education. 22(6). 557-570.
  • Efe, H. A., Oral, B., Efe, R. ve Sünkür, M. Ö. (2010). The effeects of teaching photosynthesis unit with computer simulation supported co-operative learning on retention and student attitude to biology. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education. 5(1). 313-329.
  • Erden, M. (1998). Eğitimde Program Değerlendirme (3. Baskı). Anı Yayıncılık. Ankara.
  • Ergün, M. (1995). Bilimsel Araştırmalarda Bilgisayarla İstatistik Uygulamaları SPSS For Windows. Ocak Yayınları. Ankara.
  • George, A. ve Kaplan, D. (1998). A strucrural model of parent and teacher influences on science attitudes of eighth graders: Evidence from NELS:88. Science Education. 82(1). 93-109.
  • Gül, Ş. ve Yeşilyurt, S. (2010). Ortaöğretim Öğrencilerinin Biyoloji ve Biyoloji Dersine Yönelik Tutumları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 20. 28-47.
  • İnceoğlu, M. (2010). Tutum, Algı, İletişim. Beykent Üniversitesi Yayınevi. İstanbul.
  • Jones, G., Howe, A. ve Rua, M. (2000). Gender differences in students’ experiences, interests and attitudes towards science and scientists. Science Education. 84. 18-192.
  • Köklü, N. (1995). Tutumların Ölçülmesi ve Likert Tipi Ölçeklerde Kullanılan Seçenekler. A.Ü. Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 28(2). 81-93.
  • Kubiatko, M. (2012). The investigation of Czech Lower Secondary School pupils toward science subjects. Journal of Educational and Social Research. 2(8). 11-17.
  • MEB (2013). Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. Ortaöğretim Biyoloji Dersi (9, 10, 11 ve 12. Sınıflar) Öğretim Programı.
  • Mutlu, M. (2006). The Relation between the learning styles of te students in Anatolian High Schools, Anatolian Teachers’ High Schools Science High Schools and their atttudes towards biology course. International Journak of Enviromental and Science Education. 1(2). 148-162.
  • Nasr, A. R. (2011). Attitude towards Biology and its effects on student’s achievement. International Journal of Biology. 3(4). 100-104.
  • OECD. (2007). PISA 2006: Science competencies for tomorrow’s world. Vol: 1, analysis. Vol: 2, data. Paris: OECD. 18 Mayıs 2015 tarihinde http://www.oecd.org/pisa/pisaproducts/39725224.pdf. sayfasından erişilmiştir.
  • Orhunbilge, N. (2000). Örnekleme Yöntemleri ve Hipotez Testleri. Avcıol Basım Yayın. İstanbul.
  • Özdamar, K. (2013). SPSS ile Biyoistatistik. Pelikan Tıp ve Teknik Kitapçılık Tic. LTD. ŞTİ. Ankara.
  • Pehlivan, H. ve Köseoğlu, P. (2010). Ankara Fen Lisesi Öğrencilerinin Biyoloji Dersine Yönelik Tutumları ile Akademik Benlik Tasarımları. Hacettepe Üniveristesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 38. 225-235.
  • Prokop, P, Prokop, M and Tunnicliffe, S.D. (2007). Is Biology Boring? Student Attitudes Toward Biology. Journal of Biological Education. 42 (1) 36-39.
  • Prokop, P, Tuncer, G. ve Chuda, J. (2007). Slovakian Students’ Attitudes Toward Biology. Eurasia Journal of Mathematics. Science and Technology Education. 3(4) 387-295
  • Simpson, R. ve Oliver, J. (1990). A summary of majör influences on attitude toward and achievement in science among adolescent students. Science Education. 74. 1-18.
  • Sipahi, B., Yurtkoru, E.S. ve Çinko, M. (2006). Sosyal Bilimlerde SPSS’le Veri Analizi. Beta Yayınevi. İstanbul.
  • Sorgo, A. ve Spernjak, A. (2009). Secondary School Students’ Perspectives on And Attitudes Towards Laboratory Work in Biology. Problems of Education In The 21st Century. 14. 123-134.
  • Suzuki, A. (2007). Attitudes of Japanese Students in Relation to School Biology. Centre for Science Education, Educational Studies, Faculty of Education, University of Glasgow, Scotland. The Degree of Master of Science Thesis.
  • Tekin, H. (1996). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Yargı Yayınları. Ankara.
  • Tosun, D. Z. (2011). Biyoloji Dersine Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirilmesi. G.Ü. Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi A.B.D. Biyoloji Öğretmenliği B.D. Doktora Tezi.
  • Trumper, R. (2006). Factors affecting Junior High School students’ interest in Biology. Biology Science Education International. 17(1). 31-48.
  • Uitto, A. (2014). Interest, Attitudes and Self-Efficacy Beliefs Explaining Upper-Secondary School Students’ Orientation Towards Biology-Related Careers. International Journal of Science and Mathematics Education.
  • Usak, M. , Prokop, P., Ozden, M. , Ozel, M. , Bilen, K. ve Erdoğan, M. (2009). Turkish University Students’ Attitudes Toward Biology: The Effects of Gender and Enrolment in Biology Classes. Journal of Baltic Science Education. Vol:8 No:2 21-31
  • Zeidan, A. (2010). The relationship between grade 11 Palestinian attitudes toward biology and thier perceptions of the biology learning environment. International Journal of Science and Mathematics Education. 8(5). 783-800.
There are 35 citations in total.

Details

Journal Section Research Articles
Authors

Ali Derya Atik

Figen Erkoç This is me

Publication Date December 31, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 5 Issue: 2

Cite

APA Atik, A. D., & Erkoç, F. (2015). Ortaöğretim Dokuzuncu Sınıf Öğrencilerinin Biyoloji Bilimine ve Dersine Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Adıyaman University Journal of Educational Sciences, 5(2), 211-244. https://doi.org/10.17984/adyuebd.91698

                                                                                                                                                                                                                                                      
by-nc-nd.png?resize=300%2C105&ssl=1 This work is licensed under CC BY-NC-ND 4.0