Ders kitapları, öğrencinin öğrenimine ve eğitimine katkı sağlayan
araçların başında gelmektedir. Kolay erişilen bir kılavuz özelliği taşıyan
ders kitapları, biçim ve içerik açısından öğrenci seviyesine uygun ve öğrenci
gelişimini destekleyecek şekilde hazırlanmalıdır. Öğrenci seviyesine uygun
olarak tasarlanan ders kitapları, öğrenciler tarafından ilgi görmektedir. Söz
konusu kitapların, eğitimde kullanılan araç-gereçlerin sahip olması gereken nitelikler
göz önünde bulundurularak hazırlanması eğitsel amaçların gerçekleşmesine
yardımcı olmaktadır. Ders kitaplarındaki eğitsel özelliklerden biri de
metinlerle beraber verilen resimlerdir. Bu araştırmada 2017-2018
eğitim-öğretim yılında Millî Eğitim Bakanlığı tarafından yayınlanan 5. sınıf
Türkçe ders kitabında yer alan resimlerin, metinlerle olan ilişkisinin ortaya
konulması amaçlanmıştır. Nitel desende gerçekleştirilen araştırmada, doküman
incelemesi tekniği kullanılmıştır. Kitapta kullanılan resim sayısı, resimler
ile metinlerin ilişkilendirilme biçimi, kullanılan renkler ve renklerin çocuğa
göreliği gibi kategoriler göz önünde bulundurularak yapılan inceleme sonucunda
elde edilen veriler, betimsel analiz tablosu ile sunulmuştur. Sonuç olarak
incelenen sekiz metinde, metinle bir arada yer alan resimlerin, metinlerin
içeriğine uygun olarak seçildiği görülmüştür. Resim-metin ilişkisi açısından
eksik bulunan kısımlara ilişkin ise çeşitli öneriler geliştirilmiştir.
Textbooks are one of the tools that
contribute to the learning and training of learners. Textbooks with an
easy-to-access guide should be prepared in a way that fits student-level and supports
student development in terms of form and content. Textbooks designed in
accordance with the level of the students are also attracted by students. The
preparation of these books by taking into consideration the qualifications
required for the tools used in education helps to achieve the educational
objectives. One of the educational features in the textbooks is the pictures
accompanying the texts. In this research, it is aimed to reveal the relation
between the pictures in the 5th grade Turkish textbook published by the
Ministry of National Education in the academic year of 2017-2018 with the
texts. In the qualitative research, the document analysis technique will be
used. The number of pictures used in the book, the way the pictures and texts
are related, the colors used, and the color of the children, etc. examined in
this study. The findings obtained as a result of the examination presented
with a descriptive analysis table. As a result, in the eight texts examined,
it was seen that the pictures in combination with the text were selected in
accordance with the contents of the texts. Various suggestions have been
developed for the missing parts in terms of image-text relation.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Acceptance Date | December 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 8 Issue: 2 |