Review
BibTex RIS Cite

Türkiye’deki Sosyal Bilgileri Eğitimi Lisans Programlarının Mevcut Durumunun İncelenmesi (2017)

Year 2018, Volume: 8 Issue: 2, 200 - 223, 30.12.2018
https://doi.org/10.17984/adyuebd.450947

Abstract

Bu araştırmanın temel amacı Türkiye’deki
Sosyal Bilgiler Eğitimi Anabilim Dallarının 2017 yılındaki mevcut durumunu
ortaya koymaktır. Araştırmada Sosyal Bilgiler Eğitimi Anabilim Dallarında 2017
yılında öğrenim gören öğrenci sayısı, bu anabilim dalında görev yapan öğretim
üyesi sayısı, anabilim dalına kaydolan öğrencilerin puanlarının yıllara göre
ve üniversitelere göre değişimi ve sosyal bilgiler öğretmenliğinin 2013-2017
yılları arası atama sayıları incelenmiştir. Araştırmada nitel araştırma
yöntemlerinden doküman inceleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırma verilerini
toplamada anabilim dalındaki öğrenci sayılarını ve programın taban puanlarının
belirlenmesinde son 4 yılın ÖSYM kılavuzunda yer alan bilgiler kullanılırken;
öğretim üyeleri sayısı belirlemede ise ilgili anabilim dallarının internet
sayfaları esas alınmıştır. Araştırma sonuçlarına göre 2017 yılı itibariyle
Türkiye’de toplam 59 üniversitede Sosyal Bilgiler Eğitimi Anabilim Dalı aktif
olarak eğitim-öğretim faaliyeti göstermektedir. LYS kontenjanları esas
alındığında sosyal bilgiler öğretmenliği anabilim dallarında toplam öğrenci
15.639’dur. Sosyal Bilgiler Öğretmenliği anabilim dalının puan sıralarının
oldukça değişken olduğu görülmektedir. 2016 yılında Sosyal Bilgiler
Öğretmenliği programına yerleşen en yüksek puanlı öğrencinin puan sırası
25.800 iken en düşük puanlı öğrencinin sırası 75.900’dür.  2013-2017 yılın verilerine göre sosyal
bilgiler öğretmenliği programına yerleşen en yüksek puanlı öğrencilerin tercih
ettikleri üniversite İstanbul Üniversitesi’dir. Araştırma sonucunda
üniversitelerin sosyal bilgiler öğretmenliği anabilim dalına yerleşen öğrenci
sayısının, atama sayılarına göre çok fazla olduğu bu nedenle atanmayı bekleyen
yaklaşık 27.500 kişi olduğu belirlenmiştir. Atama bekleyen öğrenci sayısının
artması nedeniyle 2015 yılından itibaren ÖABT sosyal bilgiler sınavına giren
aday sayısı git gide azalmaktadır. Çalışma sonuçlarına göre Türkiye’de Sosyal
Bilgiler Eğitimi anabilim dallarının kontenjan sayılarının azaltılırken;
öğretim üyesi sayısının ise arttırılması kalitenin ve gelecek hedeflerinin
tutturulması açısından faydalı olacağı söylenebilir. 

References

  • Akdağ, H. (2008). İlköğretim 6. ve 7. sınıf sosyal bilgiler öğretim programının öğretmen ve öğrenci açısından uygulama dönütleri. Yayınlanmamış doktora tezi. Gazi Üniversitesi eğitim bilimleri enstitüsü, Ankara.
  • Akdağ, H. (2009). Sosyal bilgilerin tanımı, amacı, önemi ve Türkiye’deki yeri. R. Turan; A.M.Sünbül; H. Akddağ (Ed.). Sosyal Bilgiler Öğretiminde yeni yaklaşımlar 1. İçinde (s.2-24). Ankara: Pegem Akademi.
  • Aydın, A. (1998). Eğitim fakültelerinin yeniden yapılandırılması ve öğretmen yetiştirme sorunu, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 15, 275-286.Bilgili, A. S. (2013). Geçmişten Günümüze Sosyal Bilimler ve Sosyal Bilgiler. A. S. Bilgili (Ed.). Sosyal Bilgilerin Temelleri içinde (s.2-38). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çetin, K. (2003). Çetin, Kenan, Türk Eğitim Tarihinde Sosyal Bilimler ve Sosyal Bilgilerin Tarihsel Süreçleri, AÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Derg, C:2, S:1–2.Dursunoğlu, Halit. (2003). Cumhuriyet Döneminde İlköğretime Öğretmen Yetiştirmenin Tarihi Gelişimi. Milli Eğitim Dergisi, 160. https://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/160/dursunoglu.htm adresinden 05 Ağustos 2017 tarihinde indirilmiştir.
  • Erden, M. (1996). Sosyal Bilgiler Ögretimi. Ankara: Alkım Kitapçılık-Yayıncılık.
  • Öztürk, C. (ed.). (2009). Sosyal Bilgiler Öğretimi, Ankara: Pegem Akademi.Kılıçoğlu, G. (2015). Sosyal bilgilerin tanımı, dünyada ve ülkemizde gelişimi ve önemi. M.Safran (Ed.). Sosyal bilgiler öğretimi içinde (s.3-16). Ankara: Pegem Akademi.
  • Kızılçaoğlu, A. (2005). Eğitim fakültelerinde yeniden yapılandırma sürecine ilişkin eleştiriler ve öneriler. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(1), 132-140.
  • Öztürk, C. (2012). SOSYAL bilgiler: toplumsal yaşama disiplinlerarası bir bakış. C.Öztürk (Ed.). Sosyal bilgiler öğretimi dempkratik vatandaşlık eğitimi içimnde (s.1-31). Ankara: Pegem Akademi.
  • Öztürk, C. ve Otluoğlu, R. (2002). Sosyal bilgiler öğretiminde edebi ürünler ve yazılı materyaller. Ankara:Pegem Akademi. Safran, M. (2011). Sosyal bilgiler öğretimine bir bakış. B. Tay, A. Öcal (Ed.). Özel Öğretim Yöntemleriyle Sosyal Bilgiler Öğretimi içinde (s.2-18). Ankara: Pegem Akademi.
  • Safran, M., Kan, A., Üstündağ, M.T., Birbudak, T.S., Yıldırım, O. (2014). 2013 KPSS sonuçlarının öğretmen adaylarının mezun oldukları alanlara göre incelenmesi. Eğitim ve bilim, 39 (171), 13-25.
  • Sağlamer, E. (1980). İlkokulda sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Tek Işık Matbaası Yayınları.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2000). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Gözden geçirilmiş 2. Baskı. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • YÖK. (1998). Eğitim fakültesi öğretmen yetiştirme lisans programları. http://www.yok.gov.tr/documents/10279/30217/Egitim_fakultesi_ogretmen_yetistirme_lisans_programlari_mart_98.pdf/5e166018-b806-48d5-ae13-6afd5dac511c adresinden 10 şubat 2017 tarihinde alınmıştır.
  • http://www.gazetevan.com/Mehmet-Fatih-Isik/607/DUNDEN-BUgUNE-DMS-KMS-KPSS-VE-SONRASI.html)
  • https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2014/KPSS/OABT-SORUYANIT/KPSS-2014 OABTsayisal25072014.pdf
  • https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2015/kpss/2015kpss_sayisabilgiler28082015.pdf
  • https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2016/KPSS/OABT/OABTSonucSayisalBilgiler02092016.pdf
  • https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2017/KPSS/OABT/SayisalBilgiler04082017.pdf
  • https://tedmem.org/dosya-konusu/prof-dr-mustafa-safran-ile-ogretmen-istihdam-politikalari-uzerine-bir-soylesi)
  • https://www.tbmm.gov.tr/tutanaklar/TUTANAK/TBMM/d20/c021/b060/tbmm200210600219.pdf
  • https://yokatlas.yok.gov.tr/tercih-sihirbazi-t3.php

The Current Situation of Social Studies Teaching Trainings in Turkey University (2017)

Year 2018, Volume: 8 Issue: 2, 200 - 223, 30.12.2018
https://doi.org/10.17984/adyuebd.450947

Abstract

The main purpose of this research is to present the
current status of the Department of Social Studies Education in Turkey in
2017. In this study, the number of students studying in Social Studies
Education Department in 2017, the number of faculty members working in this
department, the number of students enrolled in this department change
according to the years and universities and the number of appointments of social
studies teaching between 2013-2017. In this study, qualitative research
methods were used. While determining the number of students in the department
and the base points of the program, the information in the OSYM guide for the
last 4 years was taken into consideration in determining the number of faculty
members and the internet pages of the related departments were taken into
consideration in determining the number of faculty members. According to the
results of the research, the Department of Social Studies Education actively
carries out education activities in 59 universities in Turkey as of 2017.
Based on the quota of LYS, the total number of students in the Department of
social studies teaching is 15.639. It is observed that the scores of the
Department of social studies teaching are quite variable. The highest score
student placed in social studies teacher program in 2016 is 25,800 while the
lowest score student's score is 75,900. 
According to the data of the year 2013-2017, Istanbul University is the
University preferred by the highest scores students who are placed in social
studies teaching program. As a result of the research, it was determined that
the number of students who were placed in the Department of social studies
teaching of universities is very high compared to the number of appointments
and therefore there are approximately 27,500 people waiting to be appointed.
Due to the increase in the number of students waiting for the appointment, the
number of candidates taking the ÖABT social studies exam has been gradually
decreasing since 2015. According to the results of the study, the number of
quotas of Social Studies Education departments in Turkey is reduced;
increasing the number of faculty members can be said to be beneficial in terms
of quality and achievement of future goals.

References

  • Akdağ, H. (2008). İlköğretim 6. ve 7. sınıf sosyal bilgiler öğretim programının öğretmen ve öğrenci açısından uygulama dönütleri. Yayınlanmamış doktora tezi. Gazi Üniversitesi eğitim bilimleri enstitüsü, Ankara.
  • Akdağ, H. (2009). Sosyal bilgilerin tanımı, amacı, önemi ve Türkiye’deki yeri. R. Turan; A.M.Sünbül; H. Akddağ (Ed.). Sosyal Bilgiler Öğretiminde yeni yaklaşımlar 1. İçinde (s.2-24). Ankara: Pegem Akademi.
  • Aydın, A. (1998). Eğitim fakültelerinin yeniden yapılandırılması ve öğretmen yetiştirme sorunu, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 15, 275-286.Bilgili, A. S. (2013). Geçmişten Günümüze Sosyal Bilimler ve Sosyal Bilgiler. A. S. Bilgili (Ed.). Sosyal Bilgilerin Temelleri içinde (s.2-38). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çetin, K. (2003). Çetin, Kenan, Türk Eğitim Tarihinde Sosyal Bilimler ve Sosyal Bilgilerin Tarihsel Süreçleri, AÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Derg, C:2, S:1–2.Dursunoğlu, Halit. (2003). Cumhuriyet Döneminde İlköğretime Öğretmen Yetiştirmenin Tarihi Gelişimi. Milli Eğitim Dergisi, 160. https://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/160/dursunoglu.htm adresinden 05 Ağustos 2017 tarihinde indirilmiştir.
  • Erden, M. (1996). Sosyal Bilgiler Ögretimi. Ankara: Alkım Kitapçılık-Yayıncılık.
  • Öztürk, C. (ed.). (2009). Sosyal Bilgiler Öğretimi, Ankara: Pegem Akademi.Kılıçoğlu, G. (2015). Sosyal bilgilerin tanımı, dünyada ve ülkemizde gelişimi ve önemi. M.Safran (Ed.). Sosyal bilgiler öğretimi içinde (s.3-16). Ankara: Pegem Akademi.
  • Kızılçaoğlu, A. (2005). Eğitim fakültelerinde yeniden yapılandırma sürecine ilişkin eleştiriler ve öneriler. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(1), 132-140.
  • Öztürk, C. (2012). SOSYAL bilgiler: toplumsal yaşama disiplinlerarası bir bakış. C.Öztürk (Ed.). Sosyal bilgiler öğretimi dempkratik vatandaşlık eğitimi içimnde (s.1-31). Ankara: Pegem Akademi.
  • Öztürk, C. ve Otluoğlu, R. (2002). Sosyal bilgiler öğretiminde edebi ürünler ve yazılı materyaller. Ankara:Pegem Akademi. Safran, M. (2011). Sosyal bilgiler öğretimine bir bakış. B. Tay, A. Öcal (Ed.). Özel Öğretim Yöntemleriyle Sosyal Bilgiler Öğretimi içinde (s.2-18). Ankara: Pegem Akademi.
  • Safran, M., Kan, A., Üstündağ, M.T., Birbudak, T.S., Yıldırım, O. (2014). 2013 KPSS sonuçlarının öğretmen adaylarının mezun oldukları alanlara göre incelenmesi. Eğitim ve bilim, 39 (171), 13-25.
  • Sağlamer, E. (1980). İlkokulda sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Tek Işık Matbaası Yayınları.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2000). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Gözden geçirilmiş 2. Baskı. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • YÖK. (1998). Eğitim fakültesi öğretmen yetiştirme lisans programları. http://www.yok.gov.tr/documents/10279/30217/Egitim_fakultesi_ogretmen_yetistirme_lisans_programlari_mart_98.pdf/5e166018-b806-48d5-ae13-6afd5dac511c adresinden 10 şubat 2017 tarihinde alınmıştır.
  • http://www.gazetevan.com/Mehmet-Fatih-Isik/607/DUNDEN-BUgUNE-DMS-KMS-KPSS-VE-SONRASI.html)
  • https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2014/KPSS/OABT-SORUYANIT/KPSS-2014 OABTsayisal25072014.pdf
  • https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2015/kpss/2015kpss_sayisabilgiler28082015.pdf
  • https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2016/KPSS/OABT/OABTSonucSayisalBilgiler02092016.pdf
  • https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2017/KPSS/OABT/SayisalBilgiler04082017.pdf
  • https://tedmem.org/dosya-konusu/prof-dr-mustafa-safran-ile-ogretmen-istihdam-politikalari-uzerine-bir-soylesi)
  • https://www.tbmm.gov.tr/tutanaklar/TUTANAK/TBMM/d20/c021/b060/tbmm200210600219.pdf
  • https://yokatlas.yok.gov.tr/tercih-sihirbazi-t3.php
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Halil Tokcan

Arife Tilki This is me

Publication Date December 30, 2018
Acceptance Date December 31, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 8 Issue: 2

Cite

APA Tokcan, H., & Tilki, A. (2018). Türkiye’deki Sosyal Bilgileri Eğitimi Lisans Programlarının Mevcut Durumunun İncelenmesi (2017). Adıyaman University Journal of Educational Sciences, 8(2), 200-223. https://doi.org/10.17984/adyuebd.450947
AMA Tokcan H, Tilki A. Türkiye’deki Sosyal Bilgileri Eğitimi Lisans Programlarının Mevcut Durumunun İncelenmesi (2017). AUJES. December 2018;8(2):200-223. doi:10.17984/adyuebd.450947
Chicago Tokcan, Halil, and Arife Tilki. “Türkiye’deki Sosyal Bilgileri Eğitimi Lisans Programlarının Mevcut Durumunun İncelenmesi (2017)”. Adıyaman University Journal of Educational Sciences 8, no. 2 (December 2018): 200-223. https://doi.org/10.17984/adyuebd.450947.
EndNote Tokcan H, Tilki A (December 1, 2018) Türkiye’deki Sosyal Bilgileri Eğitimi Lisans Programlarının Mevcut Durumunun İncelenmesi (2017). Adıyaman University Journal of Educational Sciences 8 2 200–223.
IEEE H. Tokcan and A. Tilki, “Türkiye’deki Sosyal Bilgileri Eğitimi Lisans Programlarının Mevcut Durumunun İncelenmesi (2017)”, AUJES, vol. 8, no. 2, pp. 200–223, 2018, doi: 10.17984/adyuebd.450947.
ISNAD Tokcan, Halil - Tilki, Arife. “Türkiye’deki Sosyal Bilgileri Eğitimi Lisans Programlarının Mevcut Durumunun İncelenmesi (2017)”. Adıyaman University Journal of Educational Sciences 8/2 (December 2018), 200-223. https://doi.org/10.17984/adyuebd.450947.
JAMA Tokcan H, Tilki A. Türkiye’deki Sosyal Bilgileri Eğitimi Lisans Programlarının Mevcut Durumunun İncelenmesi (2017). AUJES. 2018;8:200–223.
MLA Tokcan, Halil and Arife Tilki. “Türkiye’deki Sosyal Bilgileri Eğitimi Lisans Programlarının Mevcut Durumunun İncelenmesi (2017)”. Adıyaman University Journal of Educational Sciences, vol. 8, no. 2, 2018, pp. 200-23, doi:10.17984/adyuebd.450947.
Vancouver Tokcan H, Tilki A. Türkiye’deki Sosyal Bilgileri Eğitimi Lisans Programlarının Mevcut Durumunun İncelenmesi (2017). AUJES. 2018;8(2):200-23.

 Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License