Bu çalışmanın amacı
Türkiye’de 2006-2018 yılları arasında Erasmus konusunun çalışıldığı yüksek
lisans ve doktora tezlerini bibliyografik açıdan incelemektir. Araştırmada
betimsel tarama yöntemi ve içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın
kapsamını YÖK'ün ulusal tez merkezinde yer alan Erasmus konusunda 2006-2018
yılları arasında yazılmış 42 lisansüstü tez oluşturmaktadır. Bu tezlerden 2
tanesine erişim izni verilmediğinden değerlendirmeye alınmamıştır. Araştırmaya
ilişkin veriler 36 yüksek lisans ve 4 doktora tezinden elde edilmiştir.
Araştırma sonuçlarına göre; Erasmus konusunda en çok tezin 2014 yılında
yazıldığı; tezlerin büyük çoğunluğunun yüksek lisans düzeyinde olduğu; Erasmus
konusuna kadın araştırmacılar daha fazla ilgi gösterdiği; en çok tez
çalışmasının Orta Doğu Teknik Üniversitesinde yapıldığı; çalışılan tezlerin
daha çok Sosyal Bilimler Enstitüsü bünyesindeki Eğitim Yönetimi, Teftişi,
Planlaması ve Ekonomisi Ana Bilim Dalı, İşletme Ana Bilim Dalı ve Eğitim
Bilimleri Enstitüsü bünyesindeki Eğitim Yönetimi Ana Bilim Dalında
çalışıldığı; tez dilinin büyük oranda Türkçe (f=28) olduğu; çalışma grubunun
büyük oranda öğrencilerden (f=37) ve 0-199 (f=28) kişi aralığında alındığı;
örneklem seçiminde Basit Tesadüfi (f=11) yöntemin daha çok kullanıldığı;
çalışmalarda daha çok nitel (f=24) araştırma yönteminin temel alındığı,
verilerin analizinde daha çok faktör analizi (f=14) ve t testi (f=13)
istatistik yöntemlerinin kullanıldığı görülmüştür.
The purpose of this research is to review from a
bibliographic standpoint the master’s and Ph.D. theses written in Turkey
between 2006-2018 which studied the subject of Erasmus. For the population,
the researcher has accepted the master’s and Ph.D. theses about Erasmus
Programme which were written in Turkey between the years 2006-2018 which are
located in the "National Thesis Center" section of the Council of
Higher Education, Head of Publication and Documentation Department, and
permitted to be accessed. This research was designed in the descriptive survey
model. Content analysis technique was used in the research. The theses on the
subject were written at most in 2014. It is concluded that the theses were
mostly at the master’s level and written by female researchers. It can be said
that women are more interested in the subject of Erasmus than men. Theses on
the subject of Erasmus were determined to be written mostly in Middle East
Technical University and Boğaziçi University. When the theses concerning the
Erasmus Programme were viewed within the context of the institute, the highest
number of the theses was found in the Institute of social sciences and
Institute of educational sciences. When the departments are considered, it is
seen that the studies are predominantly carried out in the Department of
Educational Management, Inspection, Planning, and Economy, and in the
Department of Management. It was determined that in the studies about Erasmus,
study groups were comprised mostly of students. In the research, it was
determined that the theses about Erasmus are mostly written in the field of
social sciences, at master’s level, and in the Turkish language; and “factor
analysis”, “t-test” and “ANOVA test” methods were used in the analysis of
theses.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Acceptance Date | January 4, 2019 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 8 Issue: 2 |