The purpose of this
research is to analyze religious education teachers’ metacognitive awareness
and to find out whether a significant difference exists according to gender,
education level, professional tenure, and age. The sample group of this
research which designed by correlational survey model is the 471 religious
education teachers working in Ankara. For the sample group, the Metacognitive
Awareness Inventory developed by Schraw and Dennison (1994) was applied.
According to the results of the research, teachers were found to have moderate
cognitive awareness. While educational level, professional tenure and age
variables were changing significantly with metacognitive awareness, gender was
not. Also, whereas education status, professional tenure, and age were found
to have an important effect on metacognitive awareness levels, gender does not
have such an effect. This study is important in that the Turkish educational
sciences studying the concept of metacognition on the sample of religious
education teachers and it is a pioneering work in the literature. It is hoped
that the results obtained in the research will contribute to the efforts of
more qualified teachers by establishing the levels of cognitive awareness of religious
education teachers and to provide guidance for future research.
Bu araştırmada, din
öğretimi öğretmenlerinin üst-bilişsel farkındalık durumlarını incelenmesi ve
farkındalık düzeylerinin cinsiyet, eğitim durumu, mesleki kıdem ve yaş
bakımından karşılaştırılması amaçlanmıştır. İlişkisel tarama modelinde
tasarlanan bu araştırmanın örneklem grubu, Ankara ilinde çalışmakta olan 471 din
öğretimi öğretmenidir. Örneklem grubuna, Schraw and Dennison (1994) tarafından
geliştirilen Üst-bilişsel Farkındalık Envanteri uygulanmıştır. Araştırma
sonuçlarına göre, öğretmenlerin orta düzeyde üst-bilişsel farkındalığa sahip
oldukları belirlenmiştir. Eğitim durumu, mesleki kıdem ve yaş değişkenleri
üst-bilişsel farkındalık ile anlamlı bir şekilde değişmekteyken, cinsiyet
değişkeni üst-bilişsel farkındalığı yordamamaktadır. Ayrıca eğitim durumu,
mesleki kıdem ve yaş üst-biliş farkındalık düzeyleri üzerinde etkili iken;
cinsiyetin böylesi bir etkisi bulunmamaktadır. Bu çalışma din öğretimi
öğretmeni örneklemi üzerinde üst-biliş kavramını inceleyen Türk din eğitimi
bilimleri alanyazınındaki öncü çalışma olması bakımından önem taşımaktadır.
Araştırmada elde edilen sonuçların, din öğretimi öğretmenlerinin üst-bilişsel
farkındalık düzeylerinin tespit edilmesi ile daha nitelikli öğretmen
yetiştirme çabalarına katkı sağlaması ve ileride yapılacak araştırmalar için
yol gösterici olması ümit edilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Acceptance Date | March 22, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 9 Issue: 1 |