Çalışmanın amacı,
Sürdürülebilir Kalkınma ve Eğitim alanında 2009-2018 yılları arasında
yayımlanan 7000 çalışmayı bibliyometrik açıdan inceleyerek, alanda son 10
yıldaki eğilim ve trendleri ortaya koymaktır. Bu kapsamda, Web of Science Core
Collection veri tabanında “Sustainable Development” ve “Education” konu
başlıklarında tarama gerçekleştirilmiş ve çalışmalara ait bibliyometrik
verilere ulaşılmıştır. Sürdürülebilir Kalkınma ve Eğitim ile ilgilenen akademisyen
ve araştırmacılara katkı sağlamak amacıyla, sürdürülebilir kalkınma kavramıyla
ilgili güncel konular, bu çalışma ile birlikte ortaya çıkarılmıştır.
Çalışmalar; yıllara göre yayın sayıları, yayın türleri, yayın dilleri, atıf
analizleri, ülke işbirliktelikleri, ortak atıf ağları ile kavram-konu
yönelimleri bağlamında incelenmiştir. Ayrıca ortak atıf ağları ile kavram-konu
yönelimlerinin belirlenmesinde sosyal ağ analizi kullanılmıştır. Analiz
sonuçlarına göre, hem yayın hem de atıf sayıları bağlamında alana olan ilginin
2015 yılından sonra çarpıcı bir şekilde arttığı söylenebilir. Çalışmalar
ağırlıklı olarak makale-bildiri türünde ve İngilizce dilinde
gerçekleştirilmiştir. Amerika Birleşik Devletleri (ABD) ülke
işbirlikteliklerinde kilit rol oynadığı, en fazla atıf sayısına sahip derginin
Journal of Cleaner Production, yazarın ise Anonymous adı altındaki ismi
belirlenemeyen yazarlar olduğu belirlenmiştir. Öte yandan Arnim Wiek, Lauren
Withycombe ve Charles L. Redman (2011) ise alanda en çok atıf alan kaynaktır.
Eğitim, sürdürülebilirlik ve Endonezya alanda en çok çalışılan konulardır.
The purpose of this study is to show the tendencies
and trends of the last 10 years in the field of Sustainable Development and
Education by analyzing 7000 studies published between 2009-2018 bibliometrically.
For this purpose Web of Science Core Collection database was scanned for
“Sustainable Development” and “Education” headings and the bibliometric data of
the studies were acquired. Current issues concerning sustainable development
were revealed through this study for the purpose of making a contribution to
those academicians and researchers interested in Sustainable Development and
Education. The studies were analyzed according to: number of publications per
year, types of publication, language of publication, citation analysis, country
collaborations, common citation networks and concept-topic tendencies. In
addition, social network analysis was employed for determining common citation
networks and concept-topic tendencies. According to the results of this
analysis, it can be said that the interest towards the field dramatically
increased after 2000, in terms of both the number of publication and citations.
The studies were mainly presented in the form of article or paper and in
English. It was found that United States played a key role in country
collaborations, the journal with the highest number of citations is Journal of
Cleaner Production, whereas the author with the highest number of citations is
Anonymous under which many citations were gathered. On the other hand, the
study realized by Arnim Wiek, Lauren Withycombe and Charles L. Redman in 2011
is the most important reference source that has guided the field. Education,
Sustainability and Indonesia are the most studied topics in the field.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Acceptance Date | June 17, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 9 Issue: 1 |