The aim of this study is to evaluate the processes of
programming teaching in the context of Information Technologies and Software
course. In the study where qualitative research method was adopted, teachers'
answers to open-ended questions were subjected to content analysis and common
themes were created. Within this scope, nine Information Technology Teachers
graduated from different programs, working in different regions and different
school types have answered open-ended questions. Teachers defined their
knowledge as intermediate and above-sufficient in terms of block-based
programming tools, and expressed themselves as beginner or not competent,
especially for physical programming environments. There was no positive or
negative trend in teaching computer science at an early age according to
teachers. There are both positive and negative views on Information Network in
Education Activity Books and Coding Guide. The number of students per computer
is the most important problem raised regarding the instructional process. On
the students’ side, students are uninterested to the course and students do
not have computers at home for practicing. The teachers stated that there is a
need for teaching material for a more effective teaching process and
laboratory conditions need to be improved.
Bu araştırmanın amacı, 2018-2019 itibariyle güncellenen Bilişim Teknolojileri ve Yazılım dersi kapsamındaki programlama öğretimine yönelik sürecin değerlendirilmesidir. Nitel araştırma yönteminin benimsendiği çalışmada öğretmenlerin açık uçlu sorulara verdikleri yanıtlar içerik analizine tabi tutulmuş ve ortak temalar oluşturulmuştur. Bu kapsamda, farklı lisans mezuniyet derecelerine, farklı tecrübe düzeylerine, farklı bölgelerde ve farklı okul türlerinde görev yapan dokuz Bilişim Teknolojileri Öğretmeni açık uçlu sorulara yanıt vermiştir. Blok tabanlı programlama araçları konusunda bilgi düzeylerini orta ve üstü olarak tanımlarken, özellikle fiziksel programlamada kendilerini başlangıç düzeyinde ya da yetkin değil olarak ifade etmişlerdir. Bilgisayar biliminin erken yaşlarda öğretimi konusunda öğretmenlerin olumlu ya da olumsuz bir yönde eğilimleri ortaya çıkmamıştır. EBA Etkinlik Kitapları ve Kodlama Kılavuzu kaynağına yönelik hem olumlu hem de olumsuz görüşleri vardır. Bilgisayar başına düşen öğrenci sayısı öğretim süreciyle ilgili olarak dile getirilen en önemli sorundur. Öğrencilerin derse karşı ilgisiz olması ve öğrencilerin evde bilgisayarlarının olmayışı da öğrenci açısından ifade edilen temel sorunlardır. Öğretmenler, daha etkili bir öğretim süreci için öğretim materyali ihtiyaçlarının olduğunu ve laboratuvar koşullarının iyileştirilmesi gerektiğini ifade etmişlerdir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2020 |
Acceptance Date | December 17, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 10 Issue: 2 |