Leadership and education have been two topics that researchers have been interested in for years. Many studies have been conducted, especially on relationship-oriented and task-oriented leadership styles. This study examined the impact of the first school administrator teachers worked with on their future careers. Data was collected through a digital survey that included a leadership style scale developed by researchers and demographic information. Exploratory and confirmatory factor analyses were conducted for the developed scale. Later, data was collected from a different group and confirmatory factor analysis was performed again. The study was conducted on a sample group of 530 individuals. The collected data was analyzed with ANOVA and t-test. The findings showed that 70% of the teachers revealed that their first administrator had an impact on their career. It was found that the impact did not differ based on the leadership style used. In addition, it was revealed that there were differences in how teachers were influenced based on the administrator’s seniority and the educational level of the first school they worked at. The finding that the impact did not differ based on task-oriented and relationship-oriented leadership style is in line with the literature.
Teachers’ first administrators The impact of first administrators on teachers’ careers Task-oriented and relationship-oriented leadership.
Yok
Liderlik ve eğitim konuları yıllardır araştırmacıların ilgisini çeken iki konudur. Özellikle ilişki yönelimli ve görev yönelimli liderlik tarzları ile ilgili pek çok araştırma yapılmıştır. Bu çalışmada öğretmenlerin ilk görev yaptıkları okul yöneticisinin öğretmenin gelecekteki meslek hayatını etkileme durumu incelenmiştir. Veriler araştırmacılar tarafından geliştirilen liderlik tarzı ölçeği ve demografik bilgileri içeren anket yoluyla dijital ortamda toplanmıştır. Geliştirilen ölçek için açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri yapılmıştır. Daha sonra ise farklı bir gruptan veriler toplanarak tekrar doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Çalışma 530 kişilik örneklem grubu üzerinde gerçekleştirilmiştir. Toplanan veriler Anova testi ve t testi ile analiz edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre öğretmenlerin %70’i ilk yöneticilerinin kendilerinin meslek hayatını etkilediğini ortaya koymuştur. Etkilemenin kullanılan liderlik tarzına göre farklılaşmadığı bulunmuştur. Ayrıca, yönetici kıdemine göre ve ilk görev yapılan okulun öğretim kademesine göre öğretmenleri etkilemede farklılıklar olduğu ortaya çıkmıştır. Görev ve ilişki yönelimli liderlik tarzına göre etkilemenin farklılaşmadığı bulgusu literatürle uyumlu sonuçlardır.
Öğretmenlerin ilk yöneticileri ilk yöneticilerin öğretmen kariyerine etkisi görev ve ilişki yönelimli liderlik.
Yok
Yok
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Project Number | Yok |
Publication Date | December 31, 2023 |
Acceptance Date | December 8, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 13 Issue: 2 |