This investigation aims to analyze the impact of scanning direction, scanning speed, and power level (%) on the surface roughness of Ti-6Al-7Nb alloy specimens subjected to laser micro-engraving. The laser micro-engraving process was carried out by scanning the predetermined geometric configuration six times. Factorial analysis was implemented to determine the impact of system parameters on the surface roughness. Throughout the micro-engraving operations, line spacing, frequency, and pulse width parameters were maintained at a consistent value of 0.03 mm, 100 kHz, and 300 ns, respectively. The optimal conditions for achieving the lowest surface roughness were observed at a scanning speed of 700 mm/s, a power level of 60%, and a scanning direction of 90°. Moreover, in accordance with the experimental parameters employed in this investigation, it was observed that increasing the scanning speed while maintaining a constant power level (%) reduced surface roughness. There was a direct correlation between the increase in power level (%) and a corresponding increase in surface roughness.
Bu araştırma, lazer mikro-oyma işlemine tabi tutulan Ti-6Al-7Nb alaşım numunelerinin yüzey pürüzlülüğü üzerinde tarama yönünün, tarama hızının ve lazer gücünün (%) etkisini analiz etmeyi amaçlamaktadır. Lazer oyma işlemi, önceden belirlenmiş geometrik konfigürasyonun altı kez taranmasıyla gerçekleştirildi. Sistem parametrelerinin yüzey pürüzlülüğü üzerindeki etkisini belirlemek için faktöriyel analiz uygulanmıştır. Mikro-oyma işlemleri boyunca tarama aralığı, frekans ve atım genişliği parametreleri sırasıyla 0,03 mm, 100 kHz ve 300 ns'lik bir değerde tutulmuştur. En düşük yüzey pürüzlülüğüne ulaşmak için en uygun koşullar, 700 mm/s tarama hızında, %60 güç seviyesinde ve 90° tarama yönünde gözlemlendi. Ayrıca, bu araştırmada kullanılan deneysel parametrelere uygun olarak, sabit bir güç seviyesi (%) korunurken tarama hızının arttırılmasının yüzey pürüzlülüğünü azalttığı gözlemlenmiştir. Güç seviyesindeki artış (%) ile yüzey pürüzlülüğündeki buna karşılık gelen artış arasında doğrudan bir ilişki tespit edilmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Mechanical Engineering (Other) |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2024 |
Submission Date | November 25, 2023 |
Acceptance Date | March 26, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |