Research Article
BibTex RIS Cite

SANDIK KESİTLİ BETONARME KÖPRÜLERİN TAŞIT YÜKÜ ETKİSİNDEKİ YAPISAL DAVRANIŞI

Year 2021, Volume: 8 Issue: 14, 88 - 104, 30.06.2021

Abstract

Bu çalışmada üç gözlü, sandık kesitli ve üç açıklıklı betonarme bir köprü; sonlu elemanlar yöntemiyle SAP2000 programında modellenmiştir. Daha sonra zaman tanım alanında, taşıt yükünün dinamik etkisine göre analiz edilmiştir. Köprü üzerinden geçirilen taşıt, şartnamelerde tanımlanan H30-S24 kamyonudur. Farklı taşıt yükleme durumlarında köprü yapısının davranışı değerlendirilmiştir. Bu yükleme durumları tanımlanan kamyonun hızı, sayısı ve takip mesafesi olarak belirlenmiştir. Taşıt hızına göre yükleme durumunda köprünün iki ucundan, ters yönlerde, aynı hızlarda birer kamyon geçirilmiştir. Kamyonlara 5 farklı hız değeri tanımlanarak analizler yapılmıştır. Taşıt sayısına göre yükleme durumunda köprünün iki ucundan, ters yönlerde, eşit sayılarda ve 10 metre takip mesafesinde kamyonlar geçirilmiştir. 5 farklı sayıda kamyon köprü üzerinden geçirilerek analiz yapılmıştır. Taşıtlar arası takip mesafesine göre taşıt yükleme durumlarında; köprünün iki ucundan, ters yönlerde, ikişer adet kamyon 10 km/h hızla geçirilmiştir. 5 farklı takip mesafesinde kamyonlar geçirilerek analiz yapılmıştır. Analizler sonucu köprü yapısında oluşan deformasyon, kesme kuvveti ve eğilme momenti değerleri karşılaştırılmıştır.

References

  • [1] Tümertekin E. Ulaşım coğrafyası. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Yayınları; 1987.
  • [2] Ekiz İ. Sandık kesitli köprülerin hesap metotları ve bilgisayar uygulaması. Yüksek lisans tezi. İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi;1976.
  • [3] Celasun H. Sandık Kesitli Kirişlerin Hesabı-BEF Analojisi. İstanbul Devlet Mühendislik ve Mimarlık Akademisi Dergisi 1978;4.
  • [4] Polat Z. Depreme Dayanıklı Köprü Mühendisliğinde Kavramsal Tasarım. Köprü Sempozyumu, İstanbul; 2018.
  • [5] Bridge Design Specifications, American Association of State Highway and Transportation Officials, AASHTO LRFD; 1998.
  • [6] Introduction to LRFD-Load and Load Distribution, Federal Highway Administration, FHWA.
  • [7] Yaqoobi W. Kutu Kesitli Ardgerilmeli Köprülerin Doğrusal ve Doğrusal Olmayan Davranışlarının Belirlenmesi. Yüksek lisans tezi. Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi; 2020.
  • [8] Alemdar ZF. Betonarme Köprü Kolonlarında Plastik Mafsal Bölgelerinin Modellenmesi. İmo Teknik Dergi 2015; yazı. 444:7279-7286.
  • [9] Piestley MJN., Seible F., Calvi GM. Seismic design and retrofit of bridges. New York: Wiley; 1996.
  • [10] Gülhan İE. Öngerilmeli Betondan Sandık Kesitli Köprülerin Yapay Sinir Ağları ile Analizi. Yüksek lisans tezi. Kayseri: Erciyes Üniversitesi; 2005.
  • [11] Uluğ Nİ. Öngerilmeli Bir Köprü Tasarımı ve Performans Değerlendirilmesi. Yüksek lisans tezi. İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi; 2008.
  • [12] Celasun H. Betonarme Köprüler ve Hesap Metodları. İstanbul: Çağlayan Yayınları; 1974.
  • [13] Celasun H. Betonarme Yapılar. İstanbul Devlet Mühendislik ve Mimarlık Akademisi Yayınları 1980;156.
  • [14] Ekiz İ. Çözümlü Köprü Problemleri. İstanbul: Çağlayan Yayınları; 1981.
  • [15] Taly N. Design of Modern Highway Bridges. New York; Mc Graw-Hill Publication; 1998.
  • [16] S. Bostan, “Kutu kesitli karayolu köprülerinde en kesit şeklinin dinamik davranışa etkisi”, Yüksek lisans tezi. Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi; 2019.
  • [17] Mubuli A. Fatih Sultan Mehmet Asma Köprüsünün Deprem ve Taşıt Yükleri Altında Yapısal Davranışının Belirlenmesi. Yüksek lisans tezi. İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi; 2016.
Year 2021, Volume: 8 Issue: 14, 88 - 104, 30.06.2021

Abstract

References

  • [1] Tümertekin E. Ulaşım coğrafyası. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Yayınları; 1987.
  • [2] Ekiz İ. Sandık kesitli köprülerin hesap metotları ve bilgisayar uygulaması. Yüksek lisans tezi. İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi;1976.
  • [3] Celasun H. Sandık Kesitli Kirişlerin Hesabı-BEF Analojisi. İstanbul Devlet Mühendislik ve Mimarlık Akademisi Dergisi 1978;4.
  • [4] Polat Z. Depreme Dayanıklı Köprü Mühendisliğinde Kavramsal Tasarım. Köprü Sempozyumu, İstanbul; 2018.
  • [5] Bridge Design Specifications, American Association of State Highway and Transportation Officials, AASHTO LRFD; 1998.
  • [6] Introduction to LRFD-Load and Load Distribution, Federal Highway Administration, FHWA.
  • [7] Yaqoobi W. Kutu Kesitli Ardgerilmeli Köprülerin Doğrusal ve Doğrusal Olmayan Davranışlarının Belirlenmesi. Yüksek lisans tezi. Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi; 2020.
  • [8] Alemdar ZF. Betonarme Köprü Kolonlarında Plastik Mafsal Bölgelerinin Modellenmesi. İmo Teknik Dergi 2015; yazı. 444:7279-7286.
  • [9] Piestley MJN., Seible F., Calvi GM. Seismic design and retrofit of bridges. New York: Wiley; 1996.
  • [10] Gülhan İE. Öngerilmeli Betondan Sandık Kesitli Köprülerin Yapay Sinir Ağları ile Analizi. Yüksek lisans tezi. Kayseri: Erciyes Üniversitesi; 2005.
  • [11] Uluğ Nİ. Öngerilmeli Bir Köprü Tasarımı ve Performans Değerlendirilmesi. Yüksek lisans tezi. İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi; 2008.
  • [12] Celasun H. Betonarme Köprüler ve Hesap Metodları. İstanbul: Çağlayan Yayınları; 1974.
  • [13] Celasun H. Betonarme Yapılar. İstanbul Devlet Mühendislik ve Mimarlık Akademisi Yayınları 1980;156.
  • [14] Ekiz İ. Çözümlü Köprü Problemleri. İstanbul: Çağlayan Yayınları; 1981.
  • [15] Taly N. Design of Modern Highway Bridges. New York; Mc Graw-Hill Publication; 1998.
  • [16] S. Bostan, “Kutu kesitli karayolu köprülerinde en kesit şeklinin dinamik davranışa etkisi”, Yüksek lisans tezi. Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi; 2019.
  • [17] Mubuli A. Fatih Sultan Mehmet Asma Köprüsünün Deprem ve Taşıt Yükleri Altında Yapısal Davranışının Belirlenmesi. Yüksek lisans tezi. İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi; 2016.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Engineering
Journal Section Makaleler
Authors

Enes Miraç Karadağ 0000-0001-8640-4038

Murat Pala 0000-0002-3684-9976

Publication Date June 30, 2021
Submission Date March 17, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 8 Issue: 14

Cite

APA Karadağ, E. M., & Pala, M. (2021). SANDIK KESİTLİ BETONARME KÖPRÜLERİN TAŞIT YÜKÜ ETKİSİNDEKİ YAPISAL DAVRANIŞI. Adıyaman Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 8(14), 88-104.
AMA Karadağ EM, Pala M. SANDIK KESİTLİ BETONARME KÖPRÜLERİN TAŞIT YÜKÜ ETKİSİNDEKİ YAPISAL DAVRANIŞI. Adıyaman Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi. June 2021;8(14):88-104.
Chicago Karadağ, Enes Miraç, and Murat Pala. “SANDIK KESİTLİ BETONARME KÖPRÜLERİN TAŞIT YÜKÜ ETKİSİNDEKİ YAPISAL DAVRANIŞI”. Adıyaman Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi 8, no. 14 (June 2021): 88-104.
EndNote Karadağ EM, Pala M (June 1, 2021) SANDIK KESİTLİ BETONARME KÖPRÜLERİN TAŞIT YÜKÜ ETKİSİNDEKİ YAPISAL DAVRANIŞI. Adıyaman Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi 8 14 88–104.
IEEE E. M. Karadağ and M. Pala, “SANDIK KESİTLİ BETONARME KÖPRÜLERİN TAŞIT YÜKÜ ETKİSİNDEKİ YAPISAL DAVRANIŞI”, Adıyaman Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, vol. 8, no. 14, pp. 88–104, 2021.
ISNAD Karadağ, Enes Miraç - Pala, Murat. “SANDIK KESİTLİ BETONARME KÖPRÜLERİN TAŞIT YÜKÜ ETKİSİNDEKİ YAPISAL DAVRANIŞI”. Adıyaman Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi 8/14 (June 2021), 88-104.
JAMA Karadağ EM, Pala M. SANDIK KESİTLİ BETONARME KÖPRÜLERİN TAŞIT YÜKÜ ETKİSİNDEKİ YAPISAL DAVRANIŞI. Adıyaman Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi. 2021;8:88–104.
MLA Karadağ, Enes Miraç and Murat Pala. “SANDIK KESİTLİ BETONARME KÖPRÜLERİN TAŞIT YÜKÜ ETKİSİNDEKİ YAPISAL DAVRANIŞI”. Adıyaman Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, vol. 8, no. 14, 2021, pp. 88-104.
Vancouver Karadağ EM, Pala M. SANDIK KESİTLİ BETONARME KÖPRÜLERİN TAŞIT YÜKÜ ETKİSİNDEKİ YAPISAL DAVRANIŞI. Adıyaman Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi. 2021;8(14):88-104.