Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TUVALDEN MEKÂNA YAYILAN MANZARA

Yıl 2023, , 97 - 122, 31.08.2023
https://doi.org/10.14520/adyusbd.1240749

Öz

Bu araştırma kayıtlara geçen en eski manzara resminden başlayarak, Batı sanat tarihinde manzara konusunu ele alan en belirgin eserler üzerinden ilerlemektedir. Manzara resim geleneği kısaca açıklandıktan sonra, özellikle 1960 sonrası sanattaki kırılmalar açıklanmış ardından doğanın kendisinin galeri mekanında kullanıldığı en belirgin üretim süreçlerinden örnekler sunulmuştur. Çağdaş sanatta doğa nesnelerini galeride ya da doğadan koparmadan kendi ortamında ele alan en belirgin sanatçılar üzerinden bir değerlendirme yapılmıştır. Bu araştırma literatür tarama yöntemine göre oluşturulmuştur.

Kaynakça

  • Antmen, A. (2010). “Sanatçılardan Yazılar ve Açıklamalarla 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar”, Sel Yayıncılık, İstanbul, s.253.
  • Efal, A. (2014). Generic Classification and Habitual Subject Matter. Rens Bod, Jaap Maat, Thijs Weststeijn (Editörler). The Modern Humanities:
  • Myers, N. (2021). "Hayat" üzerine sonsuz bakış açısı. Olafur Eliasson |'ın hayatı Mimarlık | 1998'den itibaren (metalocus.es) 30.07.2021 tarihinde veri tabanından alınmıştır.
  • Özayten, Nilgün. (1997). Gösteri Sanatı, Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, 2. Cilt. İstanbul: Yem yayımları.
  • Uysal, F. (2009) Çağdaş Sanat ve Eko Sistem, Yayınlanmamış Doktora Tezi İstanbul: Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, İstanbul.
  • Ünlü, O. (2022). Çağdaş Sanatta Ağaç, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Düzce Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Düzce.
  • Schelling, “Plastik Sanatlar ile Doğa Arasındaki İlişki Üstüne”, Plastik Sanatlar, Güzellik ve Doğa içinde. çev. Atilla Erol, İstanbul: Janus, 2016.
  • Sullivan, M. A. (2011). “Bruegel The Elder, Pieter Aertsen, and The Beginnings of Genre”, The Art Bulletin, 93 (2), 127-149. https://www.jstor.org/stable/2304659
  • Sümer, B.A. Shelling Felsefesinde Romantizm Doğa ve Sanat İlişkisi, 27 Ocak 2021 tarihinde dergipark veri tabanından alınmıştır.
  • Şahiner, R. (2008). “Sanatta Postmodern Kırılmalar ya da Modernin Yapıbozumu”, Yeni İnsan Yayınevi, İstanbul.
  • Uzunoğlu, M. (2020). 17. Yüzyıl Hollanda Sanatında Gündelik Yaşam Sahneleri: Janr Resmi. Sanat ve Tasarım Dergisi, 26, 753- 779. 10 Şubat 2022 tarihinde Dergipark veritabanından alınmıştır.

THE LANDSCAPE SPREADING FROM THE CANVAS TO THE SPACE

Yıl 2023, , 97 - 122, 31.08.2023
https://doi.org/10.14520/adyusbd.1240749

Öz

Starting from the oldest recorded landscape painting, this research proceeds through the most prominent works dealing with the landscape aspect on Western art. After the landscape painting tradition is explained for a short time, especially after 1960, the scans in art are explained, then examples of the most distinctive production image used in the naturally sourced gallery space are given. In contemporary art, an evaluation has been made on the most prominent point that deals with the natural objects in the gallery or in their own environment without separating, them form nature. More than an aesthetic approach to nature, pictures from the previous production facility are presented with the idea of creating an ecological rationale for the viewer. It has been tried to explain the wear and tear, space and nature representation in art after 1960, through the satisfaction that focuses on the relationship between nature and culture, especially Anselm Kiefer, Olafur Ellisson, Hans Haacke, who focus on the relationship between nature and culture. This research is determined according to the literature review model.

Kaynakça

  • Antmen, A. (2010). “Sanatçılardan Yazılar ve Açıklamalarla 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar”, Sel Yayıncılık, İstanbul, s.253.
  • Efal, A. (2014). Generic Classification and Habitual Subject Matter. Rens Bod, Jaap Maat, Thijs Weststeijn (Editörler). The Modern Humanities:
  • Myers, N. (2021). "Hayat" üzerine sonsuz bakış açısı. Olafur Eliasson |'ın hayatı Mimarlık | 1998'den itibaren (metalocus.es) 30.07.2021 tarihinde veri tabanından alınmıştır.
  • Özayten, Nilgün. (1997). Gösteri Sanatı, Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, 2. Cilt. İstanbul: Yem yayımları.
  • Uysal, F. (2009) Çağdaş Sanat ve Eko Sistem, Yayınlanmamış Doktora Tezi İstanbul: Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, İstanbul.
  • Ünlü, O. (2022). Çağdaş Sanatta Ağaç, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Düzce Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Düzce.
  • Schelling, “Plastik Sanatlar ile Doğa Arasındaki İlişki Üstüne”, Plastik Sanatlar, Güzellik ve Doğa içinde. çev. Atilla Erol, İstanbul: Janus, 2016.
  • Sullivan, M. A. (2011). “Bruegel The Elder, Pieter Aertsen, and The Beginnings of Genre”, The Art Bulletin, 93 (2), 127-149. https://www.jstor.org/stable/2304659
  • Sümer, B.A. Shelling Felsefesinde Romantizm Doğa ve Sanat İlişkisi, 27 Ocak 2021 tarihinde dergipark veri tabanından alınmıştır.
  • Şahiner, R. (2008). “Sanatta Postmodern Kırılmalar ya da Modernin Yapıbozumu”, Yeni İnsan Yayınevi, İstanbul.
  • Uzunoğlu, M. (2020). 17. Yüzyıl Hollanda Sanatında Gündelik Yaşam Sahneleri: Janr Resmi. Sanat ve Tasarım Dergisi, 26, 753- 779. 10 Şubat 2022 tarihinde Dergipark veritabanından alınmıştır.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Çağdaş Sanat
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Burcu Günay 0000-0002-5543-1639

Erken Görünüm Tarihi 31 Ağustos 2023
Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Günay, B. (2023). TUVALDEN MEKÂNA YAYILAN MANZARA. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(44), 97-122. https://doi.org/10.14520/adyusbd.1240749