When we look at the history of humanity, it is seen that the tree image, which is a basic belief and culture element, is given great importance. As an expression of the cultural infrastructure created by humanity, it is possible to reach ancient information about the tree of life in fields such as epic, legend and mythology. Within the scope of this study, the literature review method was used for the meaning and periodic interpretations of the concept of the tree of life. Afterwards, the production of the tree of life image in different fields from the past to the present has been examined and a visual and intellectual ground has been created for the image. The last part of the research is devoted to the original printmaking works of the artist Zeliha Kayahan, in the context of making a transfer to the present day, starting from the theme of the tree of life. The artist, who uses different application practices such as printmaking, collage, and manual intervention in his works, has interpreted his emotional and intellectual world through the image of the tree of life. The research constitutes an inspiring source for studies on the tree of life.
İnsanlık tarihine bakıldığında temel bir inanç ve kültür unsuru olan ağaç imgesine oldukça önem verildiğini görmekteyiz. Bu durumun, neredeyse her toplumda hayat ağacı imgesinin kült bir motife dönüşmesini sağladığı düşünülebilir. İnsanoğlunun oluşturduğu kültürel altyapının bir dışavurumu olarak destan, efsane ve mitoloji gibi alanlarda hayat ağacı ile ilgili kadim bilgilere ulaşmak mümkündür. Hayat ağacı temasını odağına alan bu çalışma kapsamında, bir kültürel imge olarak bu kavramın anlamı ve dönemsel yorumlamaları için literatür taraması yöntemi kullanılmıştır. Sonrasında dönemsel olarak geçmişten günümüze hayat ağacı imgesinin farklı disiplinler ve malzemeler aracılığı ile gerçekleştirilmiş üretimleri incelenerek imgeye dair görsel ve düşünsel bir zemin oluşturulmuştur. Araştırmanın son bölümü, hayat ağacı temasından yola çıkarak günümüze bir aktarım yapılması bağlamında, akademisyen/sanatçı AB’nin özgün baskıresim çalışmalarına ayrılmıştır. Sanatçı özgün uygulamaları kapsamında öncelikle çalışmalarının merkezine aldığı hayat ağacı imgesini yalın kompozisyonlar aracılığı ile oluşturmuştur. Çalışmaları kapsamında baskıresim, kolaj, elle müdahale gibi bir çok uygulama pratiğini birlikte kullanan sanatçı, kendi duygusal ve düşünsel dünyasını hayat ağacı imgesi üzerinden yorumlamıştır. Kültürel değerlerin geleceğe taşınması düşüncesi temel alındığında; AB’nin “Hayat Ağacı” imgesi kapsamında ortaya koyduğu seri; kompozisyon, malzeme ve teknik seçimleri bakımından özgün olmasının ötesinde, gelecekte hayat ağacı imgesini odağına alan farklı disiplinlerden çalışmalara da altyapı oluşturma konusunda ilham verici olabilmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Güzel Sanatlar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 31 Ağustos 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |