BibTex RIS Kaynak Göster

ANALYZING THE SUCCESS LEVELS AND ATTITUDES OF ELEMENTARY EDUCATION 7TH GRADE STUDENTS RELATED TO CULTURAL HERITAGE (ADIYAMAN PROVINCE CASE)

Yıl 2013, , 29 - 68, 31.12.2013
https://doi.org/10.14520/adyusbd.730

Öz

The aim of this research is to examine the level of success which is related with the culturel heritage and the attitudes of 7th grade ( primary ) students, with some varianles. Theoretical content of this research tells about the importance of culturel heritage, its education and the relation between education and culture. In this study, hatching method is used which is one of the methods of quantative methods. This study is applied to 425 students in 14 schools in Adıyaman and Kahta. As a result of this research, it is proved that the 7th grade of students have positive attitudes and the average level of success towards to culturel heritage. At the same time, it is substantiated that there is is a positive relation between the attitude to culturel heritage and the success. Gf the success towards to culturel heritage heritage increases, this increase effect the attitudes automatically in a positive way. Morever, in this research, it is deduced that, sex has no effect on success and the attitudes towards to culturel heritage, but the level of economy effects the success and attitudes. The level of attitudes and success decline when the families income is under the level of minimal. Futhermore, when the education levels of the families increase, the level of success and the attitudes increases positively.

Kaynakça

  • Aslan, E. ve Çulha B. (2008). Kimiz ‘’Biz‘’? Türkiye’deki İlköğretim Okullarında ‘’Ulusal Kimlik’’ ve ‘’Kültürel Miras Eğitimi‘’, 21. Yüzyılda Kimlik, Vatandaşlık ve Tarih Eğitimi, Ed. Mustafa Safran ve Dursun Dilek, Yeni İnsan Yayınevi, İstanbul.
  • Blanden, J. ve Gregg P. (2004). Family Income And Educational Attainment : A Review Of Approaches And Evidence For Britain. Oxford Review of Economic Policy, C: 20, S:2, s. 245-263.
  • Başar, E. (1994), Eğitim Sosyolojisi, Samsun, Eser Matbaası.
  • Bıyıklı, S. G. (2010). Representation of Culturel Heritage in Textbooks: Examination of the Illustration in the 4th and 5th Grade Social Studies Textbooks (1974-2009) in Turkey, İstanbul: Koç Üniversitesi, (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi).
  • Bostancı, N. (2002). Toplum ve Kültür, İhsan Sezal (editör ), Sosyolojiye Giriş, (1.Basım), Ankara, Martı Yayınevi
  • Böke, K. (2009). ‘’Örnekleme’’, Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Editör: Kaan Böke, Alfa Yayınları, İstanbul.
  • Curtis, R. ve Seymour C. (2004). ‘’ Louisiana Heritage Education Program and Heritage in the Classroom: Children’s Attitudes Towards Culturel Heritage ‘’, Journal of Social Studies Research, Vol. 28, No 2, (20-24).
  • Çankaya, E. (2006 ), Somut Olmayan Kültürel Mirasın Müzecilik Bağlamında Korunması, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Müzecilik Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Çengelci, T. (2012). Sosyal Bilgiler Öğretim Programında Somut Olmayan Kültürel Mirasın Yeri, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, C:25, S:1,(185-203). Demirel, Ö. (2004). Öğretimde Planlama ve Değerlendirme Öğretme Sanatı, PegemA Yayıncılık, 7. Baskı, Ankara.
  • Doğan, Y. (2006). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Tarihsel Yazılı Kanıtların Kullanımı, Ankara: Gazi üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, (Yayınlanmamış doktora tezi).
  • Duman, A. ve Yenilmez K. (2008). ‘’İlköğretimde Matematik Başarısını Etkileyen Faktörlere İlişkin Öğrenci Görüşleri’’, Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı: 19, (251268).
  • Erkal, M. E. (1983). Sosyoloji (Toplum Bilimi), Filiz Kitapevi, 2. Baskı, İstanbul.
  • Gelbal, S. (2008). ‘’Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Sosyoekonomik Özelliklerinin Türkçe Başarısı Üzerinde Etkisi’’, Eğitim ve Bilim, Sayı: 150, Cilt: 33.
  • Göğebakan, Y. (2009). Görsel Sanatlar ve Bilgiler Derslerinin İlişkilendirilmesinin Kültür Varlıklarını Tanıma ve Sahip Çıkma İle İlgili Kazanımlarının Gerçekleşmesi ve Öğrencilerin Tutumları Üzerinde Etkileri, Ankara: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, (Yayınlanmamış Doktora Tezi).
  • Hunter, K. (2008). Heritage Education in Social Studies, http://www.cool.conservationus.org/bytopic/misc/heritedu.html 25 Aralık 2013 tarihinde ERİC veri tabanından alınmıştır.)
  • Kara, A. (2010). ‘’Öğrenmeye İlişkin Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi’’, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt:9, Sayı:12, (049-062).
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Nobel Yayıncılık, Ankara.
  • Kılıçaslan, S. (2008). Ebeveynin Sosyo- Ekonomik ve Kültürel Düzeyinin İlköğretim Öğrencilerinin Okul Başarılarına Etkisi ve Bir Uygulama, Ankara: Beykent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi).
  • Kolaç, E. (2009). Somut Olmayan Mirası Koruma Bilinç ve Duyarlılık Oluşturmada Türkçe Eğitiminin Önemi, Milli Folklor, C:11, S:82, (19-31).
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığ). (2005). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi 6.7. Sınıflar Öğretim Programı ve Kılavuzu, MEB Yayınları, Ankara.
  • MEB(Milli Eğitim Bakanlığ). (2006). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi 6. Sınıf Öğretim Programı ve Kılavuzu, MEB Yayınları, Ankara.
  • Selanik, Ay T. ve Deveci, H. (2011). “Sosyal Bilgiler Dersinde Yerel Toplum Çalışmalarından Yararlanma: Bir Eylem Araştırması”, Journal of Social Studies Education Research, Cilt:2 Sayı:1, (83-115)
  • Sertkaya, K. B. (2010). İlköğretim II. Kademe Sosyal Bilgiler Dersi Öğretiminde Kültür Aktarımı ve Kültürel Kimlik Geliştirme, Balıkkesir: Balıkkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi).
  • Sidekli, S. ve Karaca, L. (2013). “Sosyal Bilgiler Öğretiminde Yerel, Kültürel Miras Öğelerinin Kullanımına İlişkin Öğretmen Adayı Görüşleri“,Gaziosman Paşa Bilimsel Araştırma Dergisi, Sayı:5, (20-38).
  • Tezcan M.(1999).Eğitim Sosyolojisi, (12.baskı), Şafak Matbaacılık Ankara.
  • Tural, N. K. (2002). ‘’Öğrenci Başarısında Etkili Okul Değişkenleri ve Eğitimde Verimlilik‘’, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Sayı: 1-2, Cilt: 35, (39- 54).
  • TDK (Türk Dil Kurumu). (2010). http://tdkterim.gov.tr/bts/ adresinden 27 Temmuz 2010 tarihinde alınmıştır.
  • TDK (Türk Dil Kurumu). (2011). http://tdkterim.gov.tr/bts/ adresinden 20 Ekim 2011 tarihinde alınmıştır.
  • UNESCO, (1982). Mexico City Declaration on Cultural Policies. 25 Aralık 2013 tarihinde UNESCO Web sitesinden erişildi: http://portal.unesco.org/culture/en/files/12762/11295421661mexico_en.pdf /mexico_en.pdf
  • Ünlü, İ. (2012). “İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Kültür Algılarının İncelenmesi“, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD)C:13, Sayı: 1, Nisan 2012, ( 77-92)

İLKÖĞRETİM 7. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN KÜLTÜREL MİRASLA İLGİLİ BAŞARI DÜZEYLERİ VE TUTUMLARININ BAZI DEĞİŞKENLERCE İNCELENMESİ (ADIYAMAN ÖRNEĞİ)

Yıl 2013, , 29 - 68, 31.12.2013
https://doi.org/10.14520/adyusbd.730

Öz

Bu araştırmanın amacı, ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin kültürel miras ile ilgili başarı düzeylerini ve tutumları bazı değişkenler ile incelemektir. Araştırmanın kuramsal çerçevesinde eğitim-kültür ilişkisi, sosyal bilgiler dersinde kültürel mirasın önemi ve eğitimi ele alınmaktadır. Nicel araştırma yöntemlerinden tarama yönteminin kullanıldığı bu çalışma, Adıyaman ili ve Kâhta ilçesindeki 14 okulda toplam 425 öğrenciye uygulanmıştır. Bu araştırma sonucunda, uygulamaya dâhil edilen 7. sınıf öğrencilerinin kültürel mirasa yönelik başarılarının orta düzeyde olduğu, kültürel mirasa yönelik tutumlarının ise olumlu olduğu tespit edilmiştir. Aynı zamanda kültürel mirasa yönelik tutum ile başarı arasında pozitif bir ilişkinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Kısacası kültürel mirasa yönelik başarı arttıkça kültürel mirasa yönelik tutum da artmıştır. Tersinden okursak kültürel mirasa yönelik tutum arttıkça kültürel mirasa yönelik başarı da artmıştır. Bu araştırma sonucunda cinsiyetin kültürel mirasa yönelik tutumu ve başarıyı etkilemediği fakat Sosyo- ekonomik düzeyin kültürel mirasa yönelik başarıyı ve tutumu etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Geliri asgari geçim seviyesinin altında olan ailelerin çocuklarının kültürel mirasa yönelik başarıları ve tutumları düşmektedir. Anne- babanın eğitim seviyesi arttıkça başarı ve tutum da artmaktadır.

Kaynakça

  • Aslan, E. ve Çulha B. (2008). Kimiz ‘’Biz‘’? Türkiye’deki İlköğretim Okullarında ‘’Ulusal Kimlik’’ ve ‘’Kültürel Miras Eğitimi‘’, 21. Yüzyılda Kimlik, Vatandaşlık ve Tarih Eğitimi, Ed. Mustafa Safran ve Dursun Dilek, Yeni İnsan Yayınevi, İstanbul.
  • Blanden, J. ve Gregg P. (2004). Family Income And Educational Attainment : A Review Of Approaches And Evidence For Britain. Oxford Review of Economic Policy, C: 20, S:2, s. 245-263.
  • Başar, E. (1994), Eğitim Sosyolojisi, Samsun, Eser Matbaası.
  • Bıyıklı, S. G. (2010). Representation of Culturel Heritage in Textbooks: Examination of the Illustration in the 4th and 5th Grade Social Studies Textbooks (1974-2009) in Turkey, İstanbul: Koç Üniversitesi, (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi).
  • Bostancı, N. (2002). Toplum ve Kültür, İhsan Sezal (editör ), Sosyolojiye Giriş, (1.Basım), Ankara, Martı Yayınevi
  • Böke, K. (2009). ‘’Örnekleme’’, Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Editör: Kaan Böke, Alfa Yayınları, İstanbul.
  • Curtis, R. ve Seymour C. (2004). ‘’ Louisiana Heritage Education Program and Heritage in the Classroom: Children’s Attitudes Towards Culturel Heritage ‘’, Journal of Social Studies Research, Vol. 28, No 2, (20-24).
  • Çankaya, E. (2006 ), Somut Olmayan Kültürel Mirasın Müzecilik Bağlamında Korunması, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Müzecilik Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Çengelci, T. (2012). Sosyal Bilgiler Öğretim Programında Somut Olmayan Kültürel Mirasın Yeri, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, C:25, S:1,(185-203). Demirel, Ö. (2004). Öğretimde Planlama ve Değerlendirme Öğretme Sanatı, PegemA Yayıncılık, 7. Baskı, Ankara.
  • Doğan, Y. (2006). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Tarihsel Yazılı Kanıtların Kullanımı, Ankara: Gazi üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, (Yayınlanmamış doktora tezi).
  • Duman, A. ve Yenilmez K. (2008). ‘’İlköğretimde Matematik Başarısını Etkileyen Faktörlere İlişkin Öğrenci Görüşleri’’, Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı: 19, (251268).
  • Erkal, M. E. (1983). Sosyoloji (Toplum Bilimi), Filiz Kitapevi, 2. Baskı, İstanbul.
  • Gelbal, S. (2008). ‘’Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Sosyoekonomik Özelliklerinin Türkçe Başarısı Üzerinde Etkisi’’, Eğitim ve Bilim, Sayı: 150, Cilt: 33.
  • Göğebakan, Y. (2009). Görsel Sanatlar ve Bilgiler Derslerinin İlişkilendirilmesinin Kültür Varlıklarını Tanıma ve Sahip Çıkma İle İlgili Kazanımlarının Gerçekleşmesi ve Öğrencilerin Tutumları Üzerinde Etkileri, Ankara: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, (Yayınlanmamış Doktora Tezi).
  • Hunter, K. (2008). Heritage Education in Social Studies, http://www.cool.conservationus.org/bytopic/misc/heritedu.html 25 Aralık 2013 tarihinde ERİC veri tabanından alınmıştır.)
  • Kara, A. (2010). ‘’Öğrenmeye İlişkin Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi’’, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt:9, Sayı:12, (049-062).
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Nobel Yayıncılık, Ankara.
  • Kılıçaslan, S. (2008). Ebeveynin Sosyo- Ekonomik ve Kültürel Düzeyinin İlköğretim Öğrencilerinin Okul Başarılarına Etkisi ve Bir Uygulama, Ankara: Beykent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi).
  • Kolaç, E. (2009). Somut Olmayan Mirası Koruma Bilinç ve Duyarlılık Oluşturmada Türkçe Eğitiminin Önemi, Milli Folklor, C:11, S:82, (19-31).
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığ). (2005). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi 6.7. Sınıflar Öğretim Programı ve Kılavuzu, MEB Yayınları, Ankara.
  • MEB(Milli Eğitim Bakanlığ). (2006). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi 6. Sınıf Öğretim Programı ve Kılavuzu, MEB Yayınları, Ankara.
  • Selanik, Ay T. ve Deveci, H. (2011). “Sosyal Bilgiler Dersinde Yerel Toplum Çalışmalarından Yararlanma: Bir Eylem Araştırması”, Journal of Social Studies Education Research, Cilt:2 Sayı:1, (83-115)
  • Sertkaya, K. B. (2010). İlköğretim II. Kademe Sosyal Bilgiler Dersi Öğretiminde Kültür Aktarımı ve Kültürel Kimlik Geliştirme, Balıkkesir: Balıkkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi).
  • Sidekli, S. ve Karaca, L. (2013). “Sosyal Bilgiler Öğretiminde Yerel, Kültürel Miras Öğelerinin Kullanımına İlişkin Öğretmen Adayı Görüşleri“,Gaziosman Paşa Bilimsel Araştırma Dergisi, Sayı:5, (20-38).
  • Tezcan M.(1999).Eğitim Sosyolojisi, (12.baskı), Şafak Matbaacılık Ankara.
  • Tural, N. K. (2002). ‘’Öğrenci Başarısında Etkili Okul Değişkenleri ve Eğitimde Verimlilik‘’, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Sayı: 1-2, Cilt: 35, (39- 54).
  • TDK (Türk Dil Kurumu). (2010). http://tdkterim.gov.tr/bts/ adresinden 27 Temmuz 2010 tarihinde alınmıştır.
  • TDK (Türk Dil Kurumu). (2011). http://tdkterim.gov.tr/bts/ adresinden 20 Ekim 2011 tarihinde alınmıştır.
  • UNESCO, (1982). Mexico City Declaration on Cultural Policies. 25 Aralık 2013 tarihinde UNESCO Web sitesinden erişildi: http://portal.unesco.org/culture/en/files/12762/11295421661mexico_en.pdf /mexico_en.pdf
  • Ünlü, İ. (2012). “İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Kültür Algılarının İncelenmesi“, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD)C:13, Sayı: 1, Nisan 2012, ( 77-92)
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yasin Doğan Bu kişi benim

İrfan Arıkan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013

Kaynak Göster

APA Doğan, Y., & Arıkan, İ. (2013). İLKÖĞRETİM 7. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN KÜLTÜREL MİRASLA İLGİLİ BAŞARI DÜZEYLERİ VE TUTUMLARININ BAZI DEĞİŞKENLERCE İNCELENMESİ (ADIYAMAN ÖRNEĞİ). Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(15), 29-68. https://doi.org/10.14520/adyusbd.730