BibTex RIS Kaynak Göster

AN ALTERNATİVE ASSESSMENT AND EVALUATION APPROACH IN MATHEMATICS EDUCATION

Yıl 2014, , 657 - 677, 01.12.2014
https://doi.org/10.14520/adyusbd.863

Öz

The aim of this study is to evaluate the component of primary school mathematics curriculum according to the opinions of teachers. In this regard, the need emerged as a alternative assessment approach in mathematics education has been presented. For this purpose, interviews were made with 30 classroom teachers to receive their opinions about the evaluation process mathematics lessons and the evaluation dimension in mathematics program. Interviews made with classroom teachers were analyzed by using qualitative study techniques. As a result of the study, it was determined that only students were evaluated in mathematics lessons, the effect of the classical approach was still observed, especially in evaluation process although the mathematics program was prepared according to the constructive approach, as a result of which multiple-choice test was used as the evaluation instrument. In addtion, an alternative assessment and evaluation approach was presented in mathematics education. The study is considered important also for the contribution it will make to R&D works of the MEB mathematics programs applied in our country.

Kaynakça

  • Aktaş, M. C. ve Baki. A. (2013). “Yeni Ortaöğretim Matematik Dersi Öğretim Programının Ölçme Değerlendirme Boyutu İle İlgili Öğretmen Görüşleri”. Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt-No:21-1.
  • Arseven, İ. ve Arseven, A. (2014). “A Study Design Using Qualitative Methods for Program Evaluation. International Journal of Academic Research”. Doı: dx.doi.org
  • Bal, A. P. (2012). “Öğretmenlerin Matematik Dersinde Ürün Seçki Dosyası Hazırlama, Değerlendirme ve Akademik Başarı Konusundaki Görüşleri.” Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, Cilt-sayı:1-4.
  • Bal, A. P. ve Doğanay, A. (2010). “İlköğretim Beşinci Sınıf Matematik Öğretiminde Ölçme Değerlendirme Sürecinde Yaşanan Sorunların Analizi.” Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. Cilt-sayı:16- 3, s.3733
  • Baykul, Y. ( 2011). Matematik öğretimi 1-5. sınıflar. Ankara: Pegem Yayıncılık. Bekdemir, M., Okur, M. ve Kasar, N. (2011). “İlköğretim Matematik Öğretim Programının Uygulanabilirliğine İlişkin Öğretmen Görüşlerinin Değerlendirilmesi”. EÜFBED-Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi Cilt- sayı:4
  • Creswell, J. W. (1998). Qualitative and inquiry and research design choosing among five traditions. Thousand Oaks: Sage Publications.
  • Çakıroğlu, U., Güven, B. ve Akkan, Y. (2008). “Examining Mathematics Teachers' Beliefs About Using Computers in Mathematics Teaching”. Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 38-52.
  • Demirel, Ö. (2005). Kuramdan uygulamaya eğitimde program geliştirme. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • İlköğretim Matematik Dersi 1-5. Sınıflar Öğretim Programı (2009). Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı. Ankara. (ttkb.meb.gov.tr adresinden 7 Ağustos 2014 tarihinde alınmıştır).
  • Kandır, A., Özbey, S. ve İnal, G. (2010). Okul öncesi eğitimde program (1) kuramsal temeller. Ankara: Morpa Yayıncılık.
  • Pesen, C. (2008). Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımına göre matematik öğretimi. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Sapsağlam, Ö. (2013). “Değerlendirme Boyutuyla Okul Öncesi Eğitim Programları”. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Sayı:1.
  • Sönmez, V. ve Alacapınar, F. G. (2011). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Şeker, H., Görgen, İ., Tuncel, İ., Alcı, B., Kablan, Z., Baykara, K., Küçüktepe, C. ve Turan, H. (2012). Eğitimde program geliştirme kavramlar yaklaşımlar. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Toptaş, V. (2011). “Sınıf Öğretmenlerinin Matematik Dersinde Alternatif Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Kullanımı İle İlgili Algıları.” Eğitim ve Bilim. Cilt-sayı:36-159.
  • Umay, A., Akuş, O. ve Duatepe P., A. (2006). “Matematik Dersi 1.-5. Sınıf Öğretim Programının NCTM Prensip ve Standartlarına Göre İncelenmesi”. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31.
  • Yenilmez, K. ve Girit, D. (2013). “İlköğretim (6-8) Matematik Dersi Öğretim Programındaki Yeni Alt Öğrenme Alanlarına ilişkin Öğretmen Görüşleri”. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.2.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2003). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zembat, R., Önder, A., Tuğrul, B., Şahin, F., Aral, N., Gürkan, T., Uyanık B. G., Deretarla G. E., Öncü, E., Mertoğlu, E., Avcı, N., Polat, Ö., Özdemir, A., Beceren, B. ve Durualp, E. (2010). Okul öncesinde özel öğretim yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık. http://www.fayar.net/east/teacher.web/math/standards/previous/ProfStds/Ev TeachM.htm (10 Eylül 2014) tarihinde alınmıştır.

MATEMATİK PROGRAMININ DEĞERLENDİRME ÖĞESİNE İLİŞKİN SINIF ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİ

Yıl 2014, , 657 - 677, 01.12.2014
https://doi.org/10.14520/adyusbd.863

Öz

Bu araştırmanın amacı ilkokul matematik programının değerlendirme boyutunun sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre değerlendirilmesidir. Bu doğrultuda ihtiyaç olarak ortaya çıkan matematik öğretiminde alternatif bir ölçme değerlendirme yaklaşımı önerilmiştir. Bu amaca yönelik olarak 30 sınıf öğretmeni ile matematik dersinde değerlendirme süreci ve matematik programında değerlendirme boyutuna ilişkin düşüncelerini almak için görüşme yapılmıştır. Sınıf öğretmenleri ile yapılan görüşmeler nitel araştırma teknikleri kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda; matematik derslerinde sadece öğrenci değerlendirmesinin yapıldığı, matematik programı yapılandırmacı yaklaşıma göre hazırlanmış olsa da uygulama da özellikle değerlendirme sürecinde hala klasik yaklaşımın etkisinin görüldüğü bunun sonucu olarak da ölçme aracı olarak çoktan seçmeli test kullanıldığı görülmüştür. Ayrıca matematik öğretiminde alternatif bir ölçme değerlendirme yaklaşımı ortaya konulmuştur. Çalışma; ülkemizde uygulanmakta olan MEB matematik programının Ar-Ge çalışmalarında yapacağı katkı açısından da önemli görülmektedir.

Kaynakça

  • Aktaş, M. C. ve Baki. A. (2013). “Yeni Ortaöğretim Matematik Dersi Öğretim Programının Ölçme Değerlendirme Boyutu İle İlgili Öğretmen Görüşleri”. Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt-No:21-1.
  • Arseven, İ. ve Arseven, A. (2014). “A Study Design Using Qualitative Methods for Program Evaluation. International Journal of Academic Research”. Doı: dx.doi.org
  • Bal, A. P. (2012). “Öğretmenlerin Matematik Dersinde Ürün Seçki Dosyası Hazırlama, Değerlendirme ve Akademik Başarı Konusundaki Görüşleri.” Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, Cilt-sayı:1-4.
  • Bal, A. P. ve Doğanay, A. (2010). “İlköğretim Beşinci Sınıf Matematik Öğretiminde Ölçme Değerlendirme Sürecinde Yaşanan Sorunların Analizi.” Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. Cilt-sayı:16- 3, s.3733
  • Baykul, Y. ( 2011). Matematik öğretimi 1-5. sınıflar. Ankara: Pegem Yayıncılık. Bekdemir, M., Okur, M. ve Kasar, N. (2011). “İlköğretim Matematik Öğretim Programının Uygulanabilirliğine İlişkin Öğretmen Görüşlerinin Değerlendirilmesi”. EÜFBED-Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi Cilt- sayı:4
  • Creswell, J. W. (1998). Qualitative and inquiry and research design choosing among five traditions. Thousand Oaks: Sage Publications.
  • Çakıroğlu, U., Güven, B. ve Akkan, Y. (2008). “Examining Mathematics Teachers' Beliefs About Using Computers in Mathematics Teaching”. Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 38-52.
  • Demirel, Ö. (2005). Kuramdan uygulamaya eğitimde program geliştirme. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • İlköğretim Matematik Dersi 1-5. Sınıflar Öğretim Programı (2009). Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı. Ankara. (ttkb.meb.gov.tr adresinden 7 Ağustos 2014 tarihinde alınmıştır).
  • Kandır, A., Özbey, S. ve İnal, G. (2010). Okul öncesi eğitimde program (1) kuramsal temeller. Ankara: Morpa Yayıncılık.
  • Pesen, C. (2008). Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımına göre matematik öğretimi. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Sapsağlam, Ö. (2013). “Değerlendirme Boyutuyla Okul Öncesi Eğitim Programları”. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Sayı:1.
  • Sönmez, V. ve Alacapınar, F. G. (2011). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Şeker, H., Görgen, İ., Tuncel, İ., Alcı, B., Kablan, Z., Baykara, K., Küçüktepe, C. ve Turan, H. (2012). Eğitimde program geliştirme kavramlar yaklaşımlar. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Toptaş, V. (2011). “Sınıf Öğretmenlerinin Matematik Dersinde Alternatif Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Kullanımı İle İlgili Algıları.” Eğitim ve Bilim. Cilt-sayı:36-159.
  • Umay, A., Akuş, O. ve Duatepe P., A. (2006). “Matematik Dersi 1.-5. Sınıf Öğretim Programının NCTM Prensip ve Standartlarına Göre İncelenmesi”. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31.
  • Yenilmez, K. ve Girit, D. (2013). “İlköğretim (6-8) Matematik Dersi Öğretim Programındaki Yeni Alt Öğrenme Alanlarına ilişkin Öğretmen Görüşleri”. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.2.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2003). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zembat, R., Önder, A., Tuğrul, B., Şahin, F., Aral, N., Gürkan, T., Uyanık B. G., Deretarla G. E., Öncü, E., Mertoğlu, E., Avcı, N., Polat, Ö., Özdemir, A., Beceren, B. ve Durualp, E. (2010). Okul öncesinde özel öğretim yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık. http://www.fayar.net/east/teacher.web/math/standards/previous/ProfStds/Ev TeachM.htm (10 Eylül 2014) tarihinde alınmıştır.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hakkı Kontaş

Ayla Arseven Bu kişi benim

İlhami Arseven Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014

Kaynak Göster

APA Kontaş, H., Arseven, A., & Arseven, İ. (2014). MATEMATİK PROGRAMININ DEĞERLENDİRME ÖĞESİNE İLİŞKİN SINIF ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİ. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(18), 657-677. https://doi.org/10.14520/adyusbd.863