The aim of this research is to compare the visions and missions of the education faculties and views of the instructors employed at education faculties about the vision and mission of the education faculties. Qualitative technics were used in this study. In the research, two types of sampling groups were determined. First sample consists of the education faculties of which the objectives, vision and mission statements will be investigated. In determining the education faculties stratified sampling and criterion methods of purposeful sampling were used together. For the second part of the research, sampling group consisted of the instructors employed at the faculties determined for the prior part. While determining the sample instructors, accessibility sampling method was applied. Through documentation method, vision and mission statements of education faculties declared in their strategic plans were acquired. For the views of the instructors about the vision and mission of the education faculties, a structured interview form was used. Content analysis method was applied in analyses of both data groups. Vision statements of education faculties, when compared with instructors’ views about visions of education faculties, “being the leading faculty at in teacher training” theme seems to be common. Mission statements of education faculties, when compared with instructors’ views about missions of education faculties, “Qualifications the teacher candidates ought to acquire” theme seems to be common for both groups, and similar statements are coincided for the subthemes of “academic efficacy” and “Individual efficacy”
Bu araştırmanın amacı eğitim fakültelerinin vizyon ve misyon ifadeleri ile
öğretim elemanlarının eğitim fakültelerinin vizyon ve misyonlarına ilişkin
görüşlerinin karşılaştırılmasıdır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi
kullanılmıştır. Araştırmada iki tür çalışma grubu belirlenmiştir. İlk çalışma
grubunu amaç, vizyon ve misyon ifadeleri incelenecek eğitim fakülteleri
oluşturmaktadır. Bu eğitim fakültelerinin belirlenmesinde amaçlı
örnekleme yöntemlerinden tabakalı örnekleme ve ölçüt örnekleme
yöntemleri birlikte kullanılmıştır. Araştırmanın ikinci bölümünde ise
çalışma grubunu araştırma kapsamında ele alınan eğitim fakültelerinde
görevli öğretim elemanları oluşturmaktadır. Öğretim elemanlarının
belirlenmesi aşamasında ise kolay ulaşılabilir durum örneklemesi yöntemi
kullanılmıştır. Araştırmada öncelikle, eğitim fakültelerinin stratejik
planlarında yer alan vizyon ve misyon ifadelerine doküman incelemesi
yöntemi ile ulaşılmıştır. Öğretim elemanlarının, eğitim fakültelerinin
vizyon ve misyonlarına ilişkin görüşlerine ulaşılması amacıyla ise
araştırmacılar tarafından geliştirilmiş olan, standartlaştırılmış açık uçlu
sorulardan oluşan görüşme formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde ise
içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda eğitim
fakültelerinin vizyon ifadeleri ile öğretim elemanlarının, eğitim
fakültelerinin vizyonlarına ilişkin görüşleri karşılaştırıldığında “Öğretmen
Eğitiminde Öncü Bir Fakülte Olmak” ortak temasının oluştuğu; Eğitim
fakültelerinin misyon ifadeleri ile öğretim elemanlarının, eğitim
fakültelerinin misyonlarına ilişkin görüşleri karşılaştırıldığında ise
“Öğretmen Adaylarına Kazandırılmak İstenen Özellikler” temasının her iki
grup için ortak tema olarak oluştuğu görülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Nisan 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 |