Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

FİLM TURİZMİ VE SIĞACIK’A (İZMİR) ETKİLERİ

Yıl 2019, , 432 - 460, 26.03.2019
https://doi.org/10.14520/adyusbd.490712

Öz

Film turizmi; TV, video, DVD, VCD veya sinema gösterimleriyle ilgili destinasyonlara veya ev, restoran, kafe vb çekim yerlerine yönelik turist ziyaretleri olarak tanımlanmaktadır. Film turizmi Türkiye’de yeni olan bir araştırma alanıdır. 2000’li yıllardan itibaren akademik çalışmalar içerisinde yer almıştır. Seferihisar’ın altı mahallesinden biri olan Sığacık birçok kez dizi- film endüstrisine ev sahipliği yapmıştır. Sığacık, “Kavak Yelleri Dizisi”, “Olanlar Oldu Filmi” ve “Ege’nin Hamsisi Dizisi” gibi yapımlarla dikkat çekmiştir. Bu çalışma dizi-film endüstrisinin Sığacık turizmine etkilerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Çalışmada, nitel araştırma yöntemi; nitel araştırma desenlerinden olgu bilim (fenomenoloji) deseni kullanılmıştır. Araştırmanın verileri, ‘yarı yapılandırılmış mülâkat formu’ ile elde edilmiştir. Verilerin değerlendirilmesinde içerik analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda dizi-film endüstrisinin Sığacık’ta film turizminin gelişmesine neden olduğu tespit edilmiştir. Bununla birlikte film turizminin Sığacık’a olumlu ve olumsuz etkileri belirlenmiş, bu kapsamda Sığacık turizminin sürdürülebilirliğine yönelik öneriler geliştirilmiştir.

Kaynakça

  • Akdu, U. ve Akın, M. H. (2016). “Film ve dizilerin destinasyon tercihine etkileri”. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(45), 1042- 1052.
  • Atalan Ö. (2005). “Seferihisar Sığacık Kaleiçi Anıtsal Yapılarından Sığacık Mescidi”, TOL . Mimarlık Kültürü Dergisi.
  • Beeton, S. (2005). Film-induced Tourism. Clevedon: Channel View Publications.
  • Beeton, S. (2008). “From the screento the field: the Influence of film on tourism and recreation”, Tourism RecreationResearch, 30(1), 39-47.
  • Beeton, S. (2010). “The Advance of Film Tourism”, Tourism and Hospitality Planning & Development, 7(1): 1-6.
  • Busby, G. Brunt, P., and Lund, J. (2003). “In Agatha Christie Country: Resident Perceptions of Special Interest Tourism”, Tourism, 51(3): 287-300.
  • Çakmak, V., Karadağ, Ş. ve Solmaz, B. (2012). Popüler Kültür Bağlamında Filmlerin Ve Televizyon Dizilerinin Destinasyon İmajına Etkileri: “Yer Gök Aşk” Dizisi Üzerine Bir İnceleme. A. Öger (Ed.), 1. Uluslararası Nevşehir Tarih ve Kültür Sempozyumu bildiriler kitabı içinde (s. 105-118). Ankara: Nevşehir Üniversitesi Yayınları.
  • Cousins, A. and Anderek, K. (1993). “Movie Generated Tourism in North Carolina: Two Case Studies”, In Proceedings of the 24th Travel and Tourism Research Association. Wheat Ridge CO: TTRA.
  • Croy, W.G. and Walker, R.D. (2003). “Rural Tourism And Film – Issues For Strategic Regional Development”, In New Directions İn Rural Tourism, Edited By D. Hall, L. Roberts, And M. Mitchell. Aldershot, U.K: Ashgate Publishing Ltd, 115-133.
  • Çetin, T. (2010). ‘’Cumalıkızık Köyünde Kültürel Miras ve Turizm Algısı’’, Millî Folklor, Y:22, S:87, 181-190.
  • Çiftçi, B., Şahinalp, M. S. ve Günal, V. (2017). Dizi turizmi bağlamında karagül televizyon dizisi’nin eski Halfeti’yi ziyaret eden turistlerin ziyaret kararları üzerindeki etkisi. Kesit Akademi Dergisi, 3(9), 271-284.
  • Daş E. (2007). “Sığacık’ta Türk Mimarisi (Seferihisar/İzmir)”, Sanat Tarihi Dergisi Sayı/Number XVI/1 Nisan/April 2007, 25-48
  • Demirbulat-Güdü Ö., Oflaz, M. & Buzlukcu, C. (2015). Kırsal Yörelerde Televizyon Dizilerinin Turizm Hareketleri Uzerindeki Etkisi: Sevdaluk Dizisi Örneği. M. A. Çukurçayır, A. Başoada, Ş. Ünüvar, M. Sağır, M. Çiçekdağı & S. Büyükipelçi (Ed.), I. Avrasya uluslararsı turizm kongresi güncel konular, eğilimler ve göstergeler bildiri kitabı içinde (s. 256-265). Konya: Aybil Yayınları.
  • Di Cesare, F. D’Angelo, L. and Rech, G. (2009). “Films and Tourism: Understanding the Nature and Intensity of their Cause-Effect Relationship”, Tourism Review International, 13, 103-111.
  • Güngör, Ş. ve Uysal, A. (2019). “Film Tourism: The İnfluence Of Film and Tv Series On The Tourism Activities İn Nevşehir”, International Journal of Geography and Geography Education, 39, 189-202.
  • Emekli, G. (2002). ‘Son Yılların Parlayan Yıldızı Kültürel Turizm Ve İzmir’ First International Tourism Congress of Mediterranean Countries, 17-21 Nisan 2002, ISBN: 975-7666-66-1, 196- 206, Antalya
  • Hahm, J., Upchurch, R. and Wang, Y. (2008). “Millennial Students, Movies, and Tourism”, Tourism Analysis, 13(2): 189–204.
  • Connell, J. (2012). “Film Tourism- Evolutaion, Progress and Prospects” Tourism Managment 33: 1007-1029. Contents lists available at SciVerse ScienceDirect
  • Kim, H. and Richardson, S.L. (2003). “Motion Picture Impacts On Destination Images”, Annals of Tourism Research, 30(1): 216-237.
  • Kömürcü, S. ve Oter, Z. (2013). “Türkiye’nin destinasyon pazarlamasında dizi ve filmlerin rolü”, Pazarlama ve İletişim Kültürü Dergisi, 43, 15-19.
  • Kuliyeva, Vilena (2012). Film Turizmi: Destinasyonların Pazarlanmasında Filmlerin Rolü, Yüksek lisans tezi, Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Miles, M.B. & Huberman, A.M., (2016). Genişletilmiş bir kaynak kitap: nitel veri analizi. (Altun, S.A. & Ersoy, A. çev.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Nuroğlu, E. (2013). ‘’Dizi Turizmi: Orta Doğu Ve Balkanlar’dan Gelen Turistlerin Türkiye’yi Ziyaret Kararında Türk Dizileri Ne Kadar Etkili?’’ 5. Uluslararası İstanbul İktisatçılar Zirvesi, Küresel ve Bölgesel Değişim Sürecinde Yeni Türkiye’nin Ekonomik Vizyonu, İstanbul / Türkiye. 31 Ekim-1 Kasım 2013, 1-13.
  • Özgüç, N. (2017). Turizm Coğrafyası. Özellikler ve Bölgeler. 9. Baskı. İstanbul: Çantay Kitabevi.
  • Rewtrakunphaiboon, W. (2009). Film-induced tourism: Inventinga vacationto a location. Regional Formation and Development Studies, No. 2 (19)
  • Riley. R, and Van Doren, C.S. (1992). “Movies as Tourism Promotion: A Pull Factor in a Push Location”, Tourism Management, 13(3): 267-274.
  • Riley, R. Baker, D. and van Doren, C.S. (1998). “Movie Induced Tourism”, Annals of Tourism Research, 25(4): 919-935.
  • Schofield, P. (1996). “Cinematographic Images of a City”, Tourism Management, 17(5): 333-340.
  • Seferihisar Kaymakamlığı, Tüm Yönleriyle Seferihisar, İzmir 2004
  • Sevimbige, S. (2018). Cultural Sustaınabılıty Of Interıors Of Sığacık (Seferihisar) Inner Castle Houses. Master's Thesıs. Dokuz Eylül University, İzmir.
  • Şahbaz, R.P. ve Kılıçlar, A. (2009). “Filmlerin Ve Televizyon Dizilerinin Destinasyon İmajına Etkileri”, İşletme Araştırmaları Dergisi, 1(1), 31- 52.
  • Hudson Simon and Ritchie J.R. Brent, (2005). Film tourism and destination marketing: The case of Captain Corelli’s Mandolin. Journal of Vacation Marketing Volume 12 Number 3, 256-268
  • Tooke, N. and Baker, M. (1996). “Seeing is Believing: The Effect of Film on Visitor Numbers to Screened Locations”, Tourism Management, 17 (2): 87-94.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • Yılmaz, H. (2013). “Konuşan ve Konuşulan Destinasyonlar”, Pazarlama ve İletişim Kültürü Dergisi, 11 (43): 5-13.
  • Yılmaz, H. ve Yolal, M. (2008). “Film Turizmi: Destinasyonların Pazarlanmasında Filmlerin Rolü”, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8 (1): 175-792.
  • www.seferihisar.bel.tr.sığacık-a-altın-dokunuş.08.03.2019.13:05

FİLM TOURİSM AND ITS EFFECTS ON SIĞACIK

Yıl 2019, , 432 - 460, 26.03.2019
https://doi.org/10.14520/adyusbd.490712

Öz

Film tourism is defined as visits to destinations as well as home, restaurants, cafes and so on that are used in TV, video, DVD, VCD or movies. Film tourism is a new research area in Turkey and it has become a part of academic studies since 2000. Sığacık, which is one of the six neighborhoods of Seferihisar, has hosted many TV series and became a part of film industry in Turkey. Sığacık attracted people with TV series including Kavak Yelleri and Ege’nin Hamsisi and a film entitled Olanlar Oldu. This study was carried out to determine the effects of TV series-movies industry on the tourism of Sığacık. To this end, phenomenology pattern as a qualitative research method was used. The data was obtained through semi-structured interviews and content analysis was for data analysis. As a result of the current research, it has been determined that the series-film industry causes the development of film tourism in Sığacık. Such development resulted in positive and negative effects on Sığacık. In this context, suggestions were determined for sustainability of Sığacık tourism.

Kaynakça

  • Akdu, U. ve Akın, M. H. (2016). “Film ve dizilerin destinasyon tercihine etkileri”. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(45), 1042- 1052.
  • Atalan Ö. (2005). “Seferihisar Sığacık Kaleiçi Anıtsal Yapılarından Sığacık Mescidi”, TOL . Mimarlık Kültürü Dergisi.
  • Beeton, S. (2005). Film-induced Tourism. Clevedon: Channel View Publications.
  • Beeton, S. (2008). “From the screento the field: the Influence of film on tourism and recreation”, Tourism RecreationResearch, 30(1), 39-47.
  • Beeton, S. (2010). “The Advance of Film Tourism”, Tourism and Hospitality Planning & Development, 7(1): 1-6.
  • Busby, G. Brunt, P., and Lund, J. (2003). “In Agatha Christie Country: Resident Perceptions of Special Interest Tourism”, Tourism, 51(3): 287-300.
  • Çakmak, V., Karadağ, Ş. ve Solmaz, B. (2012). Popüler Kültür Bağlamında Filmlerin Ve Televizyon Dizilerinin Destinasyon İmajına Etkileri: “Yer Gök Aşk” Dizisi Üzerine Bir İnceleme. A. Öger (Ed.), 1. Uluslararası Nevşehir Tarih ve Kültür Sempozyumu bildiriler kitabı içinde (s. 105-118). Ankara: Nevşehir Üniversitesi Yayınları.
  • Cousins, A. and Anderek, K. (1993). “Movie Generated Tourism in North Carolina: Two Case Studies”, In Proceedings of the 24th Travel and Tourism Research Association. Wheat Ridge CO: TTRA.
  • Croy, W.G. and Walker, R.D. (2003). “Rural Tourism And Film – Issues For Strategic Regional Development”, In New Directions İn Rural Tourism, Edited By D. Hall, L. Roberts, And M. Mitchell. Aldershot, U.K: Ashgate Publishing Ltd, 115-133.
  • Çetin, T. (2010). ‘’Cumalıkızık Köyünde Kültürel Miras ve Turizm Algısı’’, Millî Folklor, Y:22, S:87, 181-190.
  • Çiftçi, B., Şahinalp, M. S. ve Günal, V. (2017). Dizi turizmi bağlamında karagül televizyon dizisi’nin eski Halfeti’yi ziyaret eden turistlerin ziyaret kararları üzerindeki etkisi. Kesit Akademi Dergisi, 3(9), 271-284.
  • Daş E. (2007). “Sığacık’ta Türk Mimarisi (Seferihisar/İzmir)”, Sanat Tarihi Dergisi Sayı/Number XVI/1 Nisan/April 2007, 25-48
  • Demirbulat-Güdü Ö., Oflaz, M. & Buzlukcu, C. (2015). Kırsal Yörelerde Televizyon Dizilerinin Turizm Hareketleri Uzerindeki Etkisi: Sevdaluk Dizisi Örneği. M. A. Çukurçayır, A. Başoada, Ş. Ünüvar, M. Sağır, M. Çiçekdağı & S. Büyükipelçi (Ed.), I. Avrasya uluslararsı turizm kongresi güncel konular, eğilimler ve göstergeler bildiri kitabı içinde (s. 256-265). Konya: Aybil Yayınları.
  • Di Cesare, F. D’Angelo, L. and Rech, G. (2009). “Films and Tourism: Understanding the Nature and Intensity of their Cause-Effect Relationship”, Tourism Review International, 13, 103-111.
  • Güngör, Ş. ve Uysal, A. (2019). “Film Tourism: The İnfluence Of Film and Tv Series On The Tourism Activities İn Nevşehir”, International Journal of Geography and Geography Education, 39, 189-202.
  • Emekli, G. (2002). ‘Son Yılların Parlayan Yıldızı Kültürel Turizm Ve İzmir’ First International Tourism Congress of Mediterranean Countries, 17-21 Nisan 2002, ISBN: 975-7666-66-1, 196- 206, Antalya
  • Hahm, J., Upchurch, R. and Wang, Y. (2008). “Millennial Students, Movies, and Tourism”, Tourism Analysis, 13(2): 189–204.
  • Connell, J. (2012). “Film Tourism- Evolutaion, Progress and Prospects” Tourism Managment 33: 1007-1029. Contents lists available at SciVerse ScienceDirect
  • Kim, H. and Richardson, S.L. (2003). “Motion Picture Impacts On Destination Images”, Annals of Tourism Research, 30(1): 216-237.
  • Kömürcü, S. ve Oter, Z. (2013). “Türkiye’nin destinasyon pazarlamasında dizi ve filmlerin rolü”, Pazarlama ve İletişim Kültürü Dergisi, 43, 15-19.
  • Kuliyeva, Vilena (2012). Film Turizmi: Destinasyonların Pazarlanmasında Filmlerin Rolü, Yüksek lisans tezi, Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Miles, M.B. & Huberman, A.M., (2016). Genişletilmiş bir kaynak kitap: nitel veri analizi. (Altun, S.A. & Ersoy, A. çev.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Nuroğlu, E. (2013). ‘’Dizi Turizmi: Orta Doğu Ve Balkanlar’dan Gelen Turistlerin Türkiye’yi Ziyaret Kararında Türk Dizileri Ne Kadar Etkili?’’ 5. Uluslararası İstanbul İktisatçılar Zirvesi, Küresel ve Bölgesel Değişim Sürecinde Yeni Türkiye’nin Ekonomik Vizyonu, İstanbul / Türkiye. 31 Ekim-1 Kasım 2013, 1-13.
  • Özgüç, N. (2017). Turizm Coğrafyası. Özellikler ve Bölgeler. 9. Baskı. İstanbul: Çantay Kitabevi.
  • Rewtrakunphaiboon, W. (2009). Film-induced tourism: Inventinga vacationto a location. Regional Formation and Development Studies, No. 2 (19)
  • Riley. R, and Van Doren, C.S. (1992). “Movies as Tourism Promotion: A Pull Factor in a Push Location”, Tourism Management, 13(3): 267-274.
  • Riley, R. Baker, D. and van Doren, C.S. (1998). “Movie Induced Tourism”, Annals of Tourism Research, 25(4): 919-935.
  • Schofield, P. (1996). “Cinematographic Images of a City”, Tourism Management, 17(5): 333-340.
  • Seferihisar Kaymakamlığı, Tüm Yönleriyle Seferihisar, İzmir 2004
  • Sevimbige, S. (2018). Cultural Sustaınabılıty Of Interıors Of Sığacık (Seferihisar) Inner Castle Houses. Master's Thesıs. Dokuz Eylül University, İzmir.
  • Şahbaz, R.P. ve Kılıçlar, A. (2009). “Filmlerin Ve Televizyon Dizilerinin Destinasyon İmajına Etkileri”, İşletme Araştırmaları Dergisi, 1(1), 31- 52.
  • Hudson Simon and Ritchie J.R. Brent, (2005). Film tourism and destination marketing: The case of Captain Corelli’s Mandolin. Journal of Vacation Marketing Volume 12 Number 3, 256-268
  • Tooke, N. and Baker, M. (1996). “Seeing is Believing: The Effect of Film on Visitor Numbers to Screened Locations”, Tourism Management, 17 (2): 87-94.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • Yılmaz, H. (2013). “Konuşan ve Konuşulan Destinasyonlar”, Pazarlama ve İletişim Kültürü Dergisi, 11 (43): 5-13.
  • Yılmaz, H. ve Yolal, M. (2008). “Film Turizmi: Destinasyonların Pazarlanmasında Filmlerin Rolü”, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8 (1): 175-792.
  • www.seferihisar.bel.tr.sığacık-a-altın-dokunuş.08.03.2019.13:05
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Özlem Çakar Çelik 0000-0002-2896-3066

Yayımlanma Tarihi 26 Mart 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Çakar Çelik, Ö. (2019). FİLM TURİZMİ VE SIĞACIK’A (İZMİR) ETKİLERİ. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(31), 432-460. https://doi.org/10.14520/adyusbd.490712