This study aims to examine how teacher candidates studying at science and elementary teaching departments transfer their knowledge gained in the biology, ecology and science teaching courses to their decision making process. The study was conducted with the participation of 168 teacher candidates, 94 of whom study at the Science Teaching Department and 74 study at the Elementary Teaching Department of Education Faculty at Ahi Evran University. The data were gathered through written feedback provided by the teacher candidates at the end of in-class application conducted using multi-voting technique that is one of the decision making technique and in the discussion part of the application, open fishbowl technique that is one of the group discussion techniques. The feedback provided by the candidates was analysed using content analysis and the descriptive findings were discussed with reference to the literature. The findings revealed that teacher candidates used their science knowledge effectively in decision making, perceived the continuity of life as equal to the continuity of humanity, and thought that the ozone layer, drinking water, animals and infertility were essential for the continuity of life. Based on the findings of the study, it can be suggested that students' decision making process should be examined by fictionalizing scenarios considering their cognitive and affective levels, and teaching techniques enhancing the participation of the whole class should be included in the teaching process.
decision making multi-voting problem solving science teaching
Bu araştırma İlköğretim Bölümü Fen Bilgisi ve Sınıf Öğretmenliği anabilim
dallarında öğrenim görmekte olan öğretmen adaylarının Biyoloji, Çevre
Bilimi, Fen Eğitimi dersleri kapsamında öğrendiği bilgileri karar verme
sürecine ne şekilde aktardıklarını incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırma,
Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Öğretmenliği anabilim
dalında öğrenim görmekte olan 94, Sınıf Öğretmenliği anabilim dalında 74
olmak üzere toplam 168 öğretmen adayının katılımı ile gerçekleştirilmiştir.
Araştırma verileri problem çözme tekniklerinden biri olan Çoklu Oylama
tekniği ve uygulamanın tartışma kısmında grup tartışma tekniklerinden biri
olan Açık Balık Kavanozu tekniği ile gerçekleştirilen uygulama sonunda
öğretmen adaylarından yazılı dönütler alınarak toplanmıştır. Elde edilen
veriler nitel analiz yöntemlerinden biri olan içerik analizine tabii tutularak
çözümlenmiştir. Çalışma sonucunda öğretmen adaylarının fen bilgilerini
karar verme sürecinde etkin bir şekilde kullandığı, yaşamın devamlılığını
insanlığın devamlılığı ile eşdeğer tuttukları ve yaşamın devamlılığı için ozon
tabakası, içilebilir su, hayvanlar ve kısırlığın elzem olduğu düşüncesine
sahip oldukları bulgulanmıştır. Bu araştırma sonuçlarından yola çıkılarak
öğrenci seviyesine uygun senaryolar kurgulanarak öğrencilerin karar verme
süreçlerinin geliştirilmesi ve sınıf içi etkinliklerde bütün sınıfın katılacağı
öğretim tekniklerine yer verilmesi önerilebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Sayı: 16 |