Araştırmanın amacını ilkokul 4. sınıf sosyal bilgiler
dersinde başarılı zekâ kuramına dayalı olarak oluşturulan etkinliklerin,
öğrencilerin düşünme becerilerine etkisini incelemek oluşturmaktadır. Araştırma
da gerçek deneme modellerinden olan öntest-sontest kontrol gruplu deneysel
desen kullanılmıştır. Çalışma grubunu, seçkisiz olmayan amaçsal seçim ile
belirlenen iki 4. sınıf şubesi oluşturmuştur. Araştırma da eleştirel düşünme
becerisi ölçeği, Torrance yaratıcı düşünme testi ile çocuklar için problem
çözme envanterinden yararlanılarak veriler toplanmıştır. Araştırma sonuçlarına
göre; eleştirel düşünme becerilerinde deney grubu öğrencilerinin öntest-sontest
puanları arasında anlamlı bir fark varken, kontrol grubunda öğrencilerinin
öntest-sontest puanları arasında anlamlı bir fark yoktur. Yaratıcı düşünme
becerilerinde ise deney grubu öğrencilerinin öntest-sontest puanları arasında
deney grubu lehine fark bulunmuştur. Problem çözme becerilerinde deney grubu
öğrencilerinin öntest-sontest puanları arasında fark yokken, kontrol grubu
öğrencilerinin öntest-sontest puanları arasından sontest lehine anlamlı farklılık
vardır.
The purpose of this study was to investigate the effects of
the activities established based on the theory of successful intelligence in
the Social Studies course for 4th grades in primary school on
students’ thinking skills. In the study, the experimental design of pre- and
post-test with control group, one of the actual trial models, was used. The
study group consisted of two 4th grade classes that were determined
through the non-random purposeful selection. In the study, the data were
collected through the scale of critical thinking skill, the Torrance test of
creative thinking, and the inventory of problem-solving for children. The data
obtained in the study were analyzed by transferring them to the SPSS setting.
According to the study results, while there was a significant difference
between the pre-test and post-test scores for critical thinking skills of the
students in experimental group, there was no significant difference between the
pre-test and post-test scores of the students in control group. In the creative
thinking skills, there was a difference between the pretest-posttest scores of
the students in the experimental group in favor of the experimental group. In
problem-solving skills, while there was a significant difference between the
pre-test and post-test scores of the students in experimental group, there was
a significant difference between the pre-test and post-test scores of the
students in control group in favor of the post-test. Teachers could teach the
lessons through activities that are based on the theory of successful
intelligence and documented to make positive contributions to improving the
thinking skills of students and practicable for students in every lesson.
Thinking skills theory of successful ıntelligence education through museums
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ağustos 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Sayı: 26 |