Öz
Öğretmenlik yıllardır uzmanlık gerektiren bir meslek olarak kabul edilmekte ve bu mesleği geliştirme çalışmaları giderek artmaktadır. Son yıllarda ise öğretmenliğin yüksek beceri ve bilgi gerektiren bir meslek olduğu görüşü yayılmaktadır. Bu durum araştımacıların konuya yönelmesini getirmiş ve böylece öğretmenlikte mesleki gelişim kavramları açıklanmış, çeşitli boyutlarla yaklaşımlar belirlenmiştir. Mesleki gelişim boyutları olarak kişisel, uzmanlık ve sosyo-kültürel boyut üzerinde durulmuş ve bu boyutlarda öğretmenlere yönelik çalışmalar yapılması öngörülmüştür. Mesleki gelişim yaklaşımları olarak iki yaklaşım belirlenmiştir. Bunlar gelişimsel yaklaşım ile uzmanlık yaklaşımı olarak sıralanmıştır. Gelişimsel yaklaşımda mesleki gelişim süreci meslekteki hizmet yılları ile eşleştirilmektedir. Uzmanlık yaklaşımında ise sürekli öğrenme ve uzmanlaşmaya ağırlık verilmektedir. Uzmanlık yaklaşımında öğretmenlerden sürekli öğrenmesi, öğrenmeyi öğrenmesi, araştırma ve uygulamalarla bilgi, teknik ve becerilerini geliştirmesi istenmektedir. Ardından öğrendiği bilgi ve becerileri uygulamaya aktarması, uygulamada geliştirmesi, yeni bilgiler üretmesi, bunları öğrencilere, meslektaşlarına ve çevresine kazandırması öngörülmektedir. Böylece öğrenci başarısının artması ve eğitim sisteminde kalitenin yükselmesi beklenmektedir. Ayrıca çeşitli araştırmalarla öğretmenlik için gerekli bilgi ve beceriler belirlenmiş, bunları uygulamaya aktarma süreç ve aşamaları açıklığa kavuşturulmuştur. Ülkemizde de öğretmenlerin mesleki gelişimi için çeşitli çalışmalar yapılmakta, öğretmenlik bilgi ve becerileri belirlenmekte, hizmet öncesi ve hizmet içi eğitim programları yenilenmektedir. Çeşitli seminer, proje ve uygulamalı çalışmalara yer verilmektedir. Ancak bunlar sistemli olmadığından öğretmenlerin yetişmesi ve mesleki gelişimi açısından yeterli olmamaktadır.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Sayı: 24 |