One
of the most fundamental features of the Islamic thought that has göne through
its Golden Age between VIII- XIII centuries is that it has a dynamic
apologethic-philosophical debate that is ongoing simultaneously or on a
continuous basis. These discussions, which are called "Tradition of
Criticism", are undoubtedly the debate which started with the work of
Tehâfütü'l-Felâsife (Inconsistency of Philosophers), which is the first and the
most famous, in which Ghazzali has written to criticize philosophers, especially
Avicenna. Al-Ghazzali claimed that philosophers committed big sin in three
matters: Receiving the eternity of world with God, God will not know partials
and realization of the resurrection in the life after death without body. In
this study, we will examine and compare the views of the eternity of the
universe with the views of Avicenna, Gazzali and Hojazadhe.
Altın çağını VIII-XIII. Yüzyıllar
arasında yaşamış olan İslam düşüncesinin en temel özelliklerinden biri,
eşzamanlı ya da artzamanlı olarak süregelen, dinamik kelâm-felsefe
tartışmalarına sahip olmasıdır. “Tehâfüt geleneği” biçiminde adlandırılan bu
tartışmaların hiç şüphesiz ilki ve en meşhuru, Gazzâlî’nin, başta İbn Sinâ
olmak üzere filozofları eleştirmek için kaleme aldığı ““Tehâfütü’l-Felâsife (Filozofların
Tutarsızlığı) adlı eseriyle başlayan tartışmadır. Gazzâlî, şu üç meselede
filozofların küfre girdiğini iddia etmiştir: Allah ile beraber âlemin kadîm
sayılması, Allah’ın tikelleri bilemeyeceği ve ölümden sonraki hayatta bedensiz
dirilişin gerçekleşmesi. Biz bu çalışmamızda âlemin kıdemi meselesini İbn Sina,
Gazzâlî ve Hocazâdenin görüşlerini karşılaştırmak suretiyle ele alıp
inceleyeceğiz.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ağustos 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 32 |