Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ercüment Behzat Lav’ın “Nuhun Gemisi” Adlı Şiirine Fenomenolojik Bir Yaklaşım

Yıl 2019, Sayı: 32, 298 - 317, 30.08.2019
https://doi.org/10.14520/adyusbd.572025

Öz

Fenomenoloji,
bilincin ve kişisel deneyimlerin incelendiği zihin felsefesi dalıdır. Bu
felsefenin kurucusu Edmund Husserl’dir. Fenomolojik edebiyat eleştirisi ise
fenomenolojik yöntemi edebiyat eserlerine uygulama çabasıdır. Bu eleştiride
eserin yazarı, tarihsel bağlamı, okuru vb. ayraca alınarak metne odaklanılır. 
Bu
yazıda Ercüment Behzat Lav’ın “Nuhun Gemisi” adlı şiiri fenomenolojik bir
yaklaşımla değerlendirilmiştir. Bu yaklaşımı ortaya koyabilmek için Sümer Tufan
mitosu, Babilonya Tufan mitosu, İbrani Tufan mitosuna bakıldıktan sonra Türk
edebiyatında Nuh peygambere, gemisine ve tufana işaret edildiği belirtilmiştir. 
Ercüment Behzat Lav, Nuh’un
Gemisi’ne dini, mitolojik veya tarihi açıdan yaklaşmaz. Nuh peygamberi,
gemisini, tufanı, İslam inancında dört büyük melekten biri olan İsrafail’i,
Menfis ve Babil şehirlerini, Mısırlıların ölüm kültünü ve dünya sanat tarihine
armağan ettiği sfenksi ayraca alır. Nuh’un Gemisi’ni herhangi bir gemiye
indirger

Kaynakça

  • Çığ, M. İ. (2015). Sümerlilerde Tufan Tufan’da Türkler. İstanbul: Kaynak Yayınları.
  • Eagleton, T. (2017). Edebiyat Kuramı. Çev. Tuncay Birkan. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Güngör, B. (2015). Edebiyat Eleştirisi (Kuram ve Uygulama). İstanbul: Şule Yayınları.
  • Hızlan, D. (1996). “Sunuş”. Bütün Eserleri. Haz. Doğan Hızlan. İstanbul: YKY, s. 11-28.
  • Hooke, S. H. (1995). Ortadoğu Mitolojisi: Mezopotamya Mısır Filistin Hitit Musevi Hıristiyan Mitosları. Çev. Alâeddin Şenel. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Hornung, E. (2017). Mısır Tarihi. Çev. Zehra Aksu Yılmazer. İstanbul: Kabalcı.
  • Husserl, E. (2017). Fenomenoloji Üzerine Beş Ders. Çev. Harun Tepe. Ankara: BilgeSu Yayıncılık.
  • İniş Sırası ve Sebepleri ile Kuran-ı Kerim Türkçesi (2018). Çev. Niyazi Kahveci. Ankara: Sinemis Yayın Grup.
  • Kaşgarlı Mahmut (2005). “Türk”. Divânü Lugâti’t-Türk. Çev. Seçkin Erdi ve Serap Tuğba Yurteser. İstanbul: Kabalcı, s. 606.
  • Kolcu, A. İ. (2016). Edebiyat Kuramları: Tanım-Tenkit Tahlil. Erzurum: Salkımsöğüt Yayınevi.
  • Köksoy, M. (2011). Yerbilimlerin Katkısıyla Nuh Tufanı ve Sümerlerin Kökeni. Ankara: Berikan Yayınevi.
  • Kramer, S. N. (2014). Tarih Sümer’de Başlar: Yazılı Tarihteki Otuzdokuz İlk. Çev. Hamide Koyukan. İstanbul: Kabalcı.
  • Küçükalp, K. (2010). Husserl. İstanbul: Say Yayınları.
  • Lav, E. B. (1996). Bütün Eserleri. Haz. Doğan Hızlan. İstanbul: YKY.
  • “Melek”. Açıklamalı İslâmî Terimler Sözlüğü (2017). Haz. İsmail Parlatır. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Demirkan, E. (2002). Ercüment Behzat Lav (Hayatı, Sanatı, Eserleri). Ankara: T.C. Kültür Bakanlığı, s. 452.
  • Onay, A. T. (2000). “Nûh”. Eski Türk Edebiyatında Mazmunlar ve İzahı. Haz. Cemal Kurnaz. Ankara: Akçağ Yayınları, s. 355.
  • __ (2000). “Bâbil”. Eski Türk Edebiyatında Mazmunlar ve İzahı. Haz. Cemal Kurnaz. Ankara: Akçağ Yayınları, s. 111.
  • Ryan, W. B. F. ve Pitman, W. C. (2014). Nuh Tufanı: Tarihi Değiştiren Olaya İlişkin Yeni Bilimsel Keşifler. Çev. Dursun Bayrak. Ankara: Akılçelen Kitaplar.
  • “Sfenks”. Türkçe Sözlük 2: K-Z (1988). Haz. İsmail Parlatır, Nevzat Gözaydın, Hamza Zûlfikar, Tezcan Aksu, Seyfullah Türkmen, Yaşar Yılmaz. Ankara: Türk Tarih Kurumu Basım Evi, s. 1958.
  • Zahavi, D. (2018). Husserl’in Fenomenolojisi. Çev. Seçim Bayazit. İstanbul: Say Yayınları.

A Phenomenological Approach To Ercument Behzat Lav’s Poem Entitled “Noah’s Ark”

Yıl 2019, Sayı: 32, 298 - 317, 30.08.2019
https://doi.org/10.14520/adyusbd.572025

Öz

 

Phenomenology is a branch of the
philosophy of the mind in which consciousness and personal experiences are
studied. The founder of this philosophy is Edmund Husserl. Phenomenological
literary critique, on the other hand, is the effort to implement the
phenomenological method on works of literature. This critique focuses on the
text by bracketing the writer, historical context, reader, and similar elements
of the work. 
This essay evaluates Ercüment Behzat
Lav’s poem entitled “Noah’s Ark” with a phenomenological approach. After referring
to the Sumerian Flood, the Babylonian Flood, and the In order to assert this
approach, and the Hebrew Flood to assert this approach, it was reported that
Turkish literature points to the prophet Noah, his ark, and the flood. 
Ercümen Behzat Lav does not approach
Noah’s Ark in terms of religion, mythology, or history. He discusses the
prophet Noah, his ship, the flood, Raphael, one of the four great angels in
Islamic belief, the cities of Memphis and Babel, the Egyptians’ cult of death,
and the sphynx they gifted to the artistic history of the world. He reduces
Noah’s Ark to just any old ship.

Kaynakça

  • Çığ, M. İ. (2015). Sümerlilerde Tufan Tufan’da Türkler. İstanbul: Kaynak Yayınları.
  • Eagleton, T. (2017). Edebiyat Kuramı. Çev. Tuncay Birkan. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Güngör, B. (2015). Edebiyat Eleştirisi (Kuram ve Uygulama). İstanbul: Şule Yayınları.
  • Hızlan, D. (1996). “Sunuş”. Bütün Eserleri. Haz. Doğan Hızlan. İstanbul: YKY, s. 11-28.
  • Hooke, S. H. (1995). Ortadoğu Mitolojisi: Mezopotamya Mısır Filistin Hitit Musevi Hıristiyan Mitosları. Çev. Alâeddin Şenel. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Hornung, E. (2017). Mısır Tarihi. Çev. Zehra Aksu Yılmazer. İstanbul: Kabalcı.
  • Husserl, E. (2017). Fenomenoloji Üzerine Beş Ders. Çev. Harun Tepe. Ankara: BilgeSu Yayıncılık.
  • İniş Sırası ve Sebepleri ile Kuran-ı Kerim Türkçesi (2018). Çev. Niyazi Kahveci. Ankara: Sinemis Yayın Grup.
  • Kaşgarlı Mahmut (2005). “Türk”. Divânü Lugâti’t-Türk. Çev. Seçkin Erdi ve Serap Tuğba Yurteser. İstanbul: Kabalcı, s. 606.
  • Kolcu, A. İ. (2016). Edebiyat Kuramları: Tanım-Tenkit Tahlil. Erzurum: Salkımsöğüt Yayınevi.
  • Köksoy, M. (2011). Yerbilimlerin Katkısıyla Nuh Tufanı ve Sümerlerin Kökeni. Ankara: Berikan Yayınevi.
  • Kramer, S. N. (2014). Tarih Sümer’de Başlar: Yazılı Tarihteki Otuzdokuz İlk. Çev. Hamide Koyukan. İstanbul: Kabalcı.
  • Küçükalp, K. (2010). Husserl. İstanbul: Say Yayınları.
  • Lav, E. B. (1996). Bütün Eserleri. Haz. Doğan Hızlan. İstanbul: YKY.
  • “Melek”. Açıklamalı İslâmî Terimler Sözlüğü (2017). Haz. İsmail Parlatır. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Demirkan, E. (2002). Ercüment Behzat Lav (Hayatı, Sanatı, Eserleri). Ankara: T.C. Kültür Bakanlığı, s. 452.
  • Onay, A. T. (2000). “Nûh”. Eski Türk Edebiyatında Mazmunlar ve İzahı. Haz. Cemal Kurnaz. Ankara: Akçağ Yayınları, s. 355.
  • __ (2000). “Bâbil”. Eski Türk Edebiyatında Mazmunlar ve İzahı. Haz. Cemal Kurnaz. Ankara: Akçağ Yayınları, s. 111.
  • Ryan, W. B. F. ve Pitman, W. C. (2014). Nuh Tufanı: Tarihi Değiştiren Olaya İlişkin Yeni Bilimsel Keşifler. Çev. Dursun Bayrak. Ankara: Akılçelen Kitaplar.
  • “Sfenks”. Türkçe Sözlük 2: K-Z (1988). Haz. İsmail Parlatır, Nevzat Gözaydın, Hamza Zûlfikar, Tezcan Aksu, Seyfullah Türkmen, Yaşar Yılmaz. Ankara: Türk Tarih Kurumu Basım Evi, s. 1958.
  • Zahavi, D. (2018). Husserl’in Fenomenolojisi. Çev. Seçim Bayazit. İstanbul: Say Yayınları.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Türkan Yeşilyurt 0000-0003-3138-1339

Yayımlanma Tarihi 30 Ağustos 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 32

Kaynak Göster

APA Yeşilyurt, T. (2019). Ercüment Behzat Lav’ın “Nuhun Gemisi” Adlı Şiirine Fenomenolojik Bir Yaklaşım. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(32), 298-317. https://doi.org/10.14520/adyusbd.572025