The aim of this study is to investigate the effects of discourse analysis method on speaking skill. Moreover, it is aimed to develop higher order thinking skills by using discourse analysis method to improve speaking skills. In the study, qualitative and quantitative research and analysis methods were used together due to the simultaneous mixed design. The study group of this research consists of sixth grade students. Open-ended questions for texts, evaluation form, opinion form and questionnaire developed were used as data collection instruments. In data analysis, t-test, correlation and content analysis were used. The data gathered through observation forms were graded by using Likert scale and presented in graphs. Significant differences were found in the t-test results at the level of p, 000 and in correlation analysis, correlation was found between the texts through which speaking skills were assessed and evaluated. It was also reflected on the observation forms that student performance showed an increasing course after each study. In the process, 8 texts were used as material for a total of 23 lessons during 7 weeks. As a result, it was found that discourse analysis method develops speaking skills in parallel with the comprehension skills and the method has a positive effect on both cognitive and affective development. These findings were observed in students’ speaking activities, in their answers to questions about the texts, questionnaires and interview forms. As the texts were examined by using discourse analysis method, gradual development and progress in analysis and speaking skills have been observed in students.
Discourse analysis method Turkish courses speaking skills comprehension textual analysis
Söylem çözümleme yönteminin konuşma becerisi
üzerine etkisini araştırmak üzere yapılandırılan bu çalışmada taksonomik değeri
yüksek becerileri merkeze almak kaydıyla üst düzey düşünme becerilerini
kazandırmak, söylem çözümleme yöntemi ile bunların konuşma eğitimi ve becerisi
içerisinde kullanarak nasıl geliştirebileceğini araştırmak amaçlanmıştır. Çalışmada
karma desen gereği, nitel ve nicel araştırma ve analiz yöntemleri birlikte
kullanılmıştır. Öntest-sontest çalışma gruplu olarak yapılan çalışmanın grubunu,
20 kişilik 6. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Veri toplama araçları olarak,
metne dair geliştirilen sorular, değerlendirme formu, görüşme formu ve anket kullanılmıştır.
Veri analizinde, t-testi, korelasyon analizi ve içerik analizi kullanılmış, değerlendirme
formu verileri Likert ölçeğine göre derecelendirilerek hesaplanmış, grafikler
halinde sunulmuştur. Söylem çözümleme yönteminin anlama becerisi ile koşut
olarak konuşma becerisini geliştirdiği, öğrencilerin hem bilişsel hem de
duyuşsal alan gelişimlerine olumlu etkide bulunduğu, bunların da öğrenci
konuşma uygulamalarına, metinlere dair sorulara verdikleri yanıtlara, anket ve
görüşme formlarına yansıdığı, öğrencilerin söylem çözümleme uygulamaları ile
metin işlendikçe, çözümleme ve konuşma becerilerinde ilerleme kaydedildiği
gözlemlenmiştir.
Söylem Çözümleme Türkçe dersi konuşma becerisi anlama becerisi metin çözümleme
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 33 |