Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

“EL ELE OKUL ÖNCESİ EĞİTİME” KİTAPLARININ İNCELENMESİ

Yıl 2022, Sayı: 42, 62 - 91, 29.12.2022
https://doi.org/10.14520/adyusbd.1118817

Öz

Bu araştırmanın amacı MEB tarafından okul öncesi eğitim kurumlarına gönderilen El Ele Okul Öncesi Eğitime 1-2-3 kitaplarını öğretmen görüşleri ve MEB 2013 Okul Öncesi Eğitim Programındaki gelişim alanlarında yer alan kazanımlar ve göstergelere göre incelemektir. Çalışmada doküman analizi ve yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Araştırmada El Ele Okul Öncesi Eğitime kitapları incelenmiş ve 14 öğretmen ile görüşme yapılmıştır. Yapılan doküman analizi sonucunda kitapların kazanımlar ve göstergelere yer verme durumu incelenmiştir. Sonuç olarak kitaplardaki göstergelerin programda yer alan toplam gösterge sayısına göre bilişsel gelişim %44, motor gelişim %5.9, sosyal-duygusal gelişim %11, dil gelişimi %5,5 olarak belirlenmiş ve özbakım becerilerine yönelik her hangi bir göstergeye yer vermediği görülmüştür. Görüşmelerden elde edilen veriler içerik analizi tekniği ile analiz edilmiştir. Görüşmelerde öğretmenlerin bazıları okul öncesi eğitimde kullanılan kaynak kitapların taşıması gereken bazı özellikleri belirtmişlerdir. Bunlar; kitapların tüm gelişim alanlarına hitap etmesi, baskı kalitesinin iyi olması, kültürel özellikleri barındırması, aile katılım etkinliklerine yer vermesi, günlük yaşama ve teknolojik gelişmelere uygun olmasıdır. Araştırmada kitapların güncellenmesi ve geliştirilmesi gereken yanlarının olduğu sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Akgül Alak, S. (2016). Pamuk Şekerim I-II Kitaplarının MEB Okul Öncesi Eğitim Programı (2013) Açısından İncelenmesi. (Tez No:442927) [Yüksek Lisans Tezi, Okan Üniversitesi, İstanbul] Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Aşkar, N. (2021). Açık Havada Eğitim: Okul Öncesi Eğitim Programı Materyalleri Bağlamında Bir Değerlendirme. Yaşadıkça Eğitim, 35(1), 132-153. https://doi.org/10.33308/26674874.2021351236
  • Balcı, A., Gündoğdu, K., & Çelik, N. (2012). Okul öncesi eğitim programına ilişkin bir ihtiyaç analizi çalışması. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, Haziran 2012, 3 (1), 10-24. http://hdl.handle.net/11607/2761
  • Bee, H. ve Boyd, D. (2007). The Developing Child. Pearson Education Limited.
  • Bozkurt, A. ve Akalın, S. (2010). Matematik öğretiminde materyal geliştirmenin ve kullanımının yeri, önemi ve bu konuda öğretmenin rolü. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 27, 47-56. https://dergipark.org.tr/tr/pub/dpusbe/issue/4769/65596
  • Boggan, M., Harper, S. ve Whitmire, A. (2010). Using manipulatives to teach elementary mathematics. Journal of Instructional Pedagogies, 3.
  • Büyüköztürk, Ş. (Eds.), Kılıç Çakmak, E.(Eds.), Akgün Ö.E. (Eds.), Karadeniz,Ş. (Eds.), Demirel F. (Eds.). (2021).Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi
  • Duran, M., & Arslan, H. H. (2021). Okul Öncesi Eğitim Programlarının Öz Bakım Becerileri Kapsamında Temel Sağlık Kurallarını İçermesi Bakımından İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 234-261. https://doi.org/10.17679/inuefd.820407
  • Erdoğan, S., Parpucu, N. ve Boz, M. (2017). Sayı ve işlemlerle ilgili eğitim materyallerinin okul öncesi dönem çocuklarının matematik becerisine etkisi. İlköğretim Online, 16 (4), 1777-1791. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2017.342991
  • Haktanır, G. (2014). Okul Öncesi Eğitime Giriş (6. Baskı). Anı Yayıncılık.
  • Kartal, H. ve Güner, F. (2017). Okul Öncesi Eğitim Programı Etkinlik Kitabındaki Etkinliklerin Ses Bilgisi Farkındalığı Açısından İncelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5(1), 14-30. https://doi.org/10.16916/aded.269445
  • Kontaş, H. (2016). The Effect of Manipulatives on Mathematics Achievement and Attitudes of Secondary School Students. Journal of Education and Learning, 5(3), 10-20. http://dx.doi.org/10.5539/jel.v5n3p10
  • Körükçü, Ö. (2012). Okulöncesi Eğitime Yönelik Resimli Çocuk Kitaplarının Bulunması Gereken Temel Özellikler Açısından İncelenmesi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 14 (2), 243-254. https://dergipark.org.tr/tr/pub/trakyasobed/issue/30218/326238
  • Lekli, L., & Kaloti, E. (2015). Building parent-teacher partnerships as an effective means of fostering pupils’ success. Academic Journal of Interdisciplinary Studies, 4(1 S1), 101-104. https://www.richtmann.org/journal/index.php/ajis/article/view/6114
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2013). Okul öncesi eğitim programı. 24.02.2022 tarihinde http://tegm.meb.gov.tr/dosya/okuloncesi/ooproram.pdf adresinden erişildi.
  • Orhan, N. (2021). MEB 2013 okul öncesi eğitim programı ilkeleri doğrultusunda el ele okul öncesi eğitime 1-2-3 kitaplarının öğretmen görüşlerine göre incelenmesi (Tez no: 674372) [Yayınlanmış yüksek lisans tezi, Fatih Sultan Mehmet Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Önel, G. (2018). Erken çocukluk eğitiminde matematik etkinliklerinin çocukların gelişimine katkıları ve öğretmenlerin çocukların gelişim sürecindeki gözlemleri (Tez no: 530352) [Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Özer, Ö., & Tunca, N. (2014). The opinion of pre-service teachers towards preparation and using of materials. Route Educational and Social Science Journal, 1(3), 214-229. http://dx.doi.org/10.17121/ressjournal.130
  • Sapsağlam, Ö. (2020). Okul öncesi eğitim programlarının milli kavramlar açısından incelenmesi. Türkiye Eğitim Dergisi, 5(1), 1-16. http:// DOI: 11..11111/ted.xx
  • Tuğluk, M. N., & Koçin, B. (2019). MEB 2013 Okul Öncesi Eğitim Programının 21. yüzyıl becerileri açısından analizi. Temel Eğitim, 1(4), 29-38. http://doi:10.7816/ulakbilge-08-49-01
  • Turan, M. & Boyraz Z. (2004). Öğretim materyali olarak kavram haritaları. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi, 3(1), 123-128. https://dergipark.org.tr/tr/pub/fudad/issue/47032/591341
  • Türk Dil Kurumu (2021) 25.02.2022 tarihinde https://sozluk.gov.tr/ adresinden alındı.
  • Türkmen, Ş. (2021). Okul Öncesi “El Ele I, Iı, Iıı Eğitim Seti” Kitapları İçerisindeki Fen Kavramlarının İncelenmesi (Tez no: 677041) [Yayınlanmış Doktora Tezi, Kastamonu Üniversitesi,Kastamonu]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.

AN INVESTIGATION OF "EL ELE OKUL ÖNCESİ EĞİTİME” BOOKS

Yıl 2022, Sayı: 42, 62 - 91, 29.12.2022
https://doi.org/10.14520/adyusbd.1118817

Öz

This research aims to examine “El Ele Okul Öncesi Eğitime 1-2-3” books sent to preschool education institutions by the Ministry of National Education according to the teachers' opinions and the gains and indicators in the development areas of the MoNE 2013 Pre-School Education Program. As a result of the document analysis, the gains and indicators of the books were examined. As a result, according to the total number of indicators in the program, the indicators in the books were determined as 44% for cognitive development, 5.9% for motor development, 11% for social-emotional development, and 5.5% for language development, and it was seen that they did not include any indicators for self-care skills. The data obtained from the interviews were analyzed with the content analysis technique. In the interviews, some of the teachers stated some of the characteristics that the resource books used in preschool education should have. These; books address all areas of development, print quality is good, contain cultural features, include family participation activities, and are suitable for daily life and technological developments. In the research, it was concluded that the book set has aspects that need to be updated and developed.

Kaynakça

  • Akgül Alak, S. (2016). Pamuk Şekerim I-II Kitaplarının MEB Okul Öncesi Eğitim Programı (2013) Açısından İncelenmesi. (Tez No:442927) [Yüksek Lisans Tezi, Okan Üniversitesi, İstanbul] Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Aşkar, N. (2021). Açık Havada Eğitim: Okul Öncesi Eğitim Programı Materyalleri Bağlamında Bir Değerlendirme. Yaşadıkça Eğitim, 35(1), 132-153. https://doi.org/10.33308/26674874.2021351236
  • Balcı, A., Gündoğdu, K., & Çelik, N. (2012). Okul öncesi eğitim programına ilişkin bir ihtiyaç analizi çalışması. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, Haziran 2012, 3 (1), 10-24. http://hdl.handle.net/11607/2761
  • Bee, H. ve Boyd, D. (2007). The Developing Child. Pearson Education Limited.
  • Bozkurt, A. ve Akalın, S. (2010). Matematik öğretiminde materyal geliştirmenin ve kullanımının yeri, önemi ve bu konuda öğretmenin rolü. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 27, 47-56. https://dergipark.org.tr/tr/pub/dpusbe/issue/4769/65596
  • Boggan, M., Harper, S. ve Whitmire, A. (2010). Using manipulatives to teach elementary mathematics. Journal of Instructional Pedagogies, 3.
  • Büyüköztürk, Ş. (Eds.), Kılıç Çakmak, E.(Eds.), Akgün Ö.E. (Eds.), Karadeniz,Ş. (Eds.), Demirel F. (Eds.). (2021).Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi
  • Duran, M., & Arslan, H. H. (2021). Okul Öncesi Eğitim Programlarının Öz Bakım Becerileri Kapsamında Temel Sağlık Kurallarını İçermesi Bakımından İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 234-261. https://doi.org/10.17679/inuefd.820407
  • Erdoğan, S., Parpucu, N. ve Boz, M. (2017). Sayı ve işlemlerle ilgili eğitim materyallerinin okul öncesi dönem çocuklarının matematik becerisine etkisi. İlköğretim Online, 16 (4), 1777-1791. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2017.342991
  • Haktanır, G. (2014). Okul Öncesi Eğitime Giriş (6. Baskı). Anı Yayıncılık.
  • Kartal, H. ve Güner, F. (2017). Okul Öncesi Eğitim Programı Etkinlik Kitabındaki Etkinliklerin Ses Bilgisi Farkındalığı Açısından İncelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5(1), 14-30. https://doi.org/10.16916/aded.269445
  • Kontaş, H. (2016). The Effect of Manipulatives on Mathematics Achievement and Attitudes of Secondary School Students. Journal of Education and Learning, 5(3), 10-20. http://dx.doi.org/10.5539/jel.v5n3p10
  • Körükçü, Ö. (2012). Okulöncesi Eğitime Yönelik Resimli Çocuk Kitaplarının Bulunması Gereken Temel Özellikler Açısından İncelenmesi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 14 (2), 243-254. https://dergipark.org.tr/tr/pub/trakyasobed/issue/30218/326238
  • Lekli, L., & Kaloti, E. (2015). Building parent-teacher partnerships as an effective means of fostering pupils’ success. Academic Journal of Interdisciplinary Studies, 4(1 S1), 101-104. https://www.richtmann.org/journal/index.php/ajis/article/view/6114
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2013). Okul öncesi eğitim programı. 24.02.2022 tarihinde http://tegm.meb.gov.tr/dosya/okuloncesi/ooproram.pdf adresinden erişildi.
  • Orhan, N. (2021). MEB 2013 okul öncesi eğitim programı ilkeleri doğrultusunda el ele okul öncesi eğitime 1-2-3 kitaplarının öğretmen görüşlerine göre incelenmesi (Tez no: 674372) [Yayınlanmış yüksek lisans tezi, Fatih Sultan Mehmet Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Önel, G. (2018). Erken çocukluk eğitiminde matematik etkinliklerinin çocukların gelişimine katkıları ve öğretmenlerin çocukların gelişim sürecindeki gözlemleri (Tez no: 530352) [Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Özer, Ö., & Tunca, N. (2014). The opinion of pre-service teachers towards preparation and using of materials. Route Educational and Social Science Journal, 1(3), 214-229. http://dx.doi.org/10.17121/ressjournal.130
  • Sapsağlam, Ö. (2020). Okul öncesi eğitim programlarının milli kavramlar açısından incelenmesi. Türkiye Eğitim Dergisi, 5(1), 1-16. http:// DOI: 11..11111/ted.xx
  • Tuğluk, M. N., & Koçin, B. (2019). MEB 2013 Okul Öncesi Eğitim Programının 21. yüzyıl becerileri açısından analizi. Temel Eğitim, 1(4), 29-38. http://doi:10.7816/ulakbilge-08-49-01
  • Turan, M. & Boyraz Z. (2004). Öğretim materyali olarak kavram haritaları. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi, 3(1), 123-128. https://dergipark.org.tr/tr/pub/fudad/issue/47032/591341
  • Türk Dil Kurumu (2021) 25.02.2022 tarihinde https://sozluk.gov.tr/ adresinden alındı.
  • Türkmen, Ş. (2021). Okul Öncesi “El Ele I, Iı, Iıı Eğitim Seti” Kitapları İçerisindeki Fen Kavramlarının İncelenmesi (Tez no: 677041) [Yayınlanmış Doktora Tezi, Kastamonu Üniversitesi,Kastamonu]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nevra Atış Akyol 0000-0003-4697-847X

Kübra Bozkır 0000-0002-3142-9833

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 42

Kaynak Göster

APA Atış Akyol, N., & Bozkır, K. (2022). “EL ELE OKUL ÖNCESİ EĞİTİME” KİTAPLARININ İNCELENMESİ. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(42), 62-91. https://doi.org/10.14520/adyusbd.1118817