The research was conducted to examine the attitudes of the students studying at the Faculty of Health Sciences towards children's rights according to various factors. This research is a quantitative research and was carried out using the general survey model, one of the quantitative research methods. Two hundred forty three students studying in different undergraduate programs participated in the research. "General Information Form" and "Attitude Scale Regarding Children's Rights" were used as data collection tools in the research. Frequency, percentage analysis, Mann Whitney U Test and Kruskal Wallis Test were used in the analysis of the data. The findings show that the students generally have a positive attitude towards children's rights. As a result of the research, it was determined that the students' attitudes towards children's rights differed significantly according to their gender, the department they attended, the class they attended, whether they saw themselves as competent in advocating for children's rights, and whether they took lessons on children's rights. The attitudes of female students towards children's rights are more positive, as the grade level increases, students' attitudes towards children's rights are more positive, students who consider themselves competent in child rights advocacy have more positive attitudes towards children's rights has been determined.
Araştırma Sağlık Bilimleri Fakültesinde eğitim gören öğrencilerin çocuk haklarına ilişkin tutumlarının çeşitli faktörlere göre incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Bu araştırma nicel araştırma olup, nicel araştırma yöntemlerinden genel tarama modeli kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya farklı lisans programlarında eğitim gören 243 öğrenci katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Genel Bilgi Formu” ve “Çocuk Haklarına İlişkin Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde frekans, yüzde analizleri, Mann Whitney U Testi ve Kruskal Wallis Testi kullanılmıştır. Elde edilen bulgular genel olarak öğrencilerin çocuk haklarına yönelik olumlu tutum içinde olduklarını göstermektedir. Araştırma sonucunda öğrencilerin cinsiyetlerine, okudukları bölüme, devam ettikleri sınıfa, kendilerini çocuk hakları savunuculuğu konusunda yeterli görme durumlarına ve çocuk haklarıyla ilgili ders alma durumlarına göre çocuk haklarına yönelik tutumlarının anlamlı şekilde farklılaştığı belirlenmiştir. Kadın öğrencilerin çocuk haklarına ilişkin tutumlarının daha olumlu olduğu, sınıf düzeyi arttıkça öğrencilerin çocuk haklarına ilişkin tutumlarının daha olumlu olduğu, çocuk hakları savunuculuğu konusunda kendilerini yeterli gören öğrencilerin çocuk haklarına ilişkin tutumlarının daha olumlu olduğu, çocuk haklarıyla ilgili ders almış öğrencilerin çocuk haklarına ilişkin tutumlarının daha olumlu olduğu belirlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 29 Nisan 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 46 |