Bu araştırmanın amacı, yönetsel değişkenlerin öğrencinin akademik başarısına etkisini incelemektir. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma örneklemi Adıyaman Merkez’deki Anadolu Lisesi’nde öğrenim gören 2.180 öğrenciden oluşmaktadır. Verilerin analizinde parametrik testler kullanılmıştır. Betimsel istatistiklerde frekans, ve yüzde değerleri; değişkenler ile akademik başarı arasındaki ilişkinin tespitinde Pearson Korelasyon Katsayısı hesaplanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, öğrencilerin okul müdürüne güveni, okul müdürlerinin genel liderlik davranışları ve ulaşılabilirliği, olumlu öğrenme iklimi, öğretimin müdürler tarafından denetlenmesi ve değerlendirilmesi, müdürün iletişim becerileri arttıkça akademik başarıda düşüş görülmektedir. Ancak düzen-disiplin ve velilerin okulla ilişkisi arttıkça akademik başarıda artış görülmektedir. Bu sonuçlar ışığında, okul müdürlerinin liderlik, güven, iletişim, okul iklimi gibi süreçleri öğrencilerin akademik disiplinleriyle dengeli bir şekilde yürütmesi önerilmektedir. Araştırmadan elde edilen çarpıcı bulguların sebeplerine yönelik öte araştırmaların yapılması literatüre katkı sağlayacaktır.
The purpose of this research is to examine the effect of administrative variables on the academic success of students. The screening model, one of the quantitative research methods, was used in the research. The research sample consists of 2,180 students studying at an Anatolian High School in Adıyaman Center. Parametric tests were used in the analysis of the data. Frequency and percentage values were calculated in descriptive statistics; Pearson Correlation Coefficient was calculated in determining the relationship between variables and academic success. According to the research results, as students' trust in the school principal, general leadership behaviors and accessibility of school principals, positive learning climate, supervision and evaluation of teaching by principals, and communication skills of the principal increase, a decrease in academic success is observed. However, as order-discipline and the relationship between parents and the school increase, an increase in academic success is observed. In the light of these results, it is recommended that school principals carry out processes such as leadership, trust, communication, and school climate in a balanced manner with students' academic disciplines. Further research into the reasons for the striking findings obtained from the research will contribute to the literature.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Specialist Studies in Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2025 |
Submission Date | May 1, 2025 |
Acceptance Date | August 15, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 50 |