ÖZET
AMAÇ: Evde Sağlık Hizmetleri biriminden hizmet alan hastaların profili ve sunulan hizmete ilişkin hasta ve yakınlarının memnuniyet düzeylerini belirlemek amaçlanmıştır.
GEREÇ YÖNTEM: Araştırma, Gazi Yaşargil Eğitim ve Araştırma Hastanesi Evde Sağlık Hizmetleri birimine kayıtlı 151 hasta ve hasta yakınlarının katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Katılımcılara Sosyodemografik Bilgi Formu ve Evde Sağlık Hizmetleri Hasta Deneyimi Anketi uygulanmıştır.
BULGULAR: Katılımcıların %53,6’sı kadın, %39,7’si 18-65 yaş, %43,7’si evli, %56,3’ü okuryazar değildi. Hastaların %45’i yatalak ve %32,5’i de son bir yılda hastaneye en az bir kez yatış yapmıştı. Birimden %32,2 ile en çok ilaç reçete-rapor yazımı hizmeti alınırken, hasta ve yakınlarının birimden en büyük beklentileri de yine %72,0 ile ilaç reçete-rapor yazımı olmuştur. Verilen hizmetlerden memnuniyet düzeyi 78,05±13,77 olarak saptanmıştır.
SONUÇ: Yaş, ikamet yeri, bakım maaşı alınması, bakım veren kişi, bedensel engel varlığı, hastanın şikâyet varlığı ve hastanede yatış durumları istatistiksel açıdan anlamlı olarak memnuniyet düzeyini etkilediği belirlenmiştir. Hasta ve hasta yakınlarının verilen evde sağlık hizmetlerinden büyük oranda memnun oldukları görülmüştür.
Anahtar Kelimeler: Evde sağlık, kişisel memnuniyet, sağlık hizmetleri
ABSTRACT
AIM: This study aimed to determine the profile of patients receiving services from the Home Health Services unit and the satisfaction levels of patients and their relatives regarding the service provided.
MATERIAL AND METHOD: The research was conducted with the participation of 151 patients and their relatives registered in the Home Health Services unit of Gazi Yaşargil Training and Research Hospital. The Sociodemographic Information Form and the Home Health Services Patient Experience Survey were applied to the participants.
RESULTS: 53.6% of the participants were women, 39.7% were between the ages of 18-65, 43.7% were married, and 56.3% were illiterate. 45% of the patients were bedridden and 32.5% had been hospitalized at least once in the last year. Drug prescription-report writing service was the most received from the Home Health unit with 32.2%, and the biggest expectation of patients and their relatives from the unit was drug prescription-report writing with 72.0%. The satisfaction level with the services provided was found to be 78.05±13.77.
CONCLUSION: It was determined that age, place of residence, receipt of care salary, caregiver, presence of physical disability, presence of patient complaints, and hospitalization conditions statistically significantly affected the level of satisfaction. It was observed that patients and their relatives were largely satisfied with the home health services provided.
Keywords: Home health care services, , health service, personal satisfaction
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Pain, Geriatrics and Gerontology, Clinical Sciences (Other) |
Journal Section | Original research article |
Authors | |
Publication Date | August 29, 2025 |
Submission Date | April 2, 2025 |
Acceptance Date | June 10, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 58 Issue: 2 |