Parental attitude and the interaction between the children and the parents shape the behaviours of the children and affect their behaviours in the future. Another important factor that influences the behaviour of the children after the parents is the preschool teachers who children meet in the first years of their life. In other words, different attitudes of the parents and the teachers have an important role in what kind of an individual the children will be in the future. The purpose of the research is to investigate the attitudes of preschool teacher candidates’ parents and the attitudes that the teacher candidates want to exhibit to their own children in terms of different variables. Thus, what kind of attitudes the teacher candidates, who are the teachers of the future, must develop will be determined. The sample of the research was included in the informing of the Parental Attitude and it consists of 154 teacher candidates who attend Uludag University Faculty of Education Preschool Department. 9 of the teachers candidates participated in the research were male and 145 of them were female. Within the context of the research, in order to determine the attitudes of the preschool teacher candidates’ parents and the attitudes the preschool teacher candidates want to exhibit to their own children, a view form, which consisted of open ended questions, was applied to the teacher candidates. In addition, the data obtained from the research were digitised and expressed as percentage and frequency. As a result of the analysis carried out, it is seen that teacher candidates categorised parental attitudes under the titles such as democratic, inconsistent, authoritarian, over protective, perfectionist, tolerant and reassuring, democratic-over protective, democratic-authoritarian, oppressive-authoritarian and indecisive, democratic-protective-authoritarian, authoritarian-over protective, democratic-perfectionist. The teacher candidates, who attend preschool education department, stated the attitudes they want to exhibit to their own children as democratic, democratictolerant, democratic-protective, reassuring-democratic, tolerant-reassuring, democratic- protective and democratic-authoritarian.
Anne baba tutumları ve anne-baba- çocuk arasındaki bu etkileşim çocuğun davranışlarını biçimlendirmekte ve gelecekteki davranışları üzerinde etkili olmaktadır. Yani, anne babaların ve öğretmenlerin gösterdikleri farklı anne baba tutumları, çocukların nasıl bir birey olarak yetişeceği üzerinde belirleyici rol oynamaktadır. Araştırmanın amacı da Okul Öncesi Öğretmenliği öğretmen adaylarının anne-babalarının tutumları ile öğretmen adaylarının gelecekte göstermek istedikleri tutumların çeşitli değişkenler açısından incelenmesidir. Böylece geleceğin öğretmeni olan öğretmen adaylarının sağlıklı bireylerin yetiştirilmesinde nasıl tutum sergileyecekleri de belirlenmiş olacaktır. Araştırmada genel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Temel Eğitim Bölümüne devam eden, Anne Baba Tutumlarına yönelik bilgilendirmeye katılmış toplam 154 Okul Öncesi Eğitimi öğretmen adaylarından oluşmaktadır. Araştırma kapsamına alınan öğretmen adaylarının dokuzu erkek, 145’i kadındır. Araştırma kapsamına alınan öğretmen adaylarına, anne-babalarının çocukluklarında onlara uyguladıkları anne-baba tutumlarını ve kendilerinin gelecekte göstermek istedikleri anne-baba tutumlarını belirlemeye yönelik olarak açık uçlu sorudan oluşan görüş formu uygulanmıştır. Araştırma kapsamında öğretmen adaylarının kendi anne-baba tutumları ile kendi çocuklarına göstermek istedikleri tutumlar arasında ilişki olup olmadığı korelasyon analizi ile belirlenmeye çalışılmıştır. Ayrıca araştırmada elde edilen veriler sayısallaştırılarak yüzde ve frekans olarak ifade edilmiştir. Yapılan analiz soncunda öğretmen adaylarının anne baba tutumları ile öğretmen adaylarının gelecekte göstermek istedikleri tutumlar arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Bu kapsamda öğretmen adayları anne baba tutumlarını demokratik, tutarsız, otoriter, aşırı koruyucu, mükemmeliyetçi, hoşgörülü ve güven verici, demokratik-aşırı koruyucu, demokratik-otoriter, baskıcı- otoriter ve kararsız, demokratik- koruyucu-otoriter, otoriter- aşırı koruyucu, demokratik- mükemmeliyetçi gibi çeşitli başlıklar halinde kategorilendirmişlerdir. Okul öncesi öğretmenliği öğretmen adayları anne-baba olduklarında göstermek istedikleri tutumları ise, demokratik, demokratik- hoşgörülü, demokratik- koruyucu, güven verici- demokratik, hoşgörülü- güven verici, demokratik- koruyucu ve demokratik- otoriter olarak belirtmişlerdir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 28, 2018 |
Submission Date | May 25, 2018 |
Acceptance Date | June 7, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 2 Issue: 1 |