Amaç: Bu çalışmanın amacı, bir üniversitede sağlık bilimleri alanında öğrenim gören kadın öğrencilerde depresyon, anksiyete, stres düzeyleri ve kişilik özelliklerinin dismenore yaşama durumları ile ilişkisinin belirlenmesidir.
Araçlar ve Yöntem: Kesitsel tipteki çalışmanın örneklemini, bir üniversitenin sağlık bilimleri fakültesinde öğrenim gören (N=yaklaşık 2000) 295 kadın öğrenci oluşturmuştur. Veriler, Kasım 2023 tarihinde “Tanımlayıcı Bilgi Formu”, “Görsel Analog Skalası”, “Cervantes Kişilik Ölçeği” ve “Depresyon, Anksiyete ve Stres Ölçeği Kısa Formu (DASS 21)” kullanılarak toplanmıştır. Veriler SPSS V.25.0’de Mann-Whitney U testi ve Spearman Korelasyon analizi ile değerlendirilmiştir.
Bulgular: Katılımcıların yaş ortalaması, 20.95±1.20 yıl idi. Katılımcıların hepsi menstruasyon döneminde herhangi bir belirti yaşıyordu. Dismenore yaşadığını bildirenlerin oranı %95.3 olup, ağrı şiddeti ortalama 6.64±1.97, ortalama ağrı çekme süresi 2.22±1.11 gün idi. Katılımcıların dismenore yaşadığını belirtme durumları ile DASS 21 ve Cervantes Kişilik Ölçeği boyutlarının puan ortalama-ları arasında anlamlı farklılık yoktu (p>0.05). Cervantes Kişilik Ölçeği’nin bazı (Duygusal denge/dengesizlik, Tutarlı/tutarsız olma) ve DASS 21’in tüm boyutları ile dismenore şiddeti arasında düşük düzeyde korelasyon olduğu saptandı (p<0.05).
Sonuç: Üniversite öğrencileri arasında dismenore yaşadığını belirtenlerin oldukça yüksek olduğu, bazı kişilik özelliklerinin ve ruhsal durumun dismenore şiddetini etkileyebileceği saptandı. Tüm bunların göz önünde bulundurularak üniversitelerdeki öğrencilere yönelik sağlık birimlerinin bu konuda danışmanlık yapması, farkındalık arttırıcı ve baş etmeyi kolaylaştırıcı tavsiyelerin verilme-sinin yanı sıra bu konuda araştırmaların yapılması önerilebilir.
Purpose: The aim of this study is to determine the relationship between depression, anxiety, stress levels and personality traits and dys-menorrhea among female students studying health sciences at a university.
Materials and Methods: This cross-sectional study included 295 female students studying at the Faculty of Health Sciences of a university (N ≈ 2000). Data were collected in November 2023 using the “Descriptive Information Form”, “Visual Analog Scale”, “Cervantes Personality Scale” and the “Depression, Anxiety, and Stress Scale – Short Form (DASS 21).” Data were analyzed using the Mann-Whitney U test and Spearman correlation analysis in SPSS v25.0.
Results: The mean age of participants was 20.95±1.20 years. All participants reported experiencing some symptoms during menstruation. The rate of students reporting dysmenorrhea was 95.3%, with an average pain severity score of 6.64±1.97 and an average pain duration of 2.22±1.11 days. There was no statistically significant difference between the presence of dysmenorrhea and the mean scores of the DASS 21 and the subscales of the Cervantes Personality Scale (p>0.05). However, a low-level correlation was found between dysmenorrhea severity and some subscales of the Cervantes Personality Scale (emotional stability/instability, consistency/inconsistency) as well as all subscales of the DASS 21 (p<0.05).
Conclusion: A high proportion of university students reported experiencing dysmenorrhea. Some personality traits and psychological states may influence the severity of dysmenorrhea. Considering these findings, it is recommended that student health units in universities provide counseling on this issue, offer awareness-raising and coping strategies, and conduct further research on the topic.
Bu proje TÜBİTAK 2209-A kapsamında destek almıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Pain, Epidemiology (Other) |
Journal Section | Original Articles |
Authors | |
Early Pub Date | August 1, 2025 |
Publication Date | August 8, 2025 |
Submission Date | July 26, 2024 |
Acceptance Date | February 6, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 2 |
Ahi Evran Medical Journal is indexed in ULAKBIM TR Index, Turkish Medline, DOAJ, Index Copernicus, EBSCO and Turkey Citation Index. Ahi Evran Medical Journal is periodical scientific publication. Can not be cited without reference. Responsibility of the articles belong to the authors.
This journal is licensed under the Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı.