Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul Öğrencilerinin Etkinliklerle Müze Eğitimine İlişkin Görüşleri: Yozgat Müzesi Örneği

Yıl 2020, , 33 - 50, 29.03.2020
https://doi.org/10.31592/aeusbed.610442

Öz




















Müzeler toplumların geçmişten günümüze her türlü sanatsal, kültürel,
tarihsel yaşamının yansıtıldığı zengin öğrenme ortamlarıdır. Başlangıçta
müzelerin kuruluş amaçları, geçmişe ait nesneleri toplamak, korumak, belgelemek
ve sergilemekti. Ancak günümüzde bu amaçlar bireylerin eleştirel ve yaratıcı
düşünme becerilerinin gelişmesine katkı sağlamak, geçmiş, bugün ve gelecek
arasında bağ kurabilmelerine yardımcı olmak, sanata ve tarihe olan duyarlılığı
geliştirmek olarak değişmiştir. Bu çalışma, Yozgat Bozok Üniversitesi Sosyal
Bilgiler Eğitimi 3. sınıf öğretmen adaylarının Topluma Hizmet Uygulamaları
dersinde gerçekleştirdikleri projede yapılan çalışmaları ve ortaokul
öğrencilerinin müze eğitimine ilişkin görüşlerini içermektedir. Projenin amacı,
öğrencilerin müzedeki etkileşimli etkinliklerle müzelere karşı olumlu tutum
geliştirmelerine katkı sağlamaktır. Proje Yozgat Müzesi'nde
gerçekleştirilmiştir. Proje uygulamalarına, Fatma Temel Turhan Ortaokulu 6. sınıfta
öğrenim görmekte olan 32 öğrenci katılmıştır. Etkinlikler 8 aday öğretmenin
rehberliğinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden
durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Uygulama sonrasında öğrenci görüşleri
yarı yapılandırılmış görüşme formları aracılığıyla alınmıştır. Araştırma
sonuçlarına göre öğrencilerin, aktif olarak katıldıkları müze etkinliklerini
eğlenceli, faydalı ve ilgi çekici buldukları belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Akmehmet Tezcan, K. (2001). Müzelerin okul eğitimine katkıları. Yüksek öğretimde rehberliği tanıtma ve rehber yetiştirme vakfı (YÖRET) postası. 18. 05. 2019 tarihinde http://www.yoret.org.tr/download/posta/48.doc adresinden erişilmiştir.
  • Alpagut, B. (2006). Kent müzelerinde nasıl bir eğitim?. Kentler ve kent müzeleri: Kent Müzeleri Uluslararası Sempozyumu 21-22 Nisan 2006, Antalya, 117-121.
  • Altın, B. N. ve Oruç, S. (2007). Tarih ve coğrafya eğitiminde müze eğitimi ve yaratıcı drama. I. Ulusal İlköğretim Kongresi. Hacettepe Üniversitesi, Ankara. Berry, S. Mayer (Eds). Virginia: Reston Altın, B. N.
  • Ata, B. (2002). Müzelerle ve tarihî mekânlarla tarih öğretimi: Tarih öğretmenlerinin müze eğitimine ilişkin görüşleri. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Balcı, A. (2005). Sosyal bilimlerde araştırma. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Buyurgan, S. ve Mercin, L. (2005). Görsel sanatlar eğitiminde müze eğitimi ve uygulamaları. (1. Baskı). Ankara: Görsel Sanatlar Eğitimi Derneği Yayınları.
  • Çakır İlhan, A., Artar, M., Okvuran, A., ve Karadeniz, C. (2011). Müze eğitimi etkinlik kitabı. 18. 05. 2019 tarihinde UNICEF, http://panel.unicef.org.tr/vera/app/var/files/e/t/etkinlik paketi.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Güleç, S., ve Alkış, S. (2003). Sosyal bilgiler öğretiminde müze gezilerinin iletişimsel boyutu. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 63-78.
  • Güler, A. (2011). Planlı bir müze gezisinin ilköğretim öğrencilerinin tutumuna etkisi. İlköğretim Online, 10(1), 169-179.
  • Karadeniz, C. (2014). Çağdaş müzelerde eğitim yaklaşımları: Çocuk müzeleri ve bilim, teknoloji ve keşif merkezleri. Müzeler, oyunlar, oyuncaklar ve çocuklar. (Haz: Dilek Maktal Canko). İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınları.
  • Karadeniz, C. ve Okvuran, A. (2014). Müzede bir gece: Ankara Üniversitesi öğrencileri ile Çorum Arkeoloji Müzesi’nde müze eğitimi. İlköğretim Online, 13(3), 865‐879.
  • Milletlerarası Müzeler Konseyi (İCOM).(1970).Türkiye milli komitesi yönetmeliği. Resmi Gazete, 5(10),356. http://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/3.5.71600.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Pekgözlü Karakuş, D. ( 2012). Müzelerde uygulanabilecek müze eğitim etkinlikleri, Mediterranean Journal of Humanities II/I, Antalya: Akdeniz Üniversitesi Yayınları, 131-138.
  • Önder, A., Abacı O., ve Kamaraj I. (2009). Müzelerin eğitim amaçlı kullanımı projesi: İstanbul Arkeoloji Müzesi’ndeki Marmara örneklemi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (25), 103-117.
  • Subaşı, M. ve Okumuş, K. (2017). Bir araştırma yöntemi olarak durum çalışması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2), 419-426.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, (6.Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zengin, Y. A. (2007). Rahmi Koç Müzesi ve eğitim. Geçmişten geleceğe Türkiye'de müzecilik I. Sempozyum (21-22 Mayıs), Dizayn Ofset Basım Sanayi Matbaacılık, Ankara, s. 110-113.
  • Zayimoğlu-Öztürk, F. (2014). Sosyal bilgiler dersinde arkeolojik kazı çalışması ve müze gezisi. Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi, 4(1), 12-26.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nazike Karagözoğlu 0000-0002-7410-3286

Yayımlanma Tarihi 29 Mart 2020
Gönderilme Tarihi 25 Ağustos 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Karagözoğlu, N. (2020). Ortaokul Öğrencilerinin Etkinliklerle Müze Eğitimine İlişkin Görüşleri: Yozgat Müzesi Örneği. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(1), 33-50. https://doi.org/10.31592/aeusbed.610442