Research Article
BibTex RIS Cite

İletişim Becerileri Üzerine Bir Araştırma “Öğretmen Adaylarının Kalıplaşmış Düşünce Eğilimleri”

Year 2018, Volume: 4 Issue: 2, 123 - 133, 31.12.2018
https://doi.org/10.31592/aeusbed.446225

Abstract




















İletişim becerileri üzerine olan bu araştırmada, Ahi Evran Üniversitesi,
Sınıf Öğretmenliği Ana Bilim Dalında öğrenim gören öğretmen adaylarının ne tür
kalıplaşmış düşüncelere eğilim gösterdiğini ortaya koymak ve kalıplaşmış
düşünce eğilimlerinin çeşitli değişkenler açısından farklılaşıp
farklılaşmadığını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada tarama modeli
kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu amaçsal örnekleme yöntemi ile
seçilmiş 142’si kız, 30’u erkek olmak üzere 172 aday öğretmenden oluşmaktadır.
Araştırmanın verileri kalıplaşmış düşünce eğilim formu kullanılarak elde
edilmiştir. Veriler betimsel ve non-parametrik testler kullanılarak analiz
edilmiştir. Analiz sonucunda öğretmen adaylarının kalıplaşmış düşünce
türlerinden 11 alt boyutunun 4 alt boyutuna eğilim gösterdikleri; 7 alt
boyutuna eğilim göstermedikleri ortaya çıkmıştır. Cinsiyet değişkenine göre
öğretmen adaylarının kalıplaşmış düşünce türlerinden 11 alt boyutun 10 alt
boyutunda istatiksel olarak anlamlı bir farklılığın olmaması sebebiyle,
cinsiyet değişkeni bağlamında genel olarak ayrımın olmadığı sonucuna
ulaşılmıştır. Sınıf düzeyi değişkenine göre öğretmen adaylarının kalıplaşmış
düşünce türlerinden 11 alt boyutunun 4 alt boyutunda 1. sınıf lehine istatiksel
olarak anlamlı farklılığın olduğu tespit edilmiştir. Bu durum dördüncü sınıfta
öğrenim gören öğretmen adaylarının etkili iletişim dersi almış olması
kalıplaşmış düşünce türlerine eğilim göstermemelerini desteklediğini
düşündürmektedir. 

References

  • Blackburn, M. (2011). Depresyon ve başaçıkma yolları. N.H. Şahin ve R.N. Rugancı (Çev.). İstanbul: Remzi.
  • Cüceloğlu, D. (2013). Keşkesiz bir yaşam için iletişim. İstanbul: Remzi.
  • Çetinkaya, Z. (2011). Türkçe öğretmen adaylarının iletişim becerilerine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 9 (2), 567-576.
  • Çiftçi, S. ve Taşkaya, S. M. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının öz yeterlik ve iletişim becerileri arasındaki ilişki. 9. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, Fırat Üniversitesi Bildiriler Kitabı, Elazığ, 509-512.
  • Dilekmen, M., Başcı, Z. ve Bektaş, F. (2008). Eğitim fakültesi öğrencilerinin iletişim becerileri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12 (2), 223-231.
  • Dökmen, Ü. (2013). İletişim çatışmaları ve empati. İstanbul: Remzi.
  • Edward, C. (1997). Classroom Discipline and management. New Jersey: Printice hall.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Kılcıgil, E., Bilir, P., Özdinç, Ö., Eroğlu, K. ve Eroğlu, B. (2009). İki farklı üniversitenin beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin iletişim becerilerinin değerlendirilmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 7 (1), 19-28.
  • Küçükahmet, L. (2009). Program geliştirme ve öğretim. Ankara: Nobel.
  • Nacar, F. S. ve Tümkaya, S. (2011). Sınıf öğretmenlerinin iletişim ve kişilerarası problem çözme becerilerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 10(2), 493-511.
  • Özer, A. K. (2013). Ben değeri tiryakiliği. İstanbul: Sistem.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2017). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. Ankara: MEB. Pehlivan, K. (2005). Öğretmen adaylarının iletişim becerisi algıları üzerine bir çalışma. İlköğretim Online, 4 (2), 17-23.
  • Ünlü, S. (2016). Etkili iletişimde çatışma yönetimi. İçinde Demiray, U. (Ed.), Etkili iletişim (189-202). Ankara: Pegem.
  • Yılmaz, İ. ve Çimen, Z. (2008). Beden Eğitimi öğretmen adaylarının iletişim beceri düzeyleri. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 10 (3), 3-14.
  • Zlatic, L., Bjekic, D., Marinkovic, S. and Bojovic M. (2014). Development of teacher communication competence. Journal Of Social And Behavioral Sciences, 116, 606-610.
Year 2018, Volume: 4 Issue: 2, 123 - 133, 31.12.2018
https://doi.org/10.31592/aeusbed.446225

Abstract

References

  • Blackburn, M. (2011). Depresyon ve başaçıkma yolları. N.H. Şahin ve R.N. Rugancı (Çev.). İstanbul: Remzi.
  • Cüceloğlu, D. (2013). Keşkesiz bir yaşam için iletişim. İstanbul: Remzi.
  • Çetinkaya, Z. (2011). Türkçe öğretmen adaylarının iletişim becerilerine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 9 (2), 567-576.
  • Çiftçi, S. ve Taşkaya, S. M. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının öz yeterlik ve iletişim becerileri arasındaki ilişki. 9. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, Fırat Üniversitesi Bildiriler Kitabı, Elazığ, 509-512.
  • Dilekmen, M., Başcı, Z. ve Bektaş, F. (2008). Eğitim fakültesi öğrencilerinin iletişim becerileri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12 (2), 223-231.
  • Dökmen, Ü. (2013). İletişim çatışmaları ve empati. İstanbul: Remzi.
  • Edward, C. (1997). Classroom Discipline and management. New Jersey: Printice hall.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Kılcıgil, E., Bilir, P., Özdinç, Ö., Eroğlu, K. ve Eroğlu, B. (2009). İki farklı üniversitenin beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin iletişim becerilerinin değerlendirilmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 7 (1), 19-28.
  • Küçükahmet, L. (2009). Program geliştirme ve öğretim. Ankara: Nobel.
  • Nacar, F. S. ve Tümkaya, S. (2011). Sınıf öğretmenlerinin iletişim ve kişilerarası problem çözme becerilerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 10(2), 493-511.
  • Özer, A. K. (2013). Ben değeri tiryakiliği. İstanbul: Sistem.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2017). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. Ankara: MEB. Pehlivan, K. (2005). Öğretmen adaylarının iletişim becerisi algıları üzerine bir çalışma. İlköğretim Online, 4 (2), 17-23.
  • Ünlü, S. (2016). Etkili iletişimde çatışma yönetimi. İçinde Demiray, U. (Ed.), Etkili iletişim (189-202). Ankara: Pegem.
  • Yılmaz, İ. ve Çimen, Z. (2008). Beden Eğitimi öğretmen adaylarının iletişim beceri düzeyleri. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 10 (3), 3-14.
  • Zlatic, L., Bjekic, D., Marinkovic, S. and Bojovic M. (2014). Development of teacher communication competence. Journal Of Social And Behavioral Sciences, 116, 606-610.
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Aybike Dağıstan

Nihat Çalışkan This is me 0000-0002-6503-7432

Publication Date December 31, 2018
Submission Date July 20, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Dağıstan, A., & Çalışkan, N. (2018). İletişim Becerileri Üzerine Bir Araştırma “Öğretmen Adaylarının Kalıplaşmış Düşünce Eğilimleri”. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(2), 123-133. https://doi.org/10.31592/aeusbed.446225