Reklam Film (Advermovie): Uzun Metraj Film Olarak Reklam
Yıl 2022,
Cilt: 8 Sayı: 2, 651 - 670, 30.07.2022
Nursel Bolat
Öz
Sinema her dönem popüler bir kitle iletişim aracı olarak varlığını sürdürmüştür. Yaşanan birçok teknolojik gelişmeye rağmen sinema her dönemin şartlarına kendini uydurarak izleyici kitlesini korumayı başarmıştır. Sinemanın bu özelliği onu reklam için önemli bir ortam olarak da öne çıkarmaktadır. Sinema ile bağlantılı biçimde gerçekleştirilen birçok reklam uygulaması yanında filmin kendi anlatısını marka ve ürün üzerinden kurduğu filmlerde görülmektedir. Bu filmler reklam film (advermovie) olarak adlandırılarak, bu filmlerin reklam içeren film sürecinden uzaklaşarak tamamen bu kapsamda üretildiği üzerinde durulmaktadır. Çalışma için reklam film advermovie) özellik taşıyan üç film amaçlı örneklem yöntemi ile çalışmanın içeriğine uygun biçimde seçilmektedir. Bu reklam filmler (advermovie) Walter ve Gioglio tarafından söz edilen makro anlatı deseni ve mikro anlatı deseni çözümleme biçimi ile çözümlenmektedir. Bunun yanında Chen ve Ringel’in oyun reklam (advergame) anlatıları için kullanmış olduğu marka ile mesajın oyun içine konumlandırma biçimi reklam film (advermovie) anlatılarının değerlendirilmesinde kullanılmaktadır. Çalışma sonucunda reklam film (advermovie) kavramını karşılar biçimde filmlerin bu çerçevede nasıl konumlandırıldığı verilmeye çalışılmaktadır.
Destekleyen Kurum
Ondokuz Mayıs Üniversitesi
Kaynakça
- Akyol, M. (2010). Marka iletişim aracı olarak oyunreklam: marka farkındalığı oluşturma rolü
üzerine bir çalışma, Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
Arslan, E. (2010). Sinema reklamcılığı: sinema salonunun bir reklam mecrası olarak
kullanımının türkiye örneğinde incelenmesi, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi,
Cilt 1, Sayı, 39, 5-27.
- Aydın, D., Orta, N., 2009. Sinemanın reklam aracı olarak kullanımı “Türk filmlerinde marka
yerleştirme uygulamaları”, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Cilt: 1, Sayı: 36,
7-23.
- Aytekin, M. ve Yazcı, M. (2018). Sinema perde reklamlarının seyirci üzerindeki etkisi: üniversite
öğrencileri üzerine bir araştırma, Sosyal Araştırmalar ve Davranış Bilimleri Dergisi , Cilt.4, Sayı.5,
386- 406.
- Balasubramanian, S. K. (1994). Beyond advertisingand publicity: hybrid mes-sages and public policy
issues, Journal of Advertising, 23(4), 29-46
- Balkaş, E. E. (2006). Bireyin yaynıltıcı bilgiden korunması: yanıltıcı reklamların tüketici üzerindeki
etkileri, C. Bilgili (Der), Medyada Olmayanlar, İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
- Batur, E. (1979). Anlatı çözümlemesine kuramsal bir yaklaşım, Dilbilim 4, Dergipark. 132-146.
Bolat, N. (2018). Reklam ortamı olarak sinema ve sinema reklamcılığı. Ö. Çakın (Ed) Gelenekselden
dijitale reklam mecraları, , Konya: Literatürk Yayınevi, 53-79.
- Cappo, J. (2005). Reklamcılığın geleceği, Çev: Fevzi Yalım, İstanbul: Mediacat Yayınları.
- Çelik, C.,Ulusoy, E., Öymen, G., Gündüz, Ö. ve Nurluoğlu, U. E. (2004). Marka yerleştirmeye ve
kullanımına bir örnek: Asmalı Konak. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi. Sayı:
19.
- Chen J., Ringel, M. (2001). Can advergaming be the future of interactive advertising?. Retrieved from
http://locz.com.br_loczgames_advergames. 10.12.2021.
- Elden, M. Ve Yeygel, S. (2006). Kurumsal reklamın anlattıkları… İstanbul: Beta Yayınları.
- Erdem, M. N. (2020). Reklam anlatısının fraktal boyutları. Veri görselleştirmeden haberoyunlara.
gerçeklik teknolojilerinden nesnelerin internetine iletişim çalışmalarında yaratıcı ve yenilikçi
uygulamalar, P. E. Yayınoğlu ve B. Küçüksaraç (Ed), Konya: Literatürk.
- Ewıng M. T., DuPlessıs E. & Foster C. (2001, January/February). Cinema Advertising Re‐considered.
Journal of Advertising Research., 78‐85.
- Gürel, E. ve Alem, J. (2014). Ürün yerleştirme. Ankara: Nobel Yayıncılık.
- Hackley, C. ve Tiwsakul, R. (2006). Entertainment marketing and experiental consumption. Journal of
Marketing Communications, 12(1), 63-75.
- Johnson, K. F. (1981). Cinema advertising. Journal Of Advertising, Vol. 10, No.4, 11-19.
- Karrh, J. A. (1998). Brand placement: a review. Journal of Current Issues and Research in
Advertising, vol. 20, no: 2, 31-49.
- Keane, J. (1999). Medya ve Demokrasi. Çev. H. Şahin, Ankara: Ayrıntı Yayınları.
- Laughey, D. (2010). Medya çalışmaları teoriler ve yaklaşımlar. İstanbul: Kalkedon Yayınları.
- Loro, L.(1990, 5 Şubat). Philly products angle for ringside in rocky 5. Advertising Age, Sayı 61.
- Maden, D. ve Göksel, A.B. (2009). Marka ve tüketicilerin eğlence odaklı ilişkisi advergame‟ler:
cinsiyet farklılıklarına yönelik bir inceleme. International Marketing Communications
Symposium, Ege University Faculty of Communication, 240-254.
- Özön, N. (1995). Karagözden sinemaya Türk sineması ve sorunları. Ankara: Kitle Yayınları.
- Russell, C. (2007). Advertainment: fusing advertising and entertainment. USA: University of
Michigan.
- Sandelowski, M. (1986). The problem of rigor in qualitative research. Advances in Nursing Science,
8(3), 27-37.
- Seguela, J. (1990). Yarın çok star olacak. İstanbul: AFA Yayıncılık.
- Sığrı, Ü. (2018), Nitel araştırma yöntemleri. İstanbul: Beta Basım Yayım.
- Sirer, E. (2018). Futbol maçlarında ürün yerleştirme. Ürün yerleştirme: kavramlar, ortamlar,
uygulamalar. Nursel Bolat (Ed), Konya:Literatürk Yayınları, 125- 140.
- Ünsal, Y. (1971). Bilimsel reklam ve pazarlamadaki yeri. İstanbul: abc Kitapevi.
- Walter, E. ve Gioglio, J. (2019). The laws of brand storytelling. McGraw-Hill.
- Williamson, J. (2001). Reklamların dili. Çev. A. Fethi, Ankara: Ütopya Yayınevi.
- Yılmaz, R. ve Çakın, Ö. (2017). Reklamda süblatif kodlama üzerine bir inceleme. MANAS Sosyal
Araştırmalar Dergisi, Cilt: 6, Sayı: 4, 531- 539.
- Yılmaz, R ve Erdem, M.N. (2016). Geleneksel ve dijital reklamcılık. Kocaeli: Umuttepe Yayınları.