Bu çalışmanın ana problemini ortaokul öğrencilerinin okuma motivasyonlarını çeşitli değişkenler açısından değerlendirmek oluşturmaktadır. Bu ana probleme alt problemler dâhilinde cevap aranmıştır. Bu değişkenler sırasıyla; genel ve içsel okuma motivasyon düzeyleri, cinsiyet, sınıf düzeyi, kendi cep telefonu bulunma durumu, kendi odası bulunma durumu, evin ısınma şekli, evde kitaplık bulunma durumu, günlük internet kullanım süresi, günlük kitap okuma süresi ve okul öncesi eğitim alma süresidir. Literatürde Kırşehir’de bulunan ortaokulların okuma içsel motivasyonunu inceleyen bir çalışma bulunmamaktadır bu nedenle çalışma, literatürdeki bu boşluğu dolduracak öneme sahiptir. Betimsel ve ilişkisel tarama modelinde yürütülen araştırmanın örneklemini, 2021-2022 eğitim öğretim döneminde Kırşehir’deki ortaokullarda öğrenim gören 5, 6, 7 ve 8. sınıf öğrencilerinden durum örneklemesi ile belirlenen 997 kişi oluşturmaktadır. Araştırmanın verilerini toplamada “Kişisel Bilgi Formu”, “Okuma Motivasyonu Ölçeği” kullanılmıştır. Çalışmanın sonucunda ortaokul öğrencilerinin okuma motivasyon düzeyleri genel anlamda yüksektir, öğrenciler okumaya daha çok içten güdülenmektedir. Bununla birlikte öğrencilerin içsel okuma motivasyonunun, çalışmada belirtilen değişkenlerden etkilendiği görülmüştür.
Okuma içsel okuma motivasyonu değişkenler Reading intrinsic reading motivation variables.
The main problem of this study is to evaluate the reading motivation of secondary school students in terms of various variables. An answer to this main problem was sought within the sub-problems. These variables are respectively; general and internal reading motivation levels, gender, grade level, presence of own mobile phone, availability of own room, heating type of the house, presence of library at home, daily internet usage time, daily reading time, and pre-school education period. There is no study in the literature examining the reading intrinsic motivation of secondary schools in Kırşehir, so this study has important to fill this gap in the literature. The sample of the research, which was carried out in the descriptive and relational scanning model, consists of 997 people determined by case sampling from 5th, 6th, 7th, and 8th-grade students studying at secondary schools in Kırşehir in the 2021-2022 academic year. “Personal Information Form” and “Reading Motivation Scale” were used to collect data for the research. As a result of the study, the reading motivation levels of secondary school students are high, students are more sincerely motivated to read. However, it was observed that the students’ intrinsic reading motivation was affected by the variables.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2023 |
Gönderilme Tarihi | 6 Ocak 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 9 Sayı: 3 |