7. Sınıf Öğrencilerinin Dinleme ve Konuşma Becerilerinin Gelişimi Açısından Vlog Kullanımı
Yıl 2024,
Cilt: 10 Sayı: 3, 821 - 838, 30.11.2024
Beril Çakan Polat
,
Nuri Karasakaloğlu
Öz
Bu araştırmada, vlog kullanımının 7. sınıf öğrencilerinin dinleme ve konuşma becerileri üzerindeki etkisi incelenmiştir. Araştırmada ortaokul 7. sınıf öğrencileri tarafından Türkçe derslerinde vloglar hazırlamak ve bu vlogları kullanarak dinleme ve konuşma becerilerini geliştirmek amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu; 2023-2024 öğretim yılı Aydın ilinde orta düzey sosyo ekonomik nitelikte olan bir devlet ortaokulunda 7. sınıfa devam eden öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmada açıklayıcı karma desen kullanılmıştır. Deney ve kontrol gruplarına, deneysel uygulamalar öncesi araştırmacı tarafından geliştirilen “Dinlediğini Anlama Başarı Testi” ve “Konuşma Becerisi Değerlendirme Formu” uygulanmıştır. Uygulama sonunda deney grubundaki öğrencilerin durumla ilgili görüşlerine başvurmak amacıyla “Vlog Uygulamalarına Yönelik Görüş Alma Formu” uygulanmıştır. Toplanan nicel veriler SPSS 25 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Her iki veri grubunun da normal dağılmasından dolayı tüm alt probleme yönelik verilerin analizinde parametrik testler kullanılmıştır. Nitel veriler ise içerik analizi ile analiz edilmiştir. Nicel ve nitel bulgular sonucunda vlog uygulamalarının, dinleme becerisinin ve konuşma becerisinin gelişimi açısından etkili olduğu görülmüştür.
Kaynakça
- Aydeniz, S. ve Haydaroğlu, M. (2021). Dört temel dil becerisi alanında yapılan lisansüstü tezlerin bibliyometrik analizi. Türkiye Eğitim Dergisi, 6(1), 200-216.
- Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2020). Bilimsel araştırma yöntemleri (Yirmi sekizinci baskı). Ankara: Pegem.
- Creswell, J. W. (2017). Araştırma deseni: nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları. (Çev. Demir, S. B.). Ankara: Eğiten Kitap (Eserin orijinali 1994’te yayımlandı).
- Creswell, J.W. and Plano Clark, V.L. (2007). Designing and conducting mixed methods research (First edition). Thousand Oaks, CA: Sage.
- Doğan, Y. (2013). Dinleme eğitimi (Üçüncü baskı). Ankara: Pegem Akademi.
- Erdem, A. (2012). Yapılandırmacı karma öğrenme ortamlarının dinleme ve konuşma becerilerine etkisi. Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
- Gao, W., Tian, Y., Huang, T. ve Yang, Q. (2010). Vlogging: a survey of videoblogging technology on the web. ACM Computing Surveys (CSUR), 42(4), 1-57.
- İşcan, A. (2007). Dil ve ana dil olarak türkçe üzerine. Erciyes Dergisi, (30), 5-6.
- Kılınç, K. (2015). Aktif öğrenme tekniklerinin 4. sınıf öğrencilerinin dinlediğini anlama becerisine ve dinlemeye yönelik tutumlarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
- Krippendorff, K. (1980). Content analysis: an introduction to is methodology (First edition). Sage: Beverly Hills.
- Kurudayıoğlu, M. (2003). Konuşma eğitimi ve konuşma becerisini geliştirmeye yönelik etkinlikler. Türklük Bilimi Araştırmaları, 13, 287-309.
- Kurudayıoğlu, M. ve Tüzel, M. S. (2010). 21. yüzyıl okuryazarlık türleri, değişen metin algısı ve Türkçe eğitimi. Türklük Bilimi Araştırmaları, (28), 283-298.
- Lestari, J. A. (2019a). The use of Youtube vlog to improve the students’ listening skill of MTs Samarinda. Tarbiyah Wa Ta'lim: Jurnal Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 6(1), 35-45.
- Maden, S. (2012). Ekran okuma türleri ve Türkçe öğretmeni adaylarının ekran okumaya yönelik görüşleri. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 1(3), 1-16.
- Mandasari, B. and Aminatun, D. (2020). İmprovıng students’speakıng performance through vlog. English Education: Journal of English Teaching and Research, 5(2), 136–142.
- Nalıncı, A. N. (2000). Avrupa birliğine tam üyelik yolunda başarının anahtarı: yeniden yapılanma (Birinci baskı). Ankara: Ümit Yay.
- Rahmawati, A., Harmanto, B. and Indriastuti, N. R. (2018). The use of vlogging to ımprove the students’ speaking skill. Edupedia, 2(1), 87– 95.
- Sevim, O. ve Turan, L. (2017). Drama etkinliklerinin 6. sınıf öğrencilerinin dinleme ve konuşma becerileri üzerindeki etkisi. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (35), 1-13.
- Temizyürek. F. Erdem, İ. ve Temizkan, M. (2007). Konuşma eğitimi. (Birinci baskı). Ankara: Öncü Kitap.
- Valimbo, I. A. and Hartati, E. (2018). Vlog to improve students speaking skill: a classroom action research. KoPeN: Konferensi Pendidikan Nasional, 1(1), 91-97.
- Wulandari, M. (2019). Improving EFL learners speaking proficiency through Instagram vlog. LLT Journal: A Journal on Language and Language Teaching, 22(1), 111-125.
- Wulanjani, C. W. A. A. N. (2017). The Roles of ted talks and vlog ın speakıng class: students’perspectıvess. TRANSFORMASI, 13(1), 47-52.