Afetler sonrasında sağlık profesyonelleri ve onların afet konusunda bilgi ve becerileri sürecin sonuçları açısından hayati öneme sahiptir. Hemşireler, dünyadaki sağlık profesyonelleri arasında en büyük meslek grubunu oluşturmakta olup, aynı zamanda hemşirelik öğrencileri sağlık öğrencileri arasında en büyük grup olarak bilinmektedir. Bu çalışma, Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı afet eğitimlerinin hemşirelik öğrencilerinin afet yönetimi algısına etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Ön test son test düzenindeki yarı deneysel araştırma 2022-2023 güz döneminde İzmir’deki X Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi hemşirelik bölümünde yürütülmüştür. Araştırmanın evrenini hemşirelik bölümünde öğrenim gören “Afet Hemşireliği” dersine kayıtlı 4. Sınıf öğrencileri (n:43) oluşturmuştur. Örneklem seçimine gidilmemiş çalışmaya katılmaya gönüllü olan ve formları eksiksiz dolduran tüm öğrenciler araştırmaya dahil edilmiştir (n:42). Verilerin toplanmasında “Kişisel bilgi formu” ve “Afet Yönetimi Algısı Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma verileri araştırmacı tarafından yüz yüze olarak afet hemşireliği seçmeli dersinin ilk haftasında (ön test) ve 14 hafta sonra (son test) toplanmıştır. Araştırmaya katılan hemşirelik öğrencilerinin yaş ortalaması 21.71±0.86 olup, %76.2’si kadındır. Hemşirelik öğrencilerinin %83.3’ü afet deneyimi yaşadığını, %92.9’u afetzedeye bakım vermediğini, %92.9’u afet tatbikatına katıldığını bildirmiştir. Afet Yönetimi Algısı Ölçeği ön test puan ortalaması 86.42 ± .81 iken son testte puan ortalaması 110.64 ± 10.33’e yükselmiştir (p<0.05). Bu sonuçlar ile hemşirelik öğrencilerinin son testte afet yönetimi algısı ölçeği ve alt boyutlarından aldıkları puanlarla ön test puanları arasında istatistiksel olarak fark bulunduğu görülmektedir. Afet eğitimlerinin hemşirelik öğrencilerinin afet yönetimi algısını olumlu yönde geliştirdiği görülmüştür.
Etik beyan dosya kısmına yüklenmiştir
Bu çalışma Tübitak 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destek Programı 2022 yılı 1. Dönem kapsamında desteklenmiştir.
Bu çalışma Tübitak 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destek Programı 2022 yılı 1. Dönem kapsamında desteklenmiştir.
In the aftermath of disasters, health professionals and their knowledge and skills about disasters are of vital importance for the outcomes of the process. Nurses constitute the largest occupational group among health professionals in the world, and nursing students are also known as the largest group among health students. This study was conducted to examine the effect of Disaster and Emergency Management Presidency disaster trainings on nursing students' perception of disaster management. The quasi-experimental study in pretest-posttest design was conducted in the fall semester of 2022-2023 at X University, Faculty of Health Sciences, Department of Nursing in İzmir. The population of the study consisted of 4th grade students (n:43) enrolled in the "Disaster Nursing" course in the Department of Nursing. No sample selection was made and all students who volunteered to participate in the study and completed the forms completely were included in the study (n:42). "Personal information form" and "Disaster Management Perception Scale" were used to collect the data. The research data were collected face-to-face by the researcher in the first week of the disaster nursing elective course (pre-test) and 14 weeks later (post-test). The mean age of the nursing students participating in the study was 21.71±0.86 and 76.2% of them were female. Of the nursing students, 83.3% reported that they had disaster experience, 92.9% reported that they did not care for disaster victims, and 92.9% reported that they participated in disaster drills. While the pre-test mean score of the disaster management perception scale was 86.42 ± 7.81, the post-test mean score increased to 110.64 ± 10.33 (p<0.05). With these results, it is seen that there is a difference between the pre-test scores and the scores of nursing students on the disaster management perception scale and its sub-dimensions in the post-test. It was observed that disaster trainings positively improved the disaster management perception of nursing students.
Bu çalışma Tübitak 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destek Programı 2022 yılı 1. Dönem kapsamında desteklenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Public Health (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | Bu çalışma Tübitak 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destek Programı 2022 yılı 1. Dönem kapsamında desteklenmiştir. |
Publication Date | March 29, 2024 |
Submission Date | January 16, 2024 |
Acceptance Date | March 25, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 7 Issue: 1 |