Research Article
BibTex RIS Cite

AFRİKALI ULUSLARARASI ÖĞRENCİLERİN AYRIMCILIK VE DIŞLANMA DENEYİMLERİ İLE İLGİLİ YOUTUBE VİDEOLARININ ANALİZİ

Year 2025, Volume: 5 Issue: 2, 91 - 108, 30.07.2025
https://doi.org/10.58851/africania.1639879

Abstract

Bu çalışma, Türkiye’de eğitim gören Afrikalı uluslararası öğrencilerin ayrımcılık ve dışlanma deneyimlerini incelemektedir. Çalışmada, Youtube platformunda Afrikalı öğrencilerle yapılan röportajlar nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi kullanılarak içerik ve söylem analizi teknikleri yardımıyla değerlendirilmiştir. Bu kapsamda, Afrikalı öğrencilerin konuk olarak yer aldığı 11 adet Youtube videosu analize tabi tutulmuştur. Afrikalı öğrencilerin Türkiye’deki toplumsal algısı, kültürel uyum süreçleri, akademik yaşamları ve karşılaştıkları ayrımcı söylemler temel analiz konularını oluşturmaktadır. Bulgular, Afrikalı öğrencilerin hem olumlu hem de olumsuz deneyimler yaşadığını ortaya koymaktadır. Türkiye’ye aidiyet hisseden öğrenciler olduğu gibi, sosyal dışlanma ve önyargılarla karşılaşanlar da bulunmaktadır. Özellikle dil bariyeri, kültürel farklar ve ayrımcılık gibi konuların entegrasyon süreçlerini zorlaştırdığı ifade edilmekle beraber medya ve toplumsal söylemlerde yer alan stereotiplere maruz kalındığı tespit edilmiştir Bununla birlikte, Türk toplumunun misafirperverliği ve yardımlaşma kültürü de öğrenciler tarafından vurgulanmaktadır. Ayrıca Türkiye’de son birkaç yıldır yazılı ve görsel medyada artan yabancı karşıtlığı ve düşmanlığının öğrenciler üzerinde doğrudan olumsuzluklara yol açmadığı tespit edilmiştir. Sonuç olarak, Türkiye’deki Afrikalı uluslararası öğrencilerin deneyimlerini anlamak, uluslararasılaşma süreçlerinin sürdürülebilirliği açısından kritik bir öneme sahiptir. Dolayısıyla çalışma, daha kapsamlı ve kapsayıcı politikalarla süreç yönetiminin desteklenmesi gerektiğini önermektedir. Bununla birlikte, çalışmanın gelecekte yapılacak araştırmalara metodolojik ve teorik katkılar sağlaması hedeflenmektedir.

References

  • Alkın, R.C. (2024). Uluslararası Öğrenci Hareketliliği: Mevcut Durum ve Öneriler (Politika Notu: 2024/58). İstanbul: İLKE İlim Kültür Eğitim Vakfı.
  • Arpachiev, Azamat (2024). Sayılarla Türkiye Yükseköğretiminde Afrikalı Uluslararası Öğrenciler. UDEF. İstanbul.
  • Atabaş, H., & Köse, M. (2023). The Role of Foreign Policy in International Student Mobility: The Case of the Turkish “Opening to Africa” Policy. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 6(4), 367-380.
  • Atabaş, H., & Köse, M. (2024). Unraveling Türkiye Alums’ role as agents of everyday diplomacy. International Journal of Educational Research, 128, 102470.
  • Awuor, D. C. (2021). Understanding Black-African International Students’ Experiences in United States colleges and universities through social identity theory. Journal of International Students, 11(2), 514-518.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır?. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
  • Baş, H. (2021). Uluslararası Öğrenciler ve Sosyal Dışlanma Durumlar, Yaklaşımlar ve Boyutlar. Gazi Kitabevi. Ankara.
  • Başaran, M., Jibril, S., & Vural, Ö. F. (2024). The Plights of West-African Students in Turkish Universities: A Case Study of Gaziantep University. International Journal on Lifelong Education and Leadership, 10(1), 24-34.
  • Baydemir, M. (2020). Türkiye’nin ‘Afrika Açılımı’: Yükseköğretimde Sahraaltı Afrikalı Öğrenci Hareketliliği (2013-2018). PESA Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(1), 56-68.
  • Baydemir, M., & Bolat, M. A. (2024). Türkiye’nin Uluslararası Öğrenci Politikası (2002-2024). Cihannüma Sosyal Bilimler Akademi Dergisi, 3(1), 70-95.
  • Boafo-Arthur, S. (2014). Acculturative experiences of Black-African international students. International Journal for the Advancement of Counselling, 36, 115-124.
  • Boztaş, A., & Köse, D. T. (2016). Yüksekögrenımde Afrıkalı Ögrencılerın Tarıhsel Ve Son Dönem Türkıye Algısı: Sakarya Ünıversıtesı Örnegı 14/Hıstorıcal And Present Turkey Perceptıons Of Afrıcan Students In Hıgher Educatıons: Sakarya Unıversty Cases. Turan: Stratejik Arastirmalar Merkezi, 8(29), 92.
  • Buckner, E., Lumb, P., Jafarova, Z., Kang, P., Marroquin, A., & Zhang, Y. (2021). Diversity without race: How university internationalization strategies discuss international students. Journal of International Students, 11, 32-49.
  • Diallo, P. R. (2024). The Advancements in Türkiye-Africa Cooperation: Impacts and Prospects for Development. Disiplinlerarası Afrika Çalışmaları, 2(1), 33-46.
  • Dzıwornu, M. G., Yakar, M., & Temurçin, K. (2016). Migration intentions of international students in Turkey: A case study of African students at Süleyman Demirel University. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, (38), 227-250.
  • Eti, S., & Baş, H. (2023). Determining the social exclusion levels of international students from different regions using the MAIRCA and TOPSIS method. Globalisation, Societies and Education, 1-20.
  • Farah, A. O., & Barack, C. O. (2021). Bridging the Cultural Challenges: The Formation of Transnational Social and Cultural Opportunities by African Students in Turkey. Africa Insight, 51(1), 33-53.
  • Gül, S. S., & Nizam, Ö. K. (2021). Sosyal bilimlerde içerik ve söylem analizi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (42), 181-198.
  • Hajar, A., Mhamed, A. A. S., & Owusu, E. Y. (2025). African international students’ challenges, investment and identity development at a highly selective EMI university in Kazakhstan. Language and Education, 39(1), 54-71.
  • Kuş, O. (2022). İletişim Çalışmalarında İçerik Analizi ve Metin Madenciliğinin Kullanımı. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (51), 177-191.
  • Metin, O., & Ünal, Ş. (2022). İçerik analizi tekniği: İletişim bilimlerinde ve sosyolojide doktora tezlerinde kullanımı. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(Özel Sayı 2), 273-294.
  • Musızvıngoza, R. (2020). Exploring the challenges and coping strategies of Sub-Saharan African students in Turkey. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(3), 587-611.
  • Özbey, İ. B. (2022). Dijitalleşme, sosyal medya ve risk toplumu. İmgelem, 6(10), 141-158.
  • Özdemir, M., & Tuti, G. (2023). Nitel araştırma desenleri: Metodolojik bir temellendirme. Çankırı Karatekin Üniversitesi Karatekin Edebiyat Fakültesi Dergisi, 11(2), 217-235.
  • Phinney, J. S., & Onwughalu, M. (1996). Racial identity and perception of American ideals among African American and African students in the United States. International Journal of Intercultural Relations, 20(2), 127-140.
  • Sönmez, E. N. (2021). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenen Afrikalı Öğrencilerin Utangaçlık ve Sosyalleşememe Sorunu. Aydın Tömer Dil Dergisi, 6(2), 195-221.
  • Şimşek, F. (2022). Uluslararası öğrenci hareketliliği ve Türkiye yükseköğretiminde Afrikalı öğrenciler. Uluslararası Türk Kültür Coğrafyasında Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 12-36.
  • Tekin, A., & Kaya, E. (2012). Kanserle İlgili Alternatif Tıp İçerikli Web Sitelerinin İçerik Analizi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (6), 14-34.
  • Tepeciklioğlu, E. E., Tepeciklioğlu, A. O., & Ünal, B. A. (2018). Türkiye’nin sahra-altı Afrika’da yürüttüğü kamu diplomasisi faaliyetleri. Ege Academic Review, 18(4), 605-618.
  • Torun, B. U., & Bozkurt, E. (2019). Uluslararası öğrencilerin kültürleşme stresi: Selçuk üniversitesinde okuyan Afrikalı öğrenciler üzerine bir uygulama. Selçuk İletişim, 12(1), 405-424.
  • TÜİK (2024). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri (BT) Kullanım Araştırması, 2024. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2024-53492#:~:text=T%C3%9C%C4%B0K%20Kurumsal&text=%C4%B0nternet%20kullan%C4%B1m%20oran%C4%B1%2C%2016%2D74,%85%2C4%20olarak%20g%C3%B6zlendi. 13.2.2025
  • Uçar, M. S., Yıldırım, N. H., & Güngör, A. (2022). Düzce Üniversitesinde Lisans Eğitimi Alan Afrika Kökenli Öğrencilerin Problem Alanları Ve Başa Çıkma Yöntemleri. Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(2), 654-672.
  • Xu, W., Stahl, G., & Cheng, H. (2023). The promise of Chinese: African international students and linguistic capital in Chinese higher education. Language and Education, 37(4), 516-528.
  • YÖK (2025). Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi, 2023-2024. https://istatistik.yok.gov.tr/ 28.4.2025.

DISCRIMINATION AND EXCLUSION THROUGH THE EYES OF AFRICAN INTERNATIONAL STUDENTS IN TÜRKİYE: A REVIEW WITH DOCUMENT ANALYSIS

Year 2025, Volume: 5 Issue: 2, 91 - 108, 30.07.2025
https://doi.org/10.58851/africania.1639879

Abstract

This study examines the discrimination and exclusion experiences of African international students studying in Turkey. In the study, interviews conducted with African students on the YouTube platform were evaluated with the help of content and discourse analysis techniques using document analysis, one of the qualitative research methods. In this context, 11 YouTube videos were analyzed in which African students were guests. The primary analysis topics were the social perception of African students in Turkey, their cultural adaptation processes, their academic lives, and the discriminatory discourses they encountered. The findings reveal that African students have both positive and negative experiences. While there are students who feel a sense of belonging to Turkey, there are also those who encounter social exclusion and prejudice. It has been stated that issues such as language barriers, cultural differences, and discrimination, in particular, make integration processes difficult, and it has been determined that they are exposed to stereotypes in the media and social discourse. However, the students also emphasize the hospitality and helpfulness culture of Turkish society. In addition, it has been determined that the xenophobia and hostility that have increased in the written and visual media in Turkey in the last few years has not directly caused adverse effects on the students. In conclusion, understanding African international students' experiences in Turkey is critical for the sustainability of internationalization processes. Therefore, the study suggests that process management should be supported with more comprehensive and inclusive policies. In addition, the study aims to provide methodological and theoretical contributions to future research.

References

  • Alkın, R.C. (2024). Uluslararası Öğrenci Hareketliliği: Mevcut Durum ve Öneriler (Politika Notu: 2024/58). İstanbul: İLKE İlim Kültür Eğitim Vakfı.
  • Arpachiev, Azamat (2024). Sayılarla Türkiye Yükseköğretiminde Afrikalı Uluslararası Öğrenciler. UDEF. İstanbul.
  • Atabaş, H., & Köse, M. (2023). The Role of Foreign Policy in International Student Mobility: The Case of the Turkish “Opening to Africa” Policy. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 6(4), 367-380.
  • Atabaş, H., & Köse, M. (2024). Unraveling Türkiye Alums’ role as agents of everyday diplomacy. International Journal of Educational Research, 128, 102470.
  • Awuor, D. C. (2021). Understanding Black-African International Students’ Experiences in United States colleges and universities through social identity theory. Journal of International Students, 11(2), 514-518.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır?. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
  • Baş, H. (2021). Uluslararası Öğrenciler ve Sosyal Dışlanma Durumlar, Yaklaşımlar ve Boyutlar. Gazi Kitabevi. Ankara.
  • Başaran, M., Jibril, S., & Vural, Ö. F. (2024). The Plights of West-African Students in Turkish Universities: A Case Study of Gaziantep University. International Journal on Lifelong Education and Leadership, 10(1), 24-34.
  • Baydemir, M. (2020). Türkiye’nin ‘Afrika Açılımı’: Yükseköğretimde Sahraaltı Afrikalı Öğrenci Hareketliliği (2013-2018). PESA Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(1), 56-68.
  • Baydemir, M., & Bolat, M. A. (2024). Türkiye’nin Uluslararası Öğrenci Politikası (2002-2024). Cihannüma Sosyal Bilimler Akademi Dergisi, 3(1), 70-95.
  • Boafo-Arthur, S. (2014). Acculturative experiences of Black-African international students. International Journal for the Advancement of Counselling, 36, 115-124.
  • Boztaş, A., & Köse, D. T. (2016). Yüksekögrenımde Afrıkalı Ögrencılerın Tarıhsel Ve Son Dönem Türkıye Algısı: Sakarya Ünıversıtesı Örnegı 14/Hıstorıcal And Present Turkey Perceptıons Of Afrıcan Students In Hıgher Educatıons: Sakarya Unıversty Cases. Turan: Stratejik Arastirmalar Merkezi, 8(29), 92.
  • Buckner, E., Lumb, P., Jafarova, Z., Kang, P., Marroquin, A., & Zhang, Y. (2021). Diversity without race: How university internationalization strategies discuss international students. Journal of International Students, 11, 32-49.
  • Diallo, P. R. (2024). The Advancements in Türkiye-Africa Cooperation: Impacts and Prospects for Development. Disiplinlerarası Afrika Çalışmaları, 2(1), 33-46.
  • Dzıwornu, M. G., Yakar, M., & Temurçin, K. (2016). Migration intentions of international students in Turkey: A case study of African students at Süleyman Demirel University. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, (38), 227-250.
  • Eti, S., & Baş, H. (2023). Determining the social exclusion levels of international students from different regions using the MAIRCA and TOPSIS method. Globalisation, Societies and Education, 1-20.
  • Farah, A. O., & Barack, C. O. (2021). Bridging the Cultural Challenges: The Formation of Transnational Social and Cultural Opportunities by African Students in Turkey. Africa Insight, 51(1), 33-53.
  • Gül, S. S., & Nizam, Ö. K. (2021). Sosyal bilimlerde içerik ve söylem analizi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (42), 181-198.
  • Hajar, A., Mhamed, A. A. S., & Owusu, E. Y. (2025). African international students’ challenges, investment and identity development at a highly selective EMI university in Kazakhstan. Language and Education, 39(1), 54-71.
  • Kuş, O. (2022). İletişim Çalışmalarında İçerik Analizi ve Metin Madenciliğinin Kullanımı. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (51), 177-191.
  • Metin, O., & Ünal, Ş. (2022). İçerik analizi tekniği: İletişim bilimlerinde ve sosyolojide doktora tezlerinde kullanımı. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(Özel Sayı 2), 273-294.
  • Musızvıngoza, R. (2020). Exploring the challenges and coping strategies of Sub-Saharan African students in Turkey. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(3), 587-611.
  • Özbey, İ. B. (2022). Dijitalleşme, sosyal medya ve risk toplumu. İmgelem, 6(10), 141-158.
  • Özdemir, M., & Tuti, G. (2023). Nitel araştırma desenleri: Metodolojik bir temellendirme. Çankırı Karatekin Üniversitesi Karatekin Edebiyat Fakültesi Dergisi, 11(2), 217-235.
  • Phinney, J. S., & Onwughalu, M. (1996). Racial identity and perception of American ideals among African American and African students in the United States. International Journal of Intercultural Relations, 20(2), 127-140.
  • Sönmez, E. N. (2021). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenen Afrikalı Öğrencilerin Utangaçlık ve Sosyalleşememe Sorunu. Aydın Tömer Dil Dergisi, 6(2), 195-221.
  • Şimşek, F. (2022). Uluslararası öğrenci hareketliliği ve Türkiye yükseköğretiminde Afrikalı öğrenciler. Uluslararası Türk Kültür Coğrafyasında Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 12-36.
  • Tekin, A., & Kaya, E. (2012). Kanserle İlgili Alternatif Tıp İçerikli Web Sitelerinin İçerik Analizi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (6), 14-34.
  • Tepeciklioğlu, E. E., Tepeciklioğlu, A. O., & Ünal, B. A. (2018). Türkiye’nin sahra-altı Afrika’da yürüttüğü kamu diplomasisi faaliyetleri. Ege Academic Review, 18(4), 605-618.
  • Torun, B. U., & Bozkurt, E. (2019). Uluslararası öğrencilerin kültürleşme stresi: Selçuk üniversitesinde okuyan Afrikalı öğrenciler üzerine bir uygulama. Selçuk İletişim, 12(1), 405-424.
  • TÜİK (2024). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri (BT) Kullanım Araştırması, 2024. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2024-53492#:~:text=T%C3%9C%C4%B0K%20Kurumsal&text=%C4%B0nternet%20kullan%C4%B1m%20oran%C4%B1%2C%2016%2D74,%85%2C4%20olarak%20g%C3%B6zlendi. 13.2.2025
  • Uçar, M. S., Yıldırım, N. H., & Güngör, A. (2022). Düzce Üniversitesinde Lisans Eğitimi Alan Afrika Kökenli Öğrencilerin Problem Alanları Ve Başa Çıkma Yöntemleri. Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(2), 654-672.
  • Xu, W., Stahl, G., & Cheng, H. (2023). The promise of Chinese: African international students and linguistic capital in Chinese higher education. Language and Education, 37(4), 516-528.
  • YÖK (2025). Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi, 2023-2024. https://istatistik.yok.gov.tr/ 28.4.2025.
There are 34 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sociology of Migration, Ethnicity and Multiculturalism, African Studies
Journal Section Research Articles
Authors

Halim Baş 0000-0002-4109-1696

Early Pub Date July 25, 2025
Publication Date July 30, 2025
Submission Date February 14, 2025
Acceptance Date May 2, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 5 Issue: 2

Cite

APA Baş, H. (2025). AFRİKALI ULUSLARARASI ÖĞRENCİLERİN AYRIMCILIK VE DIŞLANMA DENEYİMLERİ İLE İLGİLİ YOUTUBE VİDEOLARININ ANALİZİ. Africania, 5(2), 91-108. https://doi.org/10.58851/africania.1639879
AMA Baş H. AFRİKALI ULUSLARARASI ÖĞRENCİLERİN AYRIMCILIK VE DIŞLANMA DENEYİMLERİ İLE İLGİLİ YOUTUBE VİDEOLARININ ANALİZİ. Africania. July 2025;5(2):91-108. doi:10.58851/africania.1639879
Chicago Baş, Halim. “AFRİKALI ULUSLARARASI ÖĞRENCİLERİN AYRIMCILIK VE DIŞLANMA DENEYİMLERİ İLE İLGİLİ YOUTUBE VİDEOLARININ ANALİZİ”. Africania 5, no. 2 (July 2025): 91-108. https://doi.org/10.58851/africania.1639879.
EndNote Baş H (July 1, 2025) AFRİKALI ULUSLARARASI ÖĞRENCİLERİN AYRIMCILIK VE DIŞLANMA DENEYİMLERİ İLE İLGİLİ YOUTUBE VİDEOLARININ ANALİZİ. Africania 5 2 91–108.
IEEE H. Baş, “AFRİKALI ULUSLARARASI ÖĞRENCİLERİN AYRIMCILIK VE DIŞLANMA DENEYİMLERİ İLE İLGİLİ YOUTUBE VİDEOLARININ ANALİZİ”, Africania, vol. 5, no. 2, pp. 91–108, 2025, doi: 10.58851/africania.1639879.
ISNAD Baş, Halim. “AFRİKALI ULUSLARARASI ÖĞRENCİLERİN AYRIMCILIK VE DIŞLANMA DENEYİMLERİ İLE İLGİLİ YOUTUBE VİDEOLARININ ANALİZİ”. Africania 5/2 (July2025), 91-108. https://doi.org/10.58851/africania.1639879.
JAMA Baş H. AFRİKALI ULUSLARARASI ÖĞRENCİLERİN AYRIMCILIK VE DIŞLANMA DENEYİMLERİ İLE İLGİLİ YOUTUBE VİDEOLARININ ANALİZİ. Africania. 2025;5:91–108.
MLA Baş, Halim. “AFRİKALI ULUSLARARASI ÖĞRENCİLERİN AYRIMCILIK VE DIŞLANMA DENEYİMLERİ İLE İLGİLİ YOUTUBE VİDEOLARININ ANALİZİ”. Africania, vol. 5, no. 2, 2025, pp. 91-108, doi:10.58851/africania.1639879.
Vancouver Baş H. AFRİKALI ULUSLARARASI ÖĞRENCİLERİN AYRIMCILIK VE DIŞLANMA DENEYİMLERİ İLE İLGİLİ YOUTUBE VİDEOLARININ ANALİZİ. Africania. 2025;5(2):91-108.