One of the most popular financial transactions among people, whether in the past or nowadays, is the “Deposit”. This means that the buyer gives the seller a part of the price of the product or the deal, and if they proceed with the deal until the end, the buyer will pay the rest of the price. This way, the seller ensures that the buyer will continue with the payment, and buy the product or proceed with the deal. In case of cancelling the deal or not buying the product, the token payment stays with the seller, for that he (the seller) has not sold the product to another buyer, during his uncompleted transactions with the first one. In the same time, the buyer ensures that the seller will not sell the product to another buyer, because he has already paid him a part of its price. The buyer also knows that the deposit will not return to him in case he doesn’t end up buying the product. The buyer and the seller are both satisfied with this type of transaction, but is this legal in Islam? This is what we wanted to shed the light on in our research, for everything to become clear, and for our lives to be obeying Allah’s and the Prophet’s (PBUH) rules and guidelines.
selling deposit financial transactions Islamic Fiqh Contracts
Kaporalı satış, geçmişten bugüne insanlar arasında en yaygın finansal işlemlerden biridir. Yani alıcı satıcıya alışveriş işleminin tamamlanması hâlinde fiyatın geri kalan miktarın tamamını vermek üzere işlem değerinin bir kısmını önceden vermesidir. Eğer alışveriş tamamlanmazsa önceden verilen miktar satıcıda kalır. Böylelikle, satıcı müşterinin malı alıp ücreti tamamlamasını garanti altına almış olur ya da en azından satıcı, alıcının alışverişi tamamlamaktan çekilmesi durumunda malı başka müşteriye satmadan bekletmesine karşılık kaporayı alacağını garanti eder. Alıcı da kendisine bu fiyatın bir kısmını verdikten sonra satıcının bu malı başkasına satmayacağını garanti eder. Ayrıca alıcı, alışverişi tamamlamazsa bu depozitonun kendisine iade edilmeyeceğinin farkındadır. Satıcı ve alıcı bu gelenekten memnundur ve bu mes’elenin şer’î yönünden câizliği konusu çalışmamızın ve araştırmamızın odak noktasıdır. Allah'ın kanununa ve Resûlü'nün (S.A.V) Sünnetine göre yaşamımızın istikâmet üzere olması için bu tür satışların hükmüne ışık tutmak istedik.
بيع العربون من أكثر المعاملات المالية انتشاراً بين الناس قديماً وحديثاً، وهو: أن يعطي المشتري البائع قسماً من قيمة الصفقة على أنه إن أتمها فسيكمل له بقية الثمن، وان لم يشأ إتمامها فالقسم المعطى من ثمنها يبقى للبائع. وبهذا يضمن البائع أن المشتري سيكمل له الثمن ويأخذ المتاع، أو على الأقل سيأخذ البائع العربون في حال استنكاف المشتري عن إتمام الصفقة لقاء إمساكه المتاع عن بيعه لغير المشتري الأول، ويضمن المشتري أيضاً أن البائع لن يبيع هذا المتاع لغيره بعد أن أعطاه قسماً من ثمنه، وهو مدرك أيضاً أن هذا العربون لن يعود له في حال عدم إتمامه للصفقة. والبائع والمشتري راضيان بهذا العرف، وتبقى مسألة الجواز الشرعي هي مناط دراستنا وبحثنا. ولقد أردنا تسليط الضوء على هذا النوع من البيوع لتستقيم حياتنا وفق منهج الله وسنة رسوله صلى الله عليه وسلم.
Birincil Dil | Arapça |
---|---|
Bölüm | Araştırma makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Haziran 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Sayı: 6 |