Görsel algı, turizm ve rekreasyon faaliyetlerinde ziyaretçi deneyimini şekillendiren temel unsurlardan biridir. Doğal ve kültürel peyzaj öğelerinin özgün bir bütünlük oluşturduğu Kapadokya Bölgesi, bu açıdan evrensel düzeyde güçlü bir görsel çekiciliğe sahiptir. Bu çalışmada, Kapadokya’ya ait farklı manzara türlerinin bireyler üzerindeki algısal etkileri incelenmiş; özellikle mekânsal aşinalık, yerleşim yeri ve ziyaret geçmişi gibi bireysel değişkenlerin algı üzerindeki rolü değerlendirilmiştir.
Yöntemsel olarak çalışma; (1) bölgenin karakteristik peyzajlarının fotoğraflanması, (2) içerik bakımından çeşitlilik taşıyan 21 fotoğrafın seçilmesi, (3) bu görsellerin manzara güzelliği, huzur vericilik, ilgi çekicilik ve heyecan vericilik boyutlarında değerlendirilmesi amacıyla 120 katılımcıya anket uygulanması ve (4) verilerin istatistiksel olarak analiz edilmesi aşamalarını içermektedir.
Bulgular, Kapadokya’nın doğal peyzajları başta olmak üzere kültürel peyzaj öğeleriyle de katılımcılar üzerinde güçlü bir estetik ve duygusal etki yarattığını ortaya koymuştur. Bununla birlikte, yerel halkın belirli manzaraları daha olumlu değerlendirdiği ve mekânsal aşinalık ile duygusal bağın özellikle “huzur” ve “güzellik” algısı üzerinde anlamlı farklar yarattığı saptanmıştır. Ayrıca, bölgeyi daha önce ziyaret eden bireylerin bazı görsellere yönelik daha derinlikli ve anlamlı bir algı geliştirdiği belirlenmiştir. Sonuçlar, Kapadokya gibi özgün peyzajlara sahip alanlarda, kullanıcı profillerine duyarlı ve algısal farklılıkları gözeten bütüncül planlama stratejilerinin geliştirilmesinin önemine işaret etmektedir. Ayrıca, görsel algının turizm planlama ve tanıtım süreçlerine entegre edilmesinin gerekliliğini vurgulamaktadır.
Etik kurul onayı Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilimsel Araştırmalar ve Yayın Etik Kurulu’ndan (Tarih:05.02.2025, Sayı:2025.01.25) alınmıştır.
Bu çalışma Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimince desteklenmiştir (Proje Numarası: HDP24F02).
HDP24F02
Visual perception is one of the main elements that shape the visitor experience in tourism and recreation activities. The Cappadocia Region, where natural and cultural landscape elements form a unique integrity, has a strong visual appeal at the universal level in this respect. In this study, the perceptual effects of different landscape types of Cappadocia on individuals were examined; the role of individual variables such as spatial familiarity, settlement and visit history on perception was evaluated.
Methodologically, the study consisted of (1) photographing the characteristic landscapes of the region, (2) selecting photographs with diverse content, (3) administering a questionnaire to 120 participants in order to evaluate these images in terms of scenic beauty, tranquility, attractiveness and excitement, and (4) statistically analyzing the data.
The findings revealed that Cappadocia has a strong aesthetic and emotional impact on the participants with its natural landscapes as well as its cultural landscape elements. However, it was also found that locals evaluated certain landscapes more positively and that spatial familiarity and emotional connection created significant differences in the perception of "tranquility" and "beauty". Moreover, individuals who had visited the region before, developed a deeper and more meaningful perception of some images.
The results point to the importance of developing holistic planning strategies that are sensitive to user profiles and consider perceptual differences in areas with unique landscapes such as Cappadocia. They also emphasize the need to integrate visual perception into tourism planning and promotion processes.
Ethics committee approval was obtained from Nevşehir Hacı Bektaş Veli University Scientific Research and Publication Ethics Committee (Date:05.02.2025, Number:2025.01.25)
This study was supported by Research Fund of the Nevşehir Hacı Bektaş Veli University (Project Number: HDP24F02).
HDP24F02
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Agricultural Engineering (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Project Number | HDP24F02 |
Publication Date | September 26, 2025 |
Submission Date | May 31, 2025 |
Acceptance Date | July 19, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 56 Issue: 3 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License