Osmanlı İmparatorluğu ve Qing Hanedanı’nın Batı tahakkümünde yaşadıkları kayıp
ve acıların altını çizen modernleşme süreci, iki büyük benmerkezci devletin de çöküşü ile
sonuçlanmış; 1912’de Çin topraklarında, 1923’te ise Türk topraklarında “Cumhuriyet
rejimi” sahnenin baş aktörü konumuna yükselmiştir. Modernleşmek zorunda kalan TürkiyeÇin
ikilisi, 19. yy’ın ortalarından itibaren Batı tarafından “hasta adam” olarak tanımlanmaya
başlanmıştır. Modern topluma geçişte her ikisi de geç kuşak toplumlar arasında gösterilen
Türk-Çin toplumları, geçişi kolaylaştıracaklarını düşündükleri ülkeleri inceleyerek örnek
almışlardır. Bu doğrultuda, Osmanlı yüzünü Batı Avrupa ve özellikle Fransa’ya çevirirken;
Qing Hanedanı aydınları, çöküşü engellemek ve hanedanın bekasını sağlamak adına
Doğu Avrupa ve Osmanlı gibi modernleşme tarafından iç ve dış karmaşaya sürüklenen
toplumları mercek altına almayı tercih etmiştir. Çin topraklarında, özellikle 1895 Çin-Japon
Savaşı’nda alınan büyük yenilgiden sonra, aydınlar kader ortağı olarak gördükleri ülkelerin
politik ve sosyal düzenini yakından incelemeye başlamıştır. Bu anlamda, Türk toplumu ve
ülke topraklarında Batı tahakkümüne ve modernleşmeye verilen cevap, Çin aydınlarının
üzerinde durdukları bir konu olarak yükselmiştir. Bu araştırmada, Çin aydınlarının Jön Türk
Devrimi’ne verdikleri tepki; “Kemal’in Devrimi” olarak adlandırdıkları Türkiye
Cumhuriyeti’nin kurulması ve Lozan Konferansı’na dair yorum ve eleştirileri; 1908-1930
arası odak noktasına alınarak, “Türkiye algısı”, değişimi ve nedenleri kaleme alınmış yazı,
eser ve konuşmalar üzerinden incelenmiştir. Araştırma sonucunda, Çin topraklarında
süreç içerisinde “Türkiye algısının”, “kader ortağı” fikrinden taklit edilmesi ve ardından
Çinlileştirilmesi gereken bir “örnek” fikrine kaydığı ve son olarak Çin’de yükselen
komünizm ışığı altında eleştirilen bir konuma geldiği saptanmıştır.
The process of modernization, which underlines the losses and sufferings of
the Ottoman Empire and the Qing Dynasty under Western domination, resulted in the
collapse of these two egocentric states. It was followed by the rise of the “Republican
regime” to power in China in 1912 and in Turkey in 1923. Turkey and China, both forced
to modernize, began to be described as the “Sick Men of the East” by the western powers
from the mid-19th century onwards. Turkish-Chinese communities, both of which were
shown as late comers to modern society, studied and took as a model the countries which
they thought would facilitate the passage to modernization. In this sense, while the
Ottoman Empire turned its face to Western Europe and especially France, the Qing
Dynasty intelligentsia preferred to examine and focus on the societies that were pushed
by modernization into internal and external turmoil, such as Eastern Europe and the
Ottoman Empire, thereby intending to prevent the collapse of Qing Dynasty and ensure its
survival. After the crushing defeat of the Qing Dynasty in the Chinese-Japanese War in
1895, Chinese intellectuals started to study more closely the political and social order of
the countries which they considered as sharing the same fate. In this sense, the response
to western domination and modernization in Turkish society and Turkish lands came to be
a topic among the Chinese intellectuals. In this study, the reaction of Chinese intellectuals
to the Young Turk Revolution and their comments and critiques over the establishment of
the Republic of Turkey, which they called “Kemal's Revolution” and over the Lausanne
Conference, and their “perception of Turkey”, with its change and causes by focusing on
the period between 1908 and 1930, were examined through some articles, works and
speeches penned. It was concluded in the study that “Turkish perception” in the Chinese
lands changed from the idea of “common fate” through an “example” that should be first
imitated and then Sinicized to a subject that should be criticized from the perspective of
communism rising in China.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Classical Turkish Literature Out of Ottoman Field |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 23, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |
Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi (HEFAD) Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.