The aim of the study is to determine expectations of Kyrgyz-Turkish Manas University Tourism Faculty students from the department they study in. For this purpose, it has been analyzed whether the expectations of the students differ according to their demographic characteristics (gender, department and year). The evaluation of the current situation from the students' point of view provides a different perspective to the faculty leadership and offers a versatile evaluation opportunity. To collect data on the students of the Faculty of Tourism, who made up the sample of the study, a questionnaire was applied, and the data obtained were subjected to statistical processing. The obtained data show that the level of students' knowledge about the department was low or even absent before application. As a result of the students' evaluation of the teaching staff according to various criteria, "library facilities" received the highest average score, and "employment opportunities after graduation" received the lowest average score. Statistically significant differences were also found between students' departments and the year of study, their priorities and expectations. The results obtained, on the one hand, can help the faculty and university leadership in terms of the right strategies to follow when informing future students about the teachers' and faculties' preferences; on the other hand, it is believed that current students can shed light on the decisions of university and enterprises both in terms of universities' physical and educational capabilities, and in terms of their easier adaptation to the industry after graduation
Bu çalışmada; Kırgızistan - Türkiye Manas Üniversitesi Turizm Fakültesinde öğrenim görmekte olan öğrencilerin öğrenim gördükleri programa yönelik öncelik, beklenti ve değerlendirmelerinin, cinsiyet, bölüm ve sınıflarına göre farklılık gösterip göstermediği incelenmiştir. Öğrencilerin gözünden mevcut durumun değerlendirilmesi program yöneticilerine farklı bir bakış açısı sağlamakta ve çok yönlü değerlendirme imkanı sunmaktadır. Bu amaç doğrultusunda araştırmanın örneklemini oluşturan Turizm Fakültesi öğrencilerine anket uygulaması yapılmış ve elde edilen veriler çeşitli istatistiksel analizlere tabi tutulmuştur.
Yapılan analizler araştırmaya katılan öğrencilerin program hakkındaki kayıt öncesi bilgi düzeylerinin düşük ya da hiç olmadığını göstermektedir. Öğrencilerin fakülteyi çeşitli kriterler açısından değerlendirmeleri sonucunda en yüksek ortalamayı ‘‘kütüphane imkanları’’ alırken en düşük ortalamayı ‘‘mezuniyet sonrası iş imkanları’’ almıştır. Öğrencilerin öğrenim gördükleri bölüm ve sınıflar ile öncelik, beklenti ve değerlendirmeleri arasında da istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar bulunmaktadır. Yapılan bu çalışmadan elde edilen bulguların bir taraftan aday öğrencilerin fakülte ve bölüm tercihleriyle ilgili bilgilendirilmelerinde izlenecek doğru stratejiler açısından üniversite ve fakülte yönetimlerine; diğer yandan da mevcut öğrencilerin hem okulların fiziki ve eğitimsel imkanları bakımından hem de mezuniyet sonrasında sektöre daha kolay adapte olabilmeleri açısından okul ve işletmelerin kararlarına ışık tutabileceği düşünülmektedir.
Turizm Turizm Eğitimi Öğrenci Beklentileri Kırgızistan. Tourism Tourism Education Students’ Expectations Kyrgyzstan.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Turizm (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 29 Aralık 2022 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 25 Sayı: 2 |