Türk idare hukukunda, saklı yetki kavramı çok fazla kullanılan bir kavram değildir. Bununla birlikte, uygulamada idarenin, hukuk kuralında yer almayan bazı yetkileri kullanabileceği ya da hukuk kuralında yer alan kurallar geniş yorumlanarak, kuralda yer alan yetkiden başka yetkileri de kullanabileceği kabul edilmektedir. Bu durum ise, bir yandan kanuni idare ilkesi ile çelişki içinde; diğer yandan kamu hizmetinin asli sahibi ve sorumlusu olan idare açısından zorunlu görünmektedir. Türk idare hukuku açısından saklı yetki kavramına genel hatlarıyla dokunma amacıyla yapılmış olan bu çalışmada da bu çelişkili duruma dikkat çekmek istenmiştir. Ayrıca, çalışmada, saklı yetki kavramı sadece Türk hukuku açısından ve doktrinde yer alan görüşler ile içtihat doğrultusunda incelenmiştir.
Saklı yetki kanunilik ilkesi düzenleme yetkisi hukuk devleti ilkesi Cumhurbaşkanlığı kararnamesi
The concept of implicit power is rarely used in Turkish administrative law. In practice, however, it is accepted that the administration could use some powers which are not included in rule of law or also could use powers other than the power located in the rule by broadly interpreting the powers located in rule of law. On the one hand, this case is in contradiction with the legality principle; on the other hand, it seems compulsory for the administration which is the main owner of and responsible for the public service. In this study, which was carried out to analyze the concept of implicit power in terms of Turkish administrative law generally, it was aimed to draw attention to this contradictory situation. Furthermore, in this study, the concept of implicit power has only been analysed in terms of Turkish law and in accordance with the comments located in doctrine and case law.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Law in Context |
Journal Section | KAMU HUKUKU |
Authors | |
Publication Date | July 29, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 |